Gå til innhold

Ski til 9-åring smøreski, eller smørefri?


Axcia

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en ny skipakke til gutten. Han er 127 cm, og må ha str 34 i sko.

Jeg regner med at 140 cm lange ski er riktig? Han har 130 cm lange ski nå (nettopp sjekket), og de ser knappe ut. Disse er brukt de to siste sesongene. Det er en Fisher-skipakke som er smørefrie. Enkelt for mor...

Men, bør jeg gå for smøreski nå? Han er flink på ski, det skal sies. Mycket bättre enn sin mor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er visstnok litt avhengig av hvor mye man går. Smørefri glir visstnok dårligere, men er ikke bakoverglatte.

Dyktige skiløpere vil aldri kjøpe smørefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått over til smøreski i den alderen, fordi ungene har vært flinke nok til bedre fart og til å tåle at skiene kan bli bakglatte. Smørefrie ski glir litt dårligere, men blir mindre bakglatte.

Smørefrie ski er ideelt på påskeføre, med det mener jeg den herlige blandingen av hard snø og sørpe som man kan finne mot slutten av sesongen. Behold derfor de gamle til evt. slike turer, eller skaff et billig par smørefrie hvis dere går mye på ski når vinteren er på hell (og ikke synes klister er enkelt og morsomt).

Hvis noen aner at jeg har dårlige barndomsminner om klisterføre i en tid da smørefrie ski ikke fantes, har de helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått over til smøreski i den alderen, fordi ungene har vært flinke nok til bedre fart og til å tåle at skiene kan bli bakglatte. Smørefrie ski glir litt dårligere, men blir mindre bakglatte.

Smørefrie ski er ideelt på påskeføre, med det mener jeg den herlige blandingen av hard snø og sørpe som man kan finne mot slutten av sesongen. Behold derfor de gamle til evt. slike turer, eller skaff et billig par smørefrie hvis dere går mye på ski når vinteren er på hell (og ikke synes klister er enkelt og morsomt).

Hvis noen aner at jeg har dårlige barndomsminner om klisterføre i en tid da smørefrie ski ikke fantes, har de helt rett.

''Hvis noen aner at jeg har dårlige barndomsminner om klisterføre i en tid da smørefrie ski ikke fantes, har de helt rett.''

*Hehe* Hos oss fantes to typer skismurning - blå swix og rødt klister. :o)

Husker en gang mamma hadde impregnert skiene med tjæreimpregnering, dette var i treskienes tidsalder og det var slik det skulle gjøres. Problemet var at hun glemte å smøre dem etterpå og skiene hadde ikke feste på noe som helst - var bare å snu og ta trikken hjem igjen etter noen hundre meter. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke kjøp smørefrie ski. Det er mye bedre gli på smøreski og det er heller ikke så vanskelig å smøre. Det er mye mer gøy å gå på ski med god gli.

Jeg ville kjøpt kombi-ski og kombi-skisko til han, så kan han prøve seg litt på skøyting også. Da kan man nemlig skøyte de dagene det er vanskelig å få feste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp smørefrie ski. Det er mye bedre gli på smøreski og det er heller ikke så vanskelig å smøre. Det er mye mer gøy å gå på ski med god gli.

Jeg ville kjøpt kombi-ski og kombi-skisko til han, så kan han prøve seg litt på skøyting også. Da kan man nemlig skøyte de dagene det er vanskelig å få feste.

Enig i anbefalingen om å kjøpe kombi-ski. De er som regel steingode på å skøyte de som lærer å gå på ski nå - i motsetning til noen av oss andre som prøver å lære oss det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i følge oversikten er det en klassisk ski. Men det er mulig at den allikevel kan brukes til både klassisk og skøyting, men pass i såfall på at dere velger kombistøvler. Slik som skipakken er satt sammen, så er alt lagt opp til klassisk stil og ikke skøyting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i følge oversikten er det en klassisk ski. Men det er mulig at den allikevel kan brukes til både klassisk og skøyting, men pass i såfall på at dere velger kombistøvler. Slik som skipakken er satt sammen, så er alt lagt opp til klassisk stil og ikke skøyting.

Så denne er ikke bra nok, den var billig her, den koster 699 på andre sportsbutikker...

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstoevler/sprint-stoevel-0910-barn-junior-1055217

Det finnes jo knapt kombisko i str 34...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne er ikke bra nok, den var billig her, den koster 699 på andre sportsbutikker...

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstoevler/sprint-stoevel-0910-barn-junior-1055217

Det finnes jo knapt kombisko i str 34...

Ser at det ikke var noen rimelige tilbud om kombiløsninger hos xxl. Mulig at han er litt liten ennå, men jeg ville undersøkt litt flere steder før jeg ga opp ideen. Forøvrig er sannsynligvis den fischer-skien du så på en god ski:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Så denne er ikke bra nok, den var billig her, den koster 699 på andre sportsbutikker...

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstoevler/sprint-stoevel-0910-barn-junior-1055217

Det finnes jo knapt kombisko i str 34...

Vi kjøpte pakke med kombiski og kombistøvel til vår gutt i fjor vinter - da var han 7.

Anbefaler på det sterkeste å kjøpe det - skigleden økte mange mange hakk. Og etter en skisesong med trening på skøyting er det utrolig hvor flink han er blitt, og hvor fort det går una. s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal man bare ha ett par vil jeg absolutt anbefale smøreski! Kjedelig aldri å ha god glid, slik tilfellet er med de smørefrie.

Ideelt sett kunne man ha to par, slik at de smørefrie kunne brukes de "håpløse" dagene. Men det har jeg ikke engang selv, har imidlertid tanker om å kjøpe meg det - med desemberføret i fjor friskt i minnet! :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne er ikke bra nok, den var billig her, den koster 699 på andre sportsbutikker...

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennstoevler/sprint-stoevel-0910-barn-junior-1055217

Det finnes jo knapt kombisko i str 34...

Dette er en kombiski:

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/megasonic-universal-jr-langrennski-0910-1052805

De heter nok ofte universal. Selvfølgelig kan man skøyte med en klassisk-ski også, men det er lettere og mer gøy med en kombiski. Kjøp i hvertfall kombistøvel, de finnes i hvertfall ned til str. 33.

http://www.gsport.no/Produkt/516307(BC_5)/alpina-rj-junior-07/

Vi kjøpte en Rossignol-kombiskipakke til våre i fjor (8 og 10år) med alpina kombisko, den var noe rimeligere enn Madshus-skien synes jeg å huske. Klisterføre er nå bare historie for oss, nå skøyter ungene hvis det er vanskelig å smøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en kombiski:

http://www.xxl.no/vintersport/langrenn/langrennsski/megasonic-universal-jr-langrennski-0910-1052805

De heter nok ofte universal. Selvfølgelig kan man skøyte med en klassisk-ski også, men det er lettere og mer gøy med en kombiski. Kjøp i hvertfall kombistøvel, de finnes i hvertfall ned til str. 33.

http://www.gsport.no/Produkt/516307(BC_5)/alpina-rj-junior-07/

Vi kjøpte en Rossignol-kombiskipakke til våre i fjor (8 og 10år) med alpina kombisko, den var noe rimeligere enn Madshus-skien synes jeg å huske. Klisterføre er nå bare historie for oss, nå skøyter ungene hvis det er vanskelig å smøre.

''Klisterføre er nå bare historie for oss, nå skøyter ungene hvis det er vanskelig å smøre''

Hva med du selv, da? Har selv gått _mye_ på ski, men synes det er for tungt bare å skøyte. Er rett og slett ikke nok trent til å skøyte i Oslomarka, hvor det er veldig kupert :/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Klisterføre er nå bare historie for oss, nå skøyter ungene hvis det er vanskelig å smøre''

Hva med du selv, da? Har selv gått _mye_ på ski, men synes det er for tungt bare å skøyte. Er rett og slett ikke nok trent til å skøyte i Oslomarka, hvor det er veldig kupert :/.

Jeg synes også det er for tungt, teknikken min er alt for dårlig, så for lengre turer smører jeg. Jeg har heller ikke skøyteski, men ønsker meg det veldig:-)

I fjor vinter var det mye bra føre, så stort sett gikk jeg klassisk, men vi hadde noen turer hvor jeg bare skøytet. Foreløpig gikk yngstemann såpass langsomt og med såpass mye pauser at familieturene går greit. Jeg tror imidlertid jeg vil ha problemer med å henge på 11-åringen i år, så jeg må nok legge meg i hardtrening...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er for tungt, teknikken min er alt for dårlig, så for lengre turer smører jeg. Jeg har heller ikke skøyteski, men ønsker meg det veldig:-)

I fjor vinter var det mye bra føre, så stort sett gikk jeg klassisk, men vi hadde noen turer hvor jeg bare skøytet. Foreløpig gikk yngstemann såpass langsomt og med såpass mye pauser at familieturene går greit. Jeg tror imidlertid jeg vil ha problemer med å henge på 11-åringen i år, så jeg må nok legge meg i hardtrening...

''Jeg tror imidlertid jeg vil ha problemer med å henge på 11-åringen i år, så jeg må nok legge meg i hardtrening...

''

Ja, jeg har i årevis ventet på at min nå åtteåring skal komme opp i et "akseptebelt" tempo, slik at jeg også får trent litt, men du skal se han ikke holder passelig tempo lenge. Så snart det er passe tar det vel bare måneder før han løper fra meg :).

:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg tror imidlertid jeg vil ha problemer med å henge på 11-åringen i år, så jeg må nok legge meg i hardtrening...

''

Ja, jeg har i årevis ventet på at min nå åtteåring skal komme opp i et "akseptebelt" tempo, slik at jeg også får trent litt, men du skal se han ikke holder passelig tempo lenge. Så snart det er passe tar det vel bare måneder før han løper fra meg :).

:/

Du får begynne hardtreningen nå slik at du beholder forspranget lenger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...