Gå til innhold

rus og fortid...


Gjest lilletuulla

Anbefalte innlegg

Gjest lilletuulla

Kjæresten min er en utrolig god mann. I går kom vi inn på temaet narkotika, og jeg spurte han om han hadde prøvd noe. Svaret jeg fikk, kom litt uventet. Han har prøvd mye rart opptil mange ganger. Feks hasj, excticy, marihuana, speed, og et par andre ting jeg ikke husker. Det er ca 5 år siden han prøvde noe sist. (Han er nå 27 år)

Jeg reagerte litt rart på dette. Jeg ble faktisk litt lei meg og på en merkelig måte "såret". Vet ikke helt hvorfor. Han ble fornærmet for at jeg ble så skuffet over han, og syntes ikke jeg hadde noen grunn til å reagere, når det er mange år siden, han har aldri vært avhengig, og han prøver det aldri igjen.

Og det er jo sant, det spiller jo egentlig ingen rolle for nåtiden. Og jeg har hørt at det er vanlig at ungdommer prøver, men jeg hadde bare ikke trodd dette om _min_ gutt.

Jeg er oppvokst i et hjem som har tatt imot mange mennesker med problemer, som oftest rusproblemer. Alt jeg har sett av rus i livet mitt, er gjennom disse menneskene, som er totalt ødelagt av rusen. Derfor har jeg gjerne et litt snevert syn på rus.

Hadde jeg grunn til å reagere slik jeg gjorde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest life goes on

Vet ikke om du hadde grunn til å reagere som du gjorde, vi er alle preget av vår fortid og oppvekst, så reaksjonsmønstre våre er sjeldent bare basert på fornuft.

Men jeg har vært i samme situasjon og jeg reagerte sånn som du også gjorde, men en følelse av tristhet og sårhet...

Og han "min" var bruker i mange mange år, helt inntil et par år før han traff meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rus=elendighet

Vet ikke om du hadde grunn til å reagere som du gjorde, vi er alle preget av vår fortid og oppvekst, så reaksjonsmønstre våre er sjeldent bare basert på fornuft.

Men jeg har vært i samme situasjon og jeg reagerte sånn som du også gjorde, men en følelse av tristhet og sårhet...

Og han "min" var bruker i mange mange år, helt inntil et par år før han traff meg :(

Hadde blitt veldig skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletuulla

Hadde blitt veldig skeptisk.

hvorfor det? Det har jo ingenting å si egentlig. Jeg vet at han ikke gjør det nå, og han kommer ikke til å gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rus=elendighet

hvorfor det? Det har jo ingenting å si egentlig. Jeg vet at han ikke gjør det nå, og han kommer ikke til å gjøre det igjen.

Du synest nok at det har litt å si, ellers hadde du ikke skrevet her:)

Det du skrev var som å høre om eks samboeren min. Han hadde også en slik "fortid". Jeg var naiv og tenkte at fortid er fortid. Vi fikk et barn. Så kom fortida tilbake. Vi levde i et helvete i fem år. Han er fremdeles narkoman, men vi har heldigvis ikke kontakt med han lenger.

Men ellers så må jeg ønske deg alt godt. For dette kan jo også gå fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletuulla

Du synest nok at det har litt å si, ellers hadde du ikke skrevet her:)

Det du skrev var som å høre om eks samboeren min. Han hadde også en slik "fortid". Jeg var naiv og tenkte at fortid er fortid. Vi fikk et barn. Så kom fortida tilbake. Vi levde i et helvete i fem år. Han er fremdeles narkoman, men vi har heldigvis ikke kontakt med han lenger.

Men ellers så må jeg ønske deg alt godt. For dette kan jo også gå fint:)

Nå har kjæresten min aldri vært narkoman. Det var eksperimentering i ungdommen. Nå er han en frisk og sunn sportsmann. Jeg er ikke bekymret for at han skal begynne med narkotika. Det var mer reaksjonen min jeg reagerte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du hadde jo dine grunner til å reagere som du gjorde, du nevner jo litt om (de "manglende") erfaringene dine med rus fra tidligere.

Men er du klar over at noe sånt som fire av ti nordmenn har prøvd hasj og seks av til Oslo-ungdommer? Andre stoffer er jo verre, men en god del folk som ikke får problemer med stoff siden har prøvd dem.

Lev med det - tror det finnes verre ting han kunne gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke du har rett til å dømme eller se ned på han pga. dette. Det er fortiden hans, og du bør heller sette pris på ærligheten hans. Rus er jo ikke noe positivt, men så lenge han ikke har problemer med det nå så synes jeg du overreagerte. Ville heller satt pris på om kjæresten mitt godtok svaret mitt og satt pris på ærligheten min enn å bli såret og skuffa. Vi har alle noen skjelletter i skapet.. Dette er hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har kjæresten min aldri vært narkoman. Det var eksperimentering i ungdommen. Nå er han en frisk og sunn sportsmann. Jeg er ikke bekymret for at han skal begynne med narkotika. Det var mer reaksjonen min jeg reagerte på.

Ville du heller likt at han sa nei da? For så å kanskje få vite sannheten senere? Ville du ikke blitt mer skeptisk og såret da? Gjort er gjort, og spist er spist.. Selvfølgelig ville du heller likt best at han sa nei og det var sant (det er forståelig), men sånn er det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Livet er vanskelig

Din man har sår fra fortiden. Om dette skyldes psyken vet jeg ikke, men du må være obs hvis han blir deprimert igjen da han kan ty til narkotika igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke unaturlig at du reagerte som du gjorde, det er svært mange som forbinder rusmidler bare med elendighet.

Men det er et faktum at mange fler enn de som havner i den bunnløse elendigheten, har prøvd stoff, uten at de har vært faste brukere eller avhengige.

Prøving pga. nysgjerrighet eller fordi det er vanskelig å si nei som helt ung, tror jeg du skal forsøke å se bort fra, dersom det var helt på eksperimentplanet. Bruk for å komme gjennom en eller annen påkjenning eller tung periode, hadde jeg vært litt mer på vakt mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nope - ikke i dag....

Om man har grunn eller ikke til å reagere slik spiller jo liten rolle. Du har reagert slik. Sann er det bare.

Selv vet jeg at min mann har brukt og solgt narkotika. Det gikk så langt at han satt sprøyter.

For meg er dette nesten uvirkelig. Kan ikke tro at det er samme mannen. Det gikk så langt at han valgte å flytte fra stedet (og landet) og bosatte seg her i Norge.

Han har ikke brukt noe så lenge vi har vært sammen (i godt over 10 år), men har hatt alkoholproblemer. (Uten at jeg tror det er noen sammenheng egentlig)

Så dette er nok noe du må velge å akseptere dersom dere skal fortsette sammen.

En positiv ting som har kommet ut av dette er jo at han ser umiddelbart om andre har "tatt noe", og kan jo også følge opp barna på en annen måte da. Jeg er jo blind på dette området som jeg ikke kan noen ting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...