Gå til innhold

er det yrker bipolare ikke kan ha?

Anbefalte innlegg

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Har bipolare forbud mot enkelte yrker? Kan jeg pga min bipolaritet være uegnet til å jobbe med barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Politi og militære yrker krever psykiske og fysiske klareringer.

Skrevet

jeg er bipolar og utdannet barne-og ungdomsarbeider og har arbeidet med barn, har aldri vært noe å utsette på meg der, hvorfor skulle det det? jeg ville aldri hatt zalo i badevannet til noen selv om jeg er bipolar :P

men vet du ikke kan bli politi, brannmann og kanskje flyver? hvis du er bipolar 1.

Gjest MedicNerd
Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe konkret noen har fortalt meg, men så lenge man har det under kontroll tror jeg ikke det burde være noe problematisk i det hele tatt å få jobbe med barn :)

Jeg vet ikke om jeg ville blitt utsatt for en manisk kirurg, men jeg har hørt om dyktige leger med bipolar lidelse.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg kjenner ikke til noe konkret noen har fortalt meg, men så lenge man har det under kontroll tror jeg ikke det burde være noe problematisk i det hele tatt å få jobbe med barn :)

Jeg vet ikke om jeg ville blitt utsatt for en manisk kirurg, men jeg har hørt om dyktige leger med bipolar lidelse.

''Jeg vet ikke om jeg ville blitt utsatt for en manisk kirurg, men jeg har hørt om dyktige leger med bipolar lidelse''

Om noen kirurger skulle være maniske så håper jeg virkelig at de ikke opererer helt alene.

Gjest imzedimze
Skrevet

''Jeg vet ikke om jeg ville blitt utsatt for en manisk kirurg, men jeg har hørt om dyktige leger med bipolar lidelse''

Om noen kirurger skulle være maniske så håper jeg virkelig at de ikke opererer helt alene.

kirurger som kan bli maniske er like gode som andre kirurger, men tar selvfølgelig ut sykememelding om en mani er på vei.

Skrevet

Bipolar lidelse i seg selv gjør deg ikke uegnet til å jobbe med barn, men dersom du har tilleggsvansker så kan dette virke negativt inn. Barn fortjener at de ansatte har gode evner til samspill, og en del former for psykiske lidelser gjør at en har redusert kapasitet til dette.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

kirurger som kan bli maniske er like gode som andre kirurger, men tar selvfølgelig ut sykememelding om en mani er på vei.

Hvis de innser at de holder på å gå inn i en mani da.

Skrevet

Noen mennesker klarer å håndtere sin sykdom svært godt, men ikke alle. De som har lært seg å respektere symptomene på forverring og som så tar sine forholdsregler, kan være i de fleste yrker.

Gjest imzedimze
Skrevet

Hvis de innser at de holder på å gå inn i en mani da.

er det snakk om en kirurg burde vel sjeften vite det, og kirurgen akseptere det når han sier du bør sykemeldes

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Du bør ikke gifte deg med en kongelig...

''Du bør ikke gifte deg med en kongelig''

Vel, med tanke på alle de presseoppslagene det kan føre til, burde man få bli lønnet av pressen. De kan jo utgi eget blad hver uke med alle dine gale påfunn;)

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Noen mennesker klarer å håndtere sin sykdom svært godt, men ikke alle. De som har lært seg å respektere symptomene på forverring og som så tar sine forholdsregler, kan være i de fleste yrker.

Tror du at det nødvendigvis påvirker kvaliteten på arbeidet at man er manisk/hypoman eller er det mest vurderingsevnen man er bekymret for?

Skrevet

Tror du at det nødvendigvis påvirker kvaliteten på arbeidet at man er manisk/hypoman eller er det mest vurderingsevnen man er bekymret for?

I forhold til det å jobbe med barn, så ville jeg være bekymret for begge deler, dersom du ikke har god sykdomsinnsikt. Ved hypomanier er man ofte ganske i "utakt" med omverdenen, og barn trenger voksne som reagerer adekvat på deres behov og signaler. (Det samme gjelder forøvrig ved depresjoner). I tillegg kommer problematikk knyttet til redusert vurderingsevne som også er vanlig ved hypomanier - og selvfølgelig i særlig grad ved manier.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

I forhold til det å jobbe med barn, så ville jeg være bekymret for begge deler, dersom du ikke har god sykdomsinnsikt. Ved hypomanier er man ofte ganske i "utakt" med omverdenen, og barn trenger voksne som reagerer adekvat på deres behov og signaler. (Det samme gjelder forøvrig ved depresjoner). I tillegg kommer problematikk knyttet til redusert vurderingsevne som også er vanlig ved hypomanier - og selvfølgelig i særlig grad ved manier.

men hvordan tror du det er hvis det er snakk om et mer teknisk yrke som kirurg. Tror du selve ferdighetene blir svekket som følge av manier/hypomanier?

Skrevet

men hvordan tror du det er hvis det er snakk om et mer teknisk yrke som kirurg. Tror du selve ferdighetene blir svekket som følge av manier/hypomanier?

Jeg ville aldri ha stolt på verken ferdigheter eller vurderinger til en manisk kirurg.

Skrevet

Jeg ville aldri ha stolt på verken ferdigheter eller vurderinger til en manisk kirurg.

''Jeg ville aldri ha stolt på verken ferdigheter eller vurderinger til en manisk kirurg.''

Ojoj - nå fikk jeg noen fæle blodsprutende bilder i hodet :-) En kirurg som ikke klarer å stoppe, liksom...

Eeeh - om jeg tråkker på noen maniske tær her, håper jeg de har humoristisk sans...

Gjest bipolarinnen
Skrevet

''Jeg ville aldri ha stolt på verken ferdigheter eller vurderinger til en manisk kirurg.''

Ojoj - nå fikk jeg noen fæle blodsprutende bilder i hodet :-) En kirurg som ikke klarer å stoppe, liksom...

Eeeh - om jeg tråkker på noen maniske tær her, håper jeg de har humoristisk sans...

Tenker på en plastisk kirurg som fikser alt mens han er i gang. Ikke bare har du fått nye pupper, men også ny nese og fått fjernet fettet rundt magen;)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg antar at du snakker om BP1.

Det er yrker en da ikke kan ha, men dette omfatter ikke arbeid med barn.

Gjest bipolarinnen
Skrevet

Jeg antar at du snakker om BP1.

Det er yrker en da ikke kan ha, men dette omfatter ikke arbeid med barn.

Men det er vel ikke alltid en klar grense mellom bip 1 og 2. Hva om du bare har hatt en mani i livet, og resten depresjoner? En med bipolar 2 diagnose kan da slippe igjennom kravet men fungere dårligere pga flere svingninger selv om personen ikke blir helt manisk.

Hvis du har hatt en enkeltstående psykose i livet, er det også yrker du ikke kan ha pga det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...