Gå til innhold

hvem kan avgjøre om noen er psykisk ustabil?


Gjest studenten2

Anbefalte innlegg

Gjest studenten2

Universitetet i Oslo har lenge hatt et skjema hvor de kan krysse av for om folk som ringer inn og klager på at de ikke har fått opptak er i psykisk ubalanse.

Men kan ufaglærte vurdere dette ut fra en samtale med en frustrert person?

Jeg tror de har sluttet med dette skjema-opplegget nå men jeg stusser over kulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

De alvorligste tilfellene er åpenbare og kan avgjøres av de fleste. Det finnes også tilfeller som er mindre åpenbare og hvor det trengs mer kompetanse for å avgjøre dette spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studenten2

De alvorligste tilfellene er åpenbare og kan avgjøres av de fleste. Det finnes også tilfeller som er mindre åpenbare og hvor det trengs mer kompetanse for å avgjøre dette spørsmålet.

Mener du altså at det er lett å høre forskjell på et menneske som er rasende og sier stygge ting og en person som har en psykisk lidelse i utgangspunktet? Hvor sint er det lovlig å bli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mener du altså at det er lett å høre forskjell på et menneske som er rasende og sier stygge ting og en person som har en psykisk lidelse i utgangspunktet? Hvor sint er det lovlig å bli?

Det er forskjell på å konstantere at en person er psykisk ustabil i øyeblikket og det å stille en psykiatrisk diagnose. Det er vel det første det er snakk om her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studenten2

Det er forskjell på å konstantere at en person er psykisk ustabil i øyeblikket og det å stille en psykiatrisk diagnose. Det er vel det første det er snakk om her?

ok, kanskje det er noe jeg ikke har forstått men jeg konkluderte med at hvis man først var psykisk ustabil så hadde man også en diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å konstantere at en person er psykisk ustabil i øyeblikket og det å stille en psykiatrisk diagnose. Det er vel det første det er snakk om her?

Så 'psykisk ustabil' er bare en distansert måte å si ting som 'rasende', 'opprørt' eller fortvilt?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du beskriver bærer i mine øyne preg av en hersketeknikk.

Om jeg karakteriserer en annen person som sint, skuffet, trist etc. kan årsaken for disse sinnstemningene være hos meg. Altså vedkommende hadde berettiget grunn til å føle som h*n gjorde.

Det øyeblikket jeg kommer trekkende med 'diagnoser' som psykisk ustabil, har jeg distansert meg og satt meg over den jeg bedømmer. Jeg har også fraskrevet meg (det/de jeg representerer) et hvert ansvar for vedkommendes ubalanse.

Folk kan hisse seg ganske kraftig opp på telefon, ikke minst om de har en berettiget klage og ikke kommer noen vei, uten at man genrelt kan påstå at de er i psykisk ubalanse.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det du beskriver bærer i mine øyne preg av en hersketeknikk.

Om jeg karakteriserer en annen person som sint, skuffet, trist etc. kan årsaken for disse sinnstemningene være hos meg. Altså vedkommende hadde berettiget grunn til å føle som h*n gjorde.

Det øyeblikket jeg kommer trekkende med 'diagnoser' som psykisk ustabil, har jeg distansert meg og satt meg over den jeg bedømmer. Jeg har også fraskrevet meg (det/de jeg representerer) et hvert ansvar for vedkommendes ubalanse.

Folk kan hisse seg ganske kraftig opp på telefon, ikke minst om de har en berettiget klage og ikke kommer noen vei, uten at man genrelt kan påstå at de er i psykisk ubalanse.

mvh

''Det øyeblikket jeg kommer trekkende med 'diagnoser' som psykisk ustabil, har jeg distansert meg og satt meg over den jeg bedømmer''

Ikke nødvendigvis. Det hender at det er åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så 'psykisk ustabil' er bare en distansert måte å si ting som 'rasende', 'opprørt' eller fortvilt?

mvh

For diagnose kreves det vanligvis også noe om varighet. Opplevelsen i telefonen er jo kun et øyeblikksbilde.

Sansynligvis er det betydelig samsvar mellom den som er ustabil i form av å skjelle ut en tilfeldig person i telefonen og diagnoser.

Fra min virkelighet: For et par år siden skulle vi ansette legevikarer/studenter med lisens for sommeren. En mannlig medisinstudent som ikke nådde opp i konkurransen, ringte til vår sekeretær og skjelte ut henne på det groveste. Kom med trusler og også at det var en kampanje rettet mot han. Navn ble selvsagt notert. Han vil aldri få jobb hos oss - ikke bare på psykiatrisk klinikk, men i hele HNT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det øyeblikket jeg kommer trekkende med 'diagnoser' som psykisk ustabil, har jeg distansert meg og satt meg over den jeg bedømmer''

Ikke nødvendigvis. Det hender at det er åpenbart.

Om man har et skjema man skal krysse av på, kan det virke som man er vel ivrig med diagnostiseringen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For diagnose kreves det vanligvis også noe om varighet. Opplevelsen i telefonen er jo kun et øyeblikksbilde.

Sansynligvis er det betydelig samsvar mellom den som er ustabil i form av å skjelle ut en tilfeldig person i telefonen og diagnoser.

Fra min virkelighet: For et par år siden skulle vi ansette legevikarer/studenter med lisens for sommeren. En mannlig medisinstudent som ikke nådde opp i konkurransen, ringte til vår sekeretær og skjelte ut henne på det groveste. Kom med trusler og også at det var en kampanje rettet mot han. Navn ble selvsagt notert. Han vil aldri få jobb hos oss - ikke bare på psykiatrisk klinikk, men i hele HNT.

Selvsagt vil man merke seg en person som i ditt eksempel.

Men det går også an å bruke det å diagnostisere andre som et maktmiddel til for å dekke over egne feil.

F.eks. er jeg ganske sikker på at en del svært tålmodige og avbalanserte personer kan ha blitt karakterisert som psykisk ustabile av NAV.

Det virker betenkelig om man skal sitte å krysse av på et skjema for ens egen mer eller mindre subjektive oppfatning av avdre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...