Gå til innhold

Hva er egentlig spillegalskap?


Gjest Har jeg en spillegal mann?

Anbefalte innlegg

Gjest Har jeg en spillegal mann?

Spillegalskap innebærer vel også at man bruker urimelig mye tid på spill, altså at det ikke bare innebærer uvettig bruk av penger.

Så lenge spillet påvirker personen selv og familien rundt så mye, at det ikke lenger ansees som normalt.

Her her pc er på hele døgnet.

Selv om han gjør husarbeid og er med barna og gjør andre ting, er det maks 10-15 min. mellom hver gang han er inne og trykker på noen taster på pc.

Det virker egentlig uskyldig, men jeg synes det går for langt når:

1. han setter seg til bords lenge etter at maten er klart og alle har forsynt seg.

2. Hiver i seg maten og går fra bordet før alle er ferdige

3. barna alltid må vente når de spør om noe, uansett hva det gjelder. Synes det er greit de må vente, men urimelig lenge å vente i 5 minutter hver eneste gang. For å få et svar som krever et ja/nei svar for eksempel.

4. Klarer ikke å holde en samtale igang, men må stadig innom pc for å trykke på taster. Det suger energien ut av den som prater, å måtte gjenta det en sier to-tre ganger før det blir oppfattet.

5. Hele ettermiddagen brukes foran pc. Barna får lite/ingen oppmerksomhet, såfremt de ikke henvender seg til han.

6. All tid hele kvelden brukes foran pc. Hvis jeg må snakke med han, har jeg funnet ut at jeg må avtale et kl.slett for at han tar en liten pause. Det fungerer heldigvis ok.

6. Det siste som skjedde, er at vekkerklokken ringte 3 om natten. Da var det opp på pc for å "ordne noe". Det verste var at han hadde to vekkerklokker på. Etter at han hadde stått opp stod den ene og ringte helt til jeg slo den av.

Han er jo fullstendig avhengig av dette spillet. Det har ingenting med penger å gjøre, for det er ikke et slikt spill. Men det har med at han fjerner seg mer og mer fra familien, gjøremål i huset, dagliglivet for barna og meg.

Tar jeg opp at han bruker mye tid på spillet blir han aggressiv og sint og vil ikke høre noe om det.

Hvordan få han til å oppsøke hjelp? Eller er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette høres jo helt villt ut i mine ører. Tror det er på tide å ta det opp skikkelig med han. Kanskje du kan filme noen av situasjonene han "forårsaker"? Det bør kunne avtales "spilletid" for han. Tid han kan bruke som han vil. Men så lenge han har familie så har han en plikt til å bruke tid på dem.

Jeg tror kanskje jeg hadde tatt opp dette med legen min for å høre om psykolog-hjelp kunne hjelpe for han.

Jeg lever med en tidligere alkoholliker, og vil vel tro at dette fungerer litt på samme måte. Dvs. at han absolutt ikke klarer å innse at det han gjør er til skade for resten av familien. Og det er vel heller ingen tvil om at han er avhengig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...