Gjest cilla_1976 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde time til psykolog i går og spurte sjefen om fri til dette forrige uke. Han ville vite hva jeg skulle, så jeg sa jeg hadde legetime. Jeg fikk ny time til psykologen neste uke. Hva skal jeg si til sjefen? Det høres jo sikkert litt rart ut om jeg har time til fastlegen hver uke, uten å si hva som feiler meg? Alle på jobb er så åpne om helsa si at da kommer det til å bli en masse spørsmål. Jeg vil heller ikke si hvor jeg egentlig skal. Har dere noen tips? Et annet problem er at det vises så godt på øynene mine når jeg har grått, og det kan bli ubehagelig når jeg skal tilbake på jobb etter timen. Jeg har spurt fastlegen om en bestemt type øyendråper som kunne virke, jeg husker ikke hva de heter akkurat nå, men han sa han ikke ville skrive ut dem fordi de kunne gi netthinneløsning. Erfaringer? 0 Siter
bibben Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Skjønner problemet ditt. Har basket litt med det samme dilemma. Du kan kanskje si at du skal til akupunktur p.g.a hodepine? Det er liksom litt mine sensasjon for kollegaene enn det å gå til psykolog. Dette med rødsprengte øyne har jeg selv løst med å holde tørkepapir med kaldt vann inn til øynene en stund. Dertil ville jeg frest over med litt eye-liner og mascara. Det å komme ut i kjølig, frisk luft hjelper jo også. 0 Siter
Gjest cilla_1976 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Skjønner problemet ditt. Har basket litt med det samme dilemma. Du kan kanskje si at du skal til akupunktur p.g.a hodepine? Det er liksom litt mine sensasjon for kollegaene enn det å gå til psykolog. Dette med rødsprengte øyne har jeg selv løst med å holde tørkepapir med kaldt vann inn til øynene en stund. Dertil ville jeg frest over med litt eye-liner og mascara. Det å komme ut i kjølig, frisk luft hjelper jo også. Akupunktur går an, men da må jeg nok ha både navn og tilholdssted for denne akkupunktøren klart i hodet, for det kommer jeg garantert til å bli spurt ut om, de er jo så interessert i å snakke om helse disse damene på jobben. Kaldt vann og papir er ikke nok, heller ikke kald luft. Jeg kan bruke øyendråper som får blodkarene til å trekke seg sammen og hvit kajal, men da er problemet fortsatt hovenheten. I tillegg blir jeg rødflekkete i hele ansiktet, ser ikke ut :-( 0 Siter
serenity777 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Akupunktur går an, men da må jeg nok ha både navn og tilholdssted for denne akkupunktøren klart i hodet, for det kommer jeg garantert til å bli spurt ut om, de er jo så interessert i å snakke om helse disse damene på jobben. Kaldt vann og papir er ikke nok, heller ikke kald luft. Jeg kan bruke øyendråper som får blodkarene til å trekke seg sammen og hvit kajal, men da er problemet fortsatt hovenheten. I tillegg blir jeg rødflekkete i hele ansiktet, ser ikke ut :-( Jeg hadde ikke nevnt psykolog. Folk er så fæle til å sladre. Ja men hun går jo til psykolog, hun har det ikke lett stakkar ovs. Si du skal gjøre omfattende reperasjoner av tennene, feks. I steden for lege, som jo er lettere å sjekke opp. 0 Siter
rose23 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Akupunktur går an, men da må jeg nok ha både navn og tilholdssted for denne akkupunktøren klart i hodet, for det kommer jeg garantert til å bli spurt ut om, de er jo så interessert i å snakke om helse disse damene på jobben. Kaldt vann og papir er ikke nok, heller ikke kald luft. Jeg kan bruke øyendråper som får blodkarene til å trekke seg sammen og hvit kajal, men da er problemet fortsatt hovenheten. I tillegg blir jeg rødflekkete i hele ansiktet, ser ikke ut :-( Har akkurat det samme problemet selv... Må ta meg fri hver uke for å gå til legen. Psykolog legger jeg til fridagen min. Jeg sier ikke hvorfor jeg skal til legen og det er akseptert. Har "heldigvis" mye allergi, astmaplager og muskelsmerter ... så de tror vel det er derfor jeg går til legen. Vil råde deg til å ikke fortelle eventyr eller dikte opp diagnoser... har gått i den fellen selv og måtte huske på dette hele tiden i et par år. Å kanskje er det ikke så farlig å si sannheten? Jeg fikk hakeslepp på min forrige arbeidsplass. Etter å ha jobbet der i tre år og vært borte en halv dag i uken nesten et år, spurte en kollega om jeg gikk til psykolog. Da jeg innrømmet dette, viste det seg at min kjære kollega også gitt til behandling på en psykiatrisk poliklinikk. De fleste sliter psykisk innimellom. Når jeg prater om angst, hyperaktiviteten min og glemsomheten er det alltid mange i samme i båt. Men der jeg arbeider nå har jeg valgt å være mest mulig privat da det er en arbeidsplass med over hundre ansatte. Om jeg spytter på gata, så vet hele bygda det uken etterpå. Lykke til uansett :-) 0 Siter
Gjest cilla_1976 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Jeg hadde ikke nevnt psykolog. Folk er så fæle til å sladre. Ja men hun går jo til psykolog, hun har det ikke lett stakkar ovs. Si du skal gjøre omfattende reperasjoner av tennene, feks. I steden for lege, som jo er lettere å sjekke opp. Det kan jeg også si, men da kommer jeg til å bli spurt ut om det og, og da må jeg vite hva jeg snakker om. Noe jeg ikke gjør. Løsning: Bestille time til tannlege og få han til å forklare meg hva han gjør fra time til time i en sånn totalrenovering og hva jeg skal si fra gang til gang? :-) 0 Siter
Gjest cilla_1976 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Har akkurat det samme problemet selv... Må ta meg fri hver uke for å gå til legen. Psykolog legger jeg til fridagen min. Jeg sier ikke hvorfor jeg skal til legen og det er akseptert. Har "heldigvis" mye allergi, astmaplager og muskelsmerter ... så de tror vel det er derfor jeg går til legen. Vil råde deg til å ikke fortelle eventyr eller dikte opp diagnoser... har gått i den fellen selv og måtte huske på dette hele tiden i et par år. Å kanskje er det ikke så farlig å si sannheten? Jeg fikk hakeslepp på min forrige arbeidsplass. Etter å ha jobbet der i tre år og vært borte en halv dag i uken nesten et år, spurte en kollega om jeg gikk til psykolog. Da jeg innrømmet dette, viste det seg at min kjære kollega også gitt til behandling på en psykiatrisk poliklinikk. De fleste sliter psykisk innimellom. Når jeg prater om angst, hyperaktiviteten min og glemsomheten er det alltid mange i samme i båt. Men der jeg arbeider nå har jeg valgt å være mest mulig privat da det er en arbeidsplass med over hundre ansatte. Om jeg spytter på gata, så vet hele bygda det uken etterpå. Lykke til uansett :-) Så bra at du har en fridag, da! Selv har jeg dessverre ikke mulighet til det. På den gamle avdelingen min kunne jeg nok ha vært åpen om hvor jeg skulle, men der jeg er nå vil det bli vanskelig for meg om jeg skal havne i en slags medlidenhets-posisjon, om du skjønner. 0 Siter
Gjest Fysioterapi? Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Det kan jeg også si, men da kommer jeg til å bli spurt ut om det og, og da må jeg vite hva jeg snakker om. Noe jeg ikke gjør. Løsning: Bestille time til tannlege og få han til å forklare meg hva han gjør fra time til time i en sånn totalrenovering og hva jeg skal si fra gang til gang? :-) Hva med å si at du har vært plaget med vondt i ryggen, stiv nakke og er plaget av hodepine pga dette- og har fått henvisning til fysioterapi? Ellers så har jo egentlig ikke noen noe med hva du gjør hvis du har fri til helseting. Det burde vært mulig å si fra til sjefen om dette- uten at det skal komme videre. 0 Siter
Gjest cilla_1976 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Hva med å si at du har vært plaget med vondt i ryggen, stiv nakke og er plaget av hodepine pga dette- og har fått henvisning til fysioterapi? Ellers så har jo egentlig ikke noen noe med hva du gjør hvis du har fri til helseting. Det burde vært mulig å si fra til sjefen om dette- uten at det skal komme videre. Det er også en mulighet. Selv om jeg også da må forske og finne navnet på en så det virker troverdig ;-) Hvordan er det egentlig med fri til helsegreie, har man betalt da eller må man jobbe det inn? 0 Siter
rose23 Skrevet 18. november 2009 Skrevet 18. november 2009 Så bra at du har en fridag, da! Selv har jeg dessverre ikke mulighet til det. På den gamle avdelingen min kunne jeg nok ha vært åpen om hvor jeg skulle, men der jeg er nå vil det bli vanskelig for meg om jeg skal havne i en slags medlidenhets-posisjon, om du skjønner. Det er det jeg også er redd for... men til tross for at jeg har vært en del syk siste to månedene har jeg bare vært meg selv og mitt sprudlende vesen på jobb, og det er ingen som ser på meg med dådyrøyner og sier dakkar deg. Faktisk - jeg er en person som mange har lett for å betro seg til og jeg har med årene erfart at 90 prosent av oss bærer på sorger, traumer og bekymringer. Helt sant! 0 Siter
Gjest Hilduren Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 At du går til legen pga en sjelden øyesykdom? ;-) 0 Siter
Gjest behandling Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Holder det ikke å si at en skal i behandling. Behandling kan være så mangt. Spør de nærmere, fysioterapi for vonde muskler, ev en vond "et eller annet". Man trenger ikke si b om en sier a. 0 Siter
Gjest behandling Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Det er også en mulighet. Selv om jeg også da må forske og finne navnet på en så det virker troverdig ;-) Hvordan er det egentlig med fri til helsegreie, har man betalt da eller må man jobbe det inn? Når det gjelder psykolog tror jeg du har rett til fri med lønn. Er ikke helt sikker. 0 Siter
Gjest jattaman Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Si at du er i behandling og at du forventer fravær ift dette framover slik og slik. Det er lov å si at du syns det er privat å gå nærmere inn på det, men da sier du såpass mye at vedkommende skjønner det er noe tabu. Du bestemmer selv hvor åpen du skal være. 0 Siter
PieLill Skrevet 19. november 2009 Skrevet 19. november 2009 Sjefen din bør kunne klare å la være å fortelle noen andre at du går til psykolog. Det blir fryktelig komplisert å dikte unnskyldninger i lengden. Si klart ifra at du ikke ønsker at dette skal ut. ''Jeg har spurt fastlegen om en bestemt type øyendråper som kunne virke, jeg husker ikke hva de heter akkurat nå, men han sa han ikke ville skrive ut dem fordi de kunne gi netthinneløsning. Erfaringer?'' Hør på fastlegen din. Han har rett. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.