Gå til innhold

hvordan google riktig? Trenger kurs ;)


Gjest trist jente

Anbefalte innlegg

Gjest trist jente

Er det noen som har noen tips eller råd om hvordan jeg kan google for å få best mulig svar på det jeg leter etter?

Har spurt om råd her inne etter selv å ha prøvd å google. Jeg har ikke funnet det jeg har lett etter ,men tror det stort sett alltid har vært noen her som har funnet frem for meg. Og de som da har googlet for meg har funnet det ut rimelig raskt de fleste gangene. Så jeg burde jo kunne klart det selv. Må jo gjøre noe feil.

Setter stor pris på hjelp til å finne info på nettet, men skulle gjerne klart det litt bedre på egenhånd også.. Ikke være avhengig av andre.

Om noen har lyst til å skrive en liten veiledning i forhold til googling hadde det vært til kjempehjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest arkivaren den digitale

Jeg bare skriver inn det jeg lurer på.

Hovedsaken er å finne nøkkelordene på en måte for å søke.

Jeg tenker på de som de mest sjeldne unike ordene i det du leter etter. Også kan man kombinere. Eks:(boktittels om jeg vil ha anmeldelse på):

halvbroren anmeldelse

Evt hele spørsmålet jeg lurer på:

hvordan bytte fastlege

Men i mitt yrke søker jeg mye, så mulig jeg har god erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Jeg bare skriver inn det jeg lurer på.

Hovedsaken er å finne nøkkelordene på en måte for å søke.

Jeg tenker på de som de mest sjeldne unike ordene i det du leter etter. Også kan man kombinere. Eks:(boktittels om jeg vil ha anmeldelse på):

halvbroren anmeldelse

Evt hele spørsmålet jeg lurer på:

hvordan bytte fastlege

Men i mitt yrke søker jeg mye, så mulig jeg har god erfaring.

Slik du beskriver er vel egentlig slik jeg gjør det.

Men søker jeg noe som inneholder flere ord så kommer det opp så mange treff på hvert enkeltord - den setter ikke ordene i sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk!

Litt komplisert på engelsk, men fant en link som var på norsk

Så bra! :) Mitt beste tips er forøvring å bruke "" Du skriver f eks "grønne støvler" da får du fram sider med grønne støvler, ikke bare sider inneholder ordet grønn et sted, og støvler et annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! :) Mitt beste tips er forøvring å bruke "" Du skriver f eks "grønne støvler" da får du fram sider med grønne støvler, ikke bare sider inneholder ordet grønn et sted, og støvler et annet. :)

Eller grønn+støvler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du beskriver er vel egentlig slik jeg gjør det.

Men søker jeg noe som inneholder flere ord så kommer det opp så mange treff på hvert enkeltord - den setter ikke ordene i sammenheng.

''Men søker jeg noe som inneholder flere ord så kommer det opp så mange treff på hvert enkeltord - den setter ikke ordene i sammenheng.''

Det løser du enkelt ved å sette et anførselstegn " foran frasen du skal søke på. :o) F.eks. "Jeg leter etter noe

Om du ikke setter anførselstegnet først får du alle dokumenter som inneholder alle ordene ett eller annet sted, setter du " foran får du bare de dokumentene som inneholder frasen "Jeg leter etter noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker tenker utrolig likt. Det er fordi mennesker tenker så likt at Google fungerer så godt som det gjør.

Det er mulig du gjør noe "feil", i den forstand at du søker for spesifisert eller at du tenker litt annerledes enn andre som har søkt på lignende temaer.

Et eksempel: Noen her spurte om et flagg som avbildet et vesen med tre bein. Hva er spesielt med det flagget? Jo, nettopp; Denne skapningen. Derfor søker jeg, i Google Bilder, "three legged flag". Opp kommer mange lignende flagg. Etter litt klikking finner jeg flagget med riktige farger, sammen med en forklaring.

Her var det avgjørende at jeg brukte Google Bilder og ikke vanlig Google. Andre ganger kan det lønne seg å søke i videoer.

Tidligere denne uken trengte jeg å lese om alkoholindusert psykose. Søk på nettopp det ga litt hummer og kanari - ikke så spesifisert som jeg ønsket det. Derfor snudde jeg om på det og søkte på "årsaker til psykose". Da fikk jeg artikler som var mer i linje med hva jeg trengte å vite.

Selv bruker jeg aldri gåsetegn, plusstegn eller minustegn i Google. Jeg finner det unødvendig. De mest relevante sidene kommer opp så snart du skjønner hvordan andre har tenkt før deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

''Men søker jeg noe som inneholder flere ord så kommer det opp så mange treff på hvert enkeltord - den setter ikke ordene i sammenheng.''

Det løser du enkelt ved å sette et anførselstegn " foran frasen du skal søke på. :o) F.eks. "Jeg leter etter noe

Om du ikke setter anførselstegnet først får du alle dokumenter som inneholder alle ordene ett eller annet sted, setter du " foran får du bare de dokumentene som inneholder frasen "Jeg leter etter noe

Altså ikke anførselstegn både før og etter? Bare først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist jente

Mennesker tenker utrolig likt. Det er fordi mennesker tenker så likt at Google fungerer så godt som det gjør.

Det er mulig du gjør noe "feil", i den forstand at du søker for spesifisert eller at du tenker litt annerledes enn andre som har søkt på lignende temaer.

Et eksempel: Noen her spurte om et flagg som avbildet et vesen med tre bein. Hva er spesielt med det flagget? Jo, nettopp; Denne skapningen. Derfor søker jeg, i Google Bilder, "three legged flag". Opp kommer mange lignende flagg. Etter litt klikking finner jeg flagget med riktige farger, sammen med en forklaring.

Her var det avgjørende at jeg brukte Google Bilder og ikke vanlig Google. Andre ganger kan det lønne seg å søke i videoer.

Tidligere denne uken trengte jeg å lese om alkoholindusert psykose. Søk på nettopp det ga litt hummer og kanari - ikke så spesifisert som jeg ønsket det. Derfor snudde jeg om på det og søkte på "årsaker til psykose". Da fikk jeg artikler som var mer i linje med hva jeg trengte å vite.

Selv bruker jeg aldri gåsetegn, plusstegn eller minustegn i Google. Jeg finner det unødvendig. De mest relevante sidene kommer opp så snart du skjønner hvordan andre har tenkt før deg :)

aha - cluet er altså riktige nøkkelord.

Siden jeg sjelden får opp det jeg leter etter så tenker jeg vel ulikt flertallet da ;(

Det med flagget kunne jeg sikkert klart, men tviler på at jeg hadde kommet på psykosevinklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det holder med anførselstegn først, trenger ikke ha det etterpå.

Jøss, det visste jeg ikke.

Men ofte bruker jeg jo anførselstegn midt i søkefeltet, da må man jo markere når gruppen ord slutter, f.eks.

bok "det tapte symbol" frimurerordenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det visste jeg ikke.

Men ofte bruker jeg jo anførselstegn midt i søkefeltet, da må man jo markere når gruppen ord slutter, f.eks.

bok "det tapte symbol" frimurerordenen

Jo, når du søker på den måten så, om jeg skal søke på en streng + enkeltord så skriver jeg alltid enkeltordene først:

bok frimurerordenen "det tapte symbol

:o) Men det er klart om du skal ha strengen midt inni søkebegrepet så må du ha anførselstegn både foran og bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, når du søker på den måten så, om jeg skal søke på en streng + enkeltord så skriver jeg alltid enkeltordene først:

bok frimurerordenen "det tapte symbol

:o) Men det er klart om du skal ha strengen midt inni søkebegrepet så må du ha anførselstegn både foran og bak.

Aha, da lærte jeg noe nytt i dag også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skriver inn ett eller to ord. Viktig at dette nøkkelordet treffer.

Hvis det ikke treffer, skriver jeg inn et annet nøkkelord.

Med tiden får du trening og forstår hva som skal til for å google riktig.

Litt vanskelig å forklare når jeg ikke har et eksempel å vise til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...