Gå til innhold

Mine godt voksne foreldre krangler!


Gjest har du lignende erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest har du lignende erfaringer?

Mine foreldre har vel aldri hatt et spesielt kjærlig forhold. De er kjempeforskjellige og giftet seg nok kun fordi jeg "dukket opp". Nesten med en gang mamma ble gravid med meg, så giftet de seg.

Helt siden jeg var liten har jeg måtte hørt på min mor klage og syte over pappa og hvor liten han kan, hvor sta han er osv. Hun mener hadde ansvar HELT alene siden ikke han hjalp med lekser osv. Han var ikke skoleflink. Mamma derimot var veldig skoleflink, og føler seg nok ovenpå i forhold til han når det gjelder det. Mamma er deppa i perioder og det legger seg som et teppe over andre i omgivelsene. Dette har også preget min barndom og sikkert hennes forhold til pappa som aldri har vært god nok.

For mange år siden flyttet jeg hjemmefra, men når jeg er på besøk hjemme og overnatter må jeg høre på dette. De glefser til hverandre og sier ting som er negative og pessimistiske. Jeg er nok gullunge til de begge og får omsorg og kjærlighet i form av mange ting. MEN jeg må høre på kranglingen. De bare holder på. Og jeg blir SÅ sliten. Jeg har sagt fra tidligere til de at de kan la være å krangle slik som jeg hører på.

Er det noen som har lignende opplevelser? Hvordan takler du dette. Det er ikke så lett å "skru av" tanken på at de ikke har det godt sammen. Men de har nå holdt sammen i over 30 år. Jeg forstår ikke hvorfor, hvis alt er så forferdelig.

Huff jeg har en stor klump i magen. Dere kan sikkert gjette hos hvem jeg tilbringte helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du skal ta et lydopptak av dem. Etterpå ber du dem sette seg ned så de må høre på dette selv. Vil tro at dette vil bli ganske pinlig, men svært mange forstår ikke hvor ille slike ting kan være. (Både for seg selv og andre.)

Etterpå kan du jo gi dem boken "Menn er fra Mars, kvinner fra Venus".....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har du lignende erfaringer?

Jeg synes du skal ta et lydopptak av dem. Etterpå ber du dem sette seg ned så de må høre på dette selv. Vil tro at dette vil bli ganske pinlig, men svært mange forstår ikke hvor ille slike ting kan være. (Både for seg selv og andre.)

Etterpå kan du jo gi dem boken "Menn er fra Mars, kvinner fra Venus".....

Det var et utrolig godt tips! Jeg skal jammen meg ta opptak av de slik at de får høre hvor grusomt det høres ut.

Smart du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et utrolig godt tips! Jeg skal jammen meg ta opptak av de slik at de får høre hvor grusomt det høres ut.

Smart du :)

Jeg har gjort det selv. (Men i en annen setting)

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et utrolig godt tips! Jeg skal jammen meg ta opptak av de slik at de får høre hvor grusomt det høres ut.

Smart du :)

Jeg tenker vel at de vet utmerket godt hvordan de selv høres ut etter et helt liv med krangling. Jeg beklager, men har ingen tro på at et opptak vil endre innstilling etter alle disse årene - særlig siden de aldri har hatt et kjærlig forhold.

Jeg tror dessverre ikke du kan fikse opp i dette, og det er vel heller ikke meningen at barn skal løse sine foreldres problemer.

Ikke for å være negativ, men det er hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom de to er nogenlunde jevnbyrdige i forholdet, altså at den ene ikke overkjører den andre fullstendig så ville jeg ikke brydd meg.

Det er ikke din jobb å mekle mellom dine foreldre eller å prøve å skape fred mellom dem. Det er deres egen jobb, evt. med hjelp fra fagfolk, det er ikke noe barna (selv om de er voksne) skal ta på seg.

Men som sagt - det gjelder bare dersom foreldrene er nogenlunde jevnbyrdige, ikke dersom den ene lider veldig under det som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker vel at de vet utmerket godt hvordan de selv høres ut etter et helt liv med krangling. Jeg beklager, men har ingen tro på at et opptak vil endre innstilling etter alle disse årene - særlig siden de aldri har hatt et kjærlig forhold.

Jeg tror dessverre ikke du kan fikse opp i dette, og det er vel heller ikke meningen at barn skal løse sine foreldres problemer.

Ikke for å være negativ, men det er hva jeg mener.

Ikke helt enig. Nettopp fordi de har holdt på så lenge, så har de antakelig kjørt seg fast i samme sporet, uten at de tenker over det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke helt enig. Nettopp fordi de har holdt på så lenge, så har de antakelig kjørt seg fast i samme sporet, uten at de tenker over det lenger.

Da er vi uenge da. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanskelig å snu en steil okse...

Jeg tenker vel at de vet utmerket godt hvordan de selv høres ut etter et helt liv med krangling. Jeg beklager, men har ingen tro på at et opptak vil endre innstilling etter alle disse årene - særlig siden de aldri har hatt et kjærlig forhold.

Jeg tror dessverre ikke du kan fikse opp i dette, og det er vel heller ikke meningen at barn skal løse sine foreldres problemer.

Ikke for å være negativ, men det er hva jeg mener.

Jeg er desverre helt enig med deg...

Jeg kjenner ei som prøvde nettopp det å bevisstgjøre, og det er vel første gang hennes foreldre har vært enige ;o) De reiste seg samtidig og gikk - og to timer senere hakket de på hverandre som de hadde gjort de siste 30 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...