Gå til innhold

Middager på under 30 min!

Anbefalte innlegg

Gjest kjedelige middager
Skrevet

Dine beste/mest brukte lettvinne middager, kom med dem her!

Gjerne enkel (og sunn?) dessert også?

Her går det stort sett i kyllingfilet og karbonadedeig i ulike varianter til pasta eller ris. Ikke så flink til å bruke potet.

Skrevet

To forslag ferdig på under 15 min

Favoritten hos oss om vi har det travelt er å bruke en stor nok ildfastform med lokk, snarkokt ris(5min) i det antall porsjoner som trengs, og vann(litt mindre enn risoppskriften sier). Setter ris og vann på kok i mikrobølgeovnen et par minutter. Tar ildfastformen ut og legger Joikakaker(reinsdyrkaker på hermetikkboks) på toppen og kjører hele spetakkelet på full effekt i 5-7 minutter. Og vips er middagen ferdig.lettvint og godt

En annen lettvintmiddag vi bruker innimellom er grillpølse kuttet i småbiter og stekt i panne, og makaroni kokt i kjele, og dette spises da med ketschup på. Ikke så verst det heller. :-)

Skrevet

Favoritten hos oss om vi har det travelt er å bruke en stor nok ildfastform med lokk, snarkokt ris(5min) i det antall porsjoner som trengs, og vann(litt mindre enn risoppskriften sier). Setter ris og vann på kok i mikrobølgeovnen et par minutter. Tar ildfastformen ut og legger Joikakaker(reinsdyrkaker på hermetikkboks) på toppen og kjører hele spetakkelet på full effekt i 5-7 minutter. Og vips er middagen ferdig.lettvint og godt

En annen lettvintmiddag vi bruker innimellom er grillpølse kuttet i småbiter og stekt i panne, og makaroni kokt i kjele, og dette spises da med ketschup på. Ikke så verst det heller. :-)

''...legger Joikakaker(reinsdyrkaker på hermetikkboks) på toppen og kjører hele spetakkelet på full effekt i 5-7 minutter. Og vips er middagen ferdig.lettvint og godt''

Godt? Vi hadde joikakaker i helgen i ren desperasjon, jeg mente å huske det var godt fra min barndom, min kjære hadde aldri smakt det. Vel, vi klarte ikke å få i oss en boks på deling engang. Hva i all verden er det de har oppi der for å få den grusomme bismaken? Det er vel noe fårekjøtt i det, i de bollene vi spiste må det ha vært fra en gammel vær... :o/ Aldri mer.

Skrevet

Tror jeg ville kastet oppi noen frosne brokkolibuketter i den første retten også.

Skrevet

Det er mye mat man kan lage på en halvtime :)

Jasminris skal koke i 15-20 minutter. Til det kan man steke fisk, ha grillet kylling, steke karbonader, lage kjøttkaker i brun saus, steke kjøttdeig, koke/steke pølser osv. osv. Uendelige muliheter.

Til dette kan man ha kokt brokkoli, kokt blomkål, salat... Jeg synes ofte det enkleste er det beste når det gjelder grønnsaker.

Gjest trooghåp
Skrevet

ESPELID INGRID GA UT EN KOKEBOK..TROR DET VAR IFJOR....MED TITTEL: 300 MIDDAGER LAGET PÅ 30 MINUTTER. Skal kjøpe den selv:o)

Gjest De enkleste vi har
Skrevet

Alle disse rettene er kjappe. Vel fiskegratengen tar litt tid, men den står jo i ovnen og passer på seg selv.

1) Suppelapskaus med kalkunpølser

Skjær et hvitløksfedd eller to i biter. Surr det i panna med en ss olje eller to. Hiv i tre desiliter vann, og en grønnsaksbuljongterning eller to, ha i lapskausblanding fra pose. Skjær opp ca 400 gr kalkunpølser i terninger og ha i gryta. Alt er ferdig på kort tid. Smak til med Provencekrydder og salt og pepper. Serverers med flatbrød.

2) Fiskekaker med pastaskruer.

Kok opp pastaskruer. Stek fiskekakene(vi bruker lofotens fra butikken). Server med raspet gulrot, noen rødbetskiver eller ketchjup, evt litt smør.

3) Fiskegrateng med pasta eller potet.

Kjøper ferdigpakker med fiskegrateng fra butikken. Koker opp makaroni eller potet. Serveres med raspet gulrot og rødbeter.

4) Kyllingfilet med ris, salat og søt chilisaus. Nam. Den sausen gjør alt.

5) Min mors gamle risotto, absolutt ikke slik superkokkene lager den.

Kok opp ris. Stek pølsebiter og løk. Bland sammen med tomatpurre og eventuelt krydder. Server til salat. Kjempegodt.

6) Laks i folie i ovnen.

Vi bruker gjennomsiktig stekefolie. Skjær de grønnsakene du vil ha opp i skiver eller små biter, vi skiver potet og gulrot i ganske tynne skiver. . Eks gulrot, potet, broccoli, paprika, løk. Lek laksefiletene oppå(de kan godt være frossen eller halvtint). Ha evt på litt olje eller smør. Krydder. Stek i ca 20 min. Du må google en oppskrift for å finne steketemperatur. Server med ris eller potet og bernasaus eller en ss rømme.

Skrevet

Glemte omelett - med eller uten skinke, grønnsaker (f.eks. løk, paprika, sjampinjong).

Grøt.

Skrevet

Hakk hvitløk, legg den i 1-2 dl fløte.

Kok fersk pasta (tagliatelle) i 3 min, hell av vannet

Snitt opp litt purreløk, ha i pastaen sammen med fløten, gi et oppkok. Kvern litt pepper i.

Skjær opp røkt laks i skiver, ha i, og rør rundt. La det ikke koke mer en et øyeblikk, da mister laksen væske og blir for salt.

Servér, evt med salat

Skrevet

Snitt opp litt purreløk, ha i pastaen sammen med fløten, gi et oppkok. Kvern litt pepper i.

Skjær opp røkt laks i skiver, ha i, og rør rundt. La det ikke koke mer en et øyeblikk, da mister laksen væske og blir for salt.

Servér, evt med salat

NAM!

Skrevet

Kyllingsuppe.

Alt stekes først, og kokes etterpå. Da går det mye raskere.

Kok opp litt vann og legg i 1-2 tomater ca. 1 minutt så du får skoldet dem. Skjæres og puttes tilbake. 1 buljongterning (kylling, høns, grønnsak) + en kvist timian. (Bladene detter av under koking, så jeg pleier å hive oppi en hel kvist.

Skjær alt i terninger.

Kyllingfilet, løk, hvitløk freses før det legges over i suppevannet.

Potet, gulrot, kålrot freses og legges i.

Mot sluttet tilsetter jeg også ofte litt blomkål og brokkoli. De gidder jeg ikke å steke ettersom de koker så fort.

Smakes til med salt, pepper. Jeg bruker også et urtekrytter som heter örtgårdskrydder tror jeg. (Kjøpt i sverige)

Her skreller og kutter jeg samtidig som jeg steker. Derfor går det unna i en feil. Kjempegodt er det også. Og sunt.

Kan serveres med brød, rundstykker, flatbrød eller knekkebrød.

Skrevet

''...legger Joikakaker(reinsdyrkaker på hermetikkboks) på toppen og kjører hele spetakkelet på full effekt i 5-7 minutter. Og vips er middagen ferdig.lettvint og godt''

Godt? Vi hadde joikakaker i helgen i ren desperasjon, jeg mente å huske det var godt fra min barndom, min kjære hadde aldri smakt det. Vel, vi klarte ikke å få i oss en boks på deling engang. Hva i all verden er det de har oppi der for å få den grusomme bismaken? Det er vel noe fårekjøtt i det, i de bollene vi spiste må det ha vært fra en gammel vær... :o/ Aldri mer.

Den litt spesielle smaken kommer vel fra reinkjøtt?

Husker samedekoren på boksen fra jeg var liten. Da forbant jeg joikakaker med hytta på fjellet, og der smakte all mat godt.

Skrevet

Den litt spesielle smaken kommer vel fra reinkjøtt?

Husker samedekoren på boksen fra jeg var liten. Da forbant jeg joikakaker med hytta på fjellet, og der smakte all mat godt.

Nei, reinkjøtt smaker godt, joika smaker skikkelig stramt, minte meg om da jeg smakte vossakorv for noen år siden. Yæk.

Skrevet

Nei, reinkjøtt smaker godt, joika smaker skikkelig stramt, minte meg om da jeg smakte vossakorv for noen år siden. Yæk.

Må innrømme at jeg ikke har smakt Joikakaker på 20 år eller så...

Skrevet

Må innrømme at jeg ikke har smakt Joikakaker på 20 år eller så...

Du har ikke gått glipp av noe.

Skrevet

Servér, evt med salat

Nam!

Noe lignende har jeg laget før, men retten var helt glemt. Skal snart lage det igjen :-).

Mener å huske retten jeg laget hadde en skje whisky(!) oppi til slutt for å sette en spiss.

Skrevet

Jeg synes joika er godt. Men det må være kokte poteter, kokt rosenkål og tyttebær til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...