Gjest nokenhønemor Skrevet 23. august 2001 Del Skrevet 23. august 2001 Saken er at jeg har en sønn som har en sykdom som gjør at jeg i perioder har mye nattevåk med han, dvs. at jeg får kanskje bare 2-3-4 timers søvn om natta. Dagen etter er han like sprek og kan fint gå i barnehagen, mens jeg selv jo er temmelig redusert etter nattevåk. Da har jeg gjerne hodepine og vondt i kroppen, spesiellt etter flere slike netter på rad. Har hittill brukt egenmeldinger, og har også vært sykemeldt pga alt strevet. Nå er sykepengerettighetene brukt opp, jeg har ennå et par måneder igjen å arbeide før jeg kan benytte sykmelding igjen. Så er sønnen min inni en slik periode nå, den ene dagen tok jeg egenmelding, neste dag presset jeg meg på jobb, for så å få en skikkelig våkenatt igjen i natt med knapt 2 timer søvn. Så tenker jeg, siden jeg brukte egenmelding på tirsdag og stilte på jobb på onsdag så kan jeg vel ikke bruke egenmelding igjen i dag? Sykmelding er jo ikke aktuelt siden jeg ikke har rettigheter. Lurte på om det er lov til å bruke syke barn som årsak til fraværet selv om barnet er i barnehagen? Det er jo i bunn og grunn hans sykdom som gjør at jeg blir hjemme. Jeg har for øvrig selv rettigheter som kronisk syk mht egenmeldinger, dvs. at arbeidsgiver får alt igjen fra første dag, kanskje reglene for egenmelding er annerledes da? Må også legge til at jeg er alenemor. Dette ble et langt innlegg, håper du tok deg tid til å lese igjennom hele. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33835-ang-syke-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 24. august 2001 Del Skrevet 24. august 2001 Som enslig forsørger har du rett på 20 dager med omsorgspenger, 40 dager hvis barnet i tillegg har en kronisk sykdom. Men omsorgspenger er bare aktuelt dersom du er borte fra arbeidet på grunn av nødvendig tilsyn og pleie av et sykt barn. Det er jo ikke aktuelt når han er i barnehagen. Dermed blir det ikke den bestemmelsen som kan brukes selv om det er han som er "årsaken" til problemet. Dersom du selv blir syk / utslitt er det derfor dine egne sykepengerettigheter som må brukes. Egenmelding kan brukes inntil 4 ganger i året. Dersom du bruker egenmelding mandag, er på jobb tirsdag og bruker egenmelding igjen onsdag, så har du brukt 2 egenmeldingsperioder, og dessuten to av tre mulige egenmeldingsdager innenfor en 16-dagers periode. Du kan ha andre rettigheter etter avtale med arbeidsgiver. Det er ingen problemer å bruke sykmelding istedet for egenmelding, retten til sykepenger fra trygdekontoret kommer først inn i bildet når du har vert syk i 16 dager. Før den tid er det arbeidsgiversom betaler, og fravær i arbeidsgiverperioden regnes IKKE med når trygdekontoret vurderer om du har vert helt frisk i 26 uker!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33835-ang-syke-barn/#findComment-131252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.