Gjest blåhvit! 0 0 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Hei! Jeg er meget nedbrutt, min min voksne sønn har nylig tatt sitt eget liv. Han var manisk-depressiv og ble medisinert med cipralex. Han var åpen om sine suicidale tanker både overfor lege og psykolog. Når jeg leser i pakningsvedlegget til dette legemiddelet, står det at suicidale tanker forsterkes ved bruk av dette legemiddelet. Vi som er igjen har mange tanker som dreier seg om det var hans bruk av cipralex, som utløsende faktor til at han gjennomførte selvmordet. Hvorfor blir dette legemiddelet foreskrevet til personer med suicidale tanker? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken 39 324 4 046 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg kan ikke svare på det du spør om, men fant det vanskelig å bare gå videre etter å ha lest innlegget ditt. Å miste en sønn på denne måten, må være uhyre vondt. Kanskje vil det være til hjelp for dere å drøfte disse tingene med de behandlerne som forsøkte å hjelpe din sønn. Hvis dere ikke har fått tilbud om såkalt "ettersamtale", så ville jeg ha bedt om det hvis jeg var dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåhvit! 0 0 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Jeg kan ikke svare på det du spør om, men fant det vanskelig å bare gå videre etter å ha lest innlegget ditt. Å miste en sønn på denne måten, må være uhyre vondt. Kanskje vil det være til hjelp for dere å drøfte disse tingene med de behandlerne som forsøkte å hjelpe din sønn. Hvis dere ikke har fått tilbud om såkalt "ettersamtale", så ville jeg ha bedt om det hvis jeg var dere. Takk, frosken! Vi har ikke fått noe tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater 33 514 1 010 Skrevet 17. november 2009 Del Skrevet 17. november 2009 Nei, verken Cipralex eller andre antidepressiva trigger selvmord. Selv om noen får økt grad av selvmordstanker i oppstartfasen, reduserer denne typen medisiner antallet av faktiske selvmord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåhvit 0 0 Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Nei, verken Cipralex eller andre antidepressiva trigger selvmord. Selv om noen får økt grad av selvmordstanker i oppstartfasen, reduserer denne typen medisiner antallet av faktiske selvmord. Jeg vet at dette er et gammelt innlegg og svar. Men jeg leste nylig at i "mars 2004 gikk amerikanske legemiddelmyndigheter (Food and Drug Administration) ut med nye råd når det gjelder merkning av antidepressiv medisin. FDA ba legemiddelfirmaer å merke sine preparater bedre om bruk av antidepressiv medisin kan forverre depresjonen, og at det finnes risiko for selvmord." Så det er ikke enighet blant de profesjonelle om akkurat dette emnet. Jeg leser videre "Allerede for over tretti år siden ble det dokumentert at deprimerte som begynte behandling med antidepressiv medisin, fikk fornyet kraft som kunne gi styrke til å utføre selvmordsforsøk." Sønnen min brukte både cipralex og lacmital, begge midlene gir næring til suicidale tanker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scerypaws 0 0 Skrevet 1. mars 2016 Del Skrevet 1. mars 2016 Klart det trigger suicidal adferd. Been there done that. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater 33 514 1 010 Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Det kan trigge tanker, men det beskytter mot faktiske selvmord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW 11 060 4 256 Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 4 timer siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev: Det kan trigge tanker, men det beskytter mot faktiske selvmord. Kunne du hjulpet meg å forstå dette? Er det slik at selvmordstanker oppstår ut av intet ved bruk av AD, eller skyldes det forverring i tilstanden hos noen i starten? Hvis sistnevnte er tilfelle, forstår jeg ikke hvordan det kan øke tanker men redusere handlinger. Blir man verre skulle jeg tro at det økte begge deler fram til bedring fant sted? Eller ser du det større bildet, altså at det er en økt risiko i starten men siden mange blir friske over tid med AD, så synker risikoen på lengre sikt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onion 355 32 Skrevet 2. mars 2016 Del Skrevet 2. mars 2016 Går på at man blir kvikkere i hodet ---> flere selvmordstanker, vel. Noe i den duren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scerypaws 0 0 Skrevet 14. mai 2016 Del Skrevet 14. mai 2016 Den 1. mars 2016 at 11.50, issomethingwrong skrev: Kunne du hjulpet meg å forstå dette? Er det slik at selvmordstanker oppstår ut av intet ved bruk av AD, eller skyldes det forverring i tilstanden hos noen i starten? Hvis sistnevnte er tilfelle, forstår jeg ikke hvordan det kan øke tanker men redusere handlinger. Blir man verre skulle jeg tro at det økte begge deler fram til bedring fant sted? Eller ser du det større bildet, altså at det er en økt risiko i starten men siden mange blir friske over tid med AD, så synker risikoen på lengre sikt? Dette har som regel noe med det å gjøre at man ofte får denne "flate" (bi)virkningen før den antidepressive virkningen. For meg var det ofte slik at jeg ble helt care av AD og gav faen, brukte penger eller bare tok 18 gram Paracet fordi jeg regna med jeg ville dø (dette var før jeg visste hvor jævlig det er å dø av akutt leversvikt.) Mange blir flate i følelsene og angsten dabber av, mens depresjonen kan det ta lengre tid å få bukt med. Derfor så mange ender opp med å prøve ta livet sitt under oppstart. Gjerne med selve preparatet som er skrevet ut MOT depresjon. Synd mange får så dårlig oppfølging i tiden etter! Mange av grunnene til å ikke ta selvmord når man er alvorlig deprimert- som frykt - kan forsvinne ved bruk av AD. Så jo, de trigger selvmordsrelatert adferd. Hilsen en som har brukt nesten alt som er på markedet ... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.