Gå til innhold

Depresjon/nedstemthet/utmattelse


Gjest Fibromor

Anbefalte innlegg

Gjest Fibromor

Dette var mye på en gang.., men jeg lurer på som fibromyalgipasient om disse symptomene kan forveksles.

Lurer egentlig på om jeg er deprimert eller om det er plager som hører med til fibromyalgien. Har perioder hvor alt er tungt og liten tiltakslyst, alt er et ork.

Noen med erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Typisk høna og egget-problematikk. Man kan bli deprimert av å gå med konstante smerter og utmattelse, og man kan få kroppslige symptomer på depresjoner...

Det man trenger er en skikkelig utredning for å utelukke det ene eller det andre (man kan selvfølgelig ha begge deler også da...)

Selv har jeg "bare" fibromyalgi" dvs. ingen depresjoner, selv om jeg har perioder hvor jeg er mer nedstemt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nedstemthet/tristhet/tungsinn er en av symptomene på depresjon. Slitenhet/energiløshet er et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fibromor

Nedstemthet/tristhet/tungsinn er en av symptomene på depresjon. Slitenhet/energiløshet er et annet.

Tusen takk for svar. Er vel slitenhet og energiløs som plager meg mest, men tenker jo i banen depresjon siden det kan følge med fibromyalgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fibromor

Typisk høna og egget-problematikk. Man kan bli deprimert av å gå med konstante smerter og utmattelse, og man kan få kroppslige symptomer på depresjoner...

Det man trenger er en skikkelig utredning for å utelukke det ene eller det andre (man kan selvfølgelig ha begge deler også da...)

Selv har jeg "bare" fibromyalgi" dvs. ingen depresjoner, selv om jeg har perioder hvor jeg er mer nedstemt...

Takk for svar fra en "medsøster".

Er vel kanskje det med meg også, føler meg jo veldig livsglad, men den verkinga og utmattelsen er slitsom.

Føler meg allikvel heldig som kun har diagnosen fibromyalgi (og litt angst) for mange sliter jo med tilleggsdiagnoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest julenissens kone

Takk for svar fra en "medsøster".

Er vel kanskje det med meg også, føler meg jo veldig livsglad, men den verkinga og utmattelsen er slitsom.

Føler meg allikvel heldig som kun har diagnosen fibromyalgi (og litt angst) for mange sliter jo med tilleggsdiagnoser.

Kan jeg få lov til å spørre om du er uføretrygdet eller om du jobber noe redusert pgs din fibromyalgi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fibromor

Kan jeg få lov til å spørre om du er uføretrygdet eller om du jobber noe redusert pgs din fibromyalgi?

Helt greit du spør om det.

Jeg er 100% uføretrygdet pga fibromyalgi. Jobbet deltid siste årene før jeg ble ufør, men selv det ble for slitsomt. Godt å ta dagene i eget tempo.

Bare det å komme i gang om dagen tar jo flere timer fra jeg våkner.

Skal ikke klage da, mange har det mye verre og har flere diagnoser ved siden av fm og mange unge sliter med dette. Må være fælt å være småbarnsmor med kronisk sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julenissens kone

Helt greit du spør om det.

Jeg er 100% uføretrygdet pga fibromyalgi. Jobbet deltid siste årene før jeg ble ufør, men selv det ble for slitsomt. Godt å ta dagene i eget tempo.

Bare det å komme i gang om dagen tar jo flere timer fra jeg våkner.

Skal ikke klage da, mange har det mye verre og har flere diagnoser ved siden av fm og mange unge sliter med dette. Må være fælt å være småbarnsmor med kronisk sykdom.

Godt at nav tar fm alvorlig, og at du har "fått lov" til å bli 100% uføretrygdet.

Jeg sliter også mye med trøtthet, slitenhet og utmattelse. Jeg kjente meg igjen i beskrivelsen av disse symptomene, men jeg har ikke fm.

Derfor undrer det meg at nav sier "ja" til noen og "nei" til andre, selv om livet kan være like vanskelig.

Jeg har andre diagnoser, men de var ikke "nok" til å gi meg varig ufør selv om de tilsammen gir meg meget stort ubehag og lidelse. Mange dager klarer jeg ikke annet enn å sove... mens husarbeid og andre gjøremål venter...

Har fått TU da, så får se hvordan det går etterhvert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Også Fibro

Jeg ble veldig mye mer opplagt og våken etter at jeg begynte med Wellbutrin.

Kramper og stivhet avtok i samme periode, men jeg vet ikke om det var tilfeldig.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fibromor

Godt at nav tar fm alvorlig, og at du har "fått lov" til å bli 100% uføretrygdet.

Jeg sliter også mye med trøtthet, slitenhet og utmattelse. Jeg kjente meg igjen i beskrivelsen av disse symptomene, men jeg har ikke fm.

Derfor undrer det meg at nav sier "ja" til noen og "nei" til andre, selv om livet kan være like vanskelig.

Jeg har andre diagnoser, men de var ikke "nok" til å gi meg varig ufør selv om de tilsammen gir meg meget stort ubehag og lidelse. Mange dager klarer jeg ikke annet enn å sove... mens husarbeid og andre gjøremål venter...

Har fått TU da, så får se hvordan det går etterhvert. :-)

Ja, jeg ble overraska over NAV (dengang het det Trygdekontoret) for 12 år siden. Hun saksbehandleren jeg hadde lurer jeg på om hadde fm selv:-) Da jeg søkte om 50% sa hun: Er det noe å leve av da? Hadde bare en liten stilling dengang, 22%.

Jeg ville allikevel kun søke om 50% for ville så gjerne jobbe litt. Jobba deltid i 2-3 år, men måtte gi meg, hadde nok klart de timene om jeg kunne hatt fleksitid, men måtte i denne jobben være på plass 8.30 og på den tida var og er kroppen på langt nær i gang.

Det å søke fra 50% til 100% uføre var kun en proformasak dengang.

Jeg hadde også en alle tiders spesialist på Ullevål, mannlig, som forsto meg og alt omkring fm godt og som jeg gikk til en gang pr. mnd. i 3/4 år. Det var han som innstilte på 50%.

Tror det kommer mye an på hvilken leger og saksbehandlere man har. Fibromyalgi er det i hvertfall ikke alle som forstår seg på.

Jeg får vondt av å lese at du må slite, håper du får varig uføre etterhvert, var kun varig dengang jeg søkte....og bra er vel kanskje det!

Er fornøyd med tilværelsen jeg nå, men er stadig på utkikk etter nytt for å få en bedre hverdag. Mestring, opplæring, trening, etc. Holder meg mest mulig unna piller. Være i aktivitet, tenke positivt og sunt kosthold har jeg stor tro på. Nok søvn også,men det er verre....

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...