Gå til innhold

Sovemedisin

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar1
Skrevet

Jeg bruker 2x7,5mg Imovane fast for innsovningsvansker. Dette har jeg gjort i over 10 år. Dette fungerer for så vidt greit. Problemet er at jeg våknr etter ca 2 timer med angst og sterke flashbacks. Tør ikke legge meg igjen, og blir gående oppe resten av natta. Jeg er også en notorisk selvskader, og disse lange nettene gjør at jeg ofte havner på legevakta. Hvis jeg tar 2 Imovane når impulsene kommer, grier jeg å sove et par timer og selvskadingslysten er borte. Jeg savner en medisin som lar meg sove 8 timer, og en vanlig dag uten flashbacks og selvskading.

Har prøvd Nozinan, Truxal, Vallergan. Trenger noe med mer tyngde.

Ønskedrøm?

Videoannonse
Annonse
Gjest MedicNerd
Skrevet

Sarotex kanskje, eller Tolvon. Jeg tror nok de første psykiatere ville gått for Tolvon først, men sikker er jeg ikke. Er bare egenerfaring. Kombinasjoner av medikamenter er også mulig, men det må du snakke med fagfolk om. Imovane er en innsovningsmedisin med kort halveringstid. Har selv problemer med å sove en hel natt på det.

Når du får lyst til å skade deg selv ville jeg ikke brukt Imovane, men om det er det du har hatt å ty til i din desperasjon skjønner jeg veldig godt at du har brukt det! Har også PTSD og problemer med ss... Jeg har riktignok et sted jeg kan ringe på nattestid når det blir vanskelig, så jeg har heller brukt sobril eller vival og vært på telefon med en samtale mens jeg venter på effekten.

Ellers er det jo viktig å få hjelp med å mestre PTSD plagene. Håper du har en kompetent behandler.

Gjest tusselussa
Skrevet

Jeg har ptsd og bipolar lidelse. tar 0,5 rivotril før jeg sover i dårlige perioder. Får mindre mareritt, sover bedre, våkner ikke opp hele tiden, mindre destruktiv.

Får jeg panikk eller destruktive impulser, så tar jeg en halv rivotril for å roe meg nok ned til å komme over det eller til jeg kommer igjennom hos legen, psykologen, legevakta osv.

Vet rivotril er B-preparat og er sikkert som å banne i kirka når jeg anbefaler det. Men det er det som har redda meg i mine verste perioder, så da driter jeg bokstavelig talt i hvilken gruppe det tilhører.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...