Platina 906 0 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Ja, dette er altså ikke et veldig tidlig nyttårshilsen, men jeg lurer på hvordan dere skriver dette på julekortene. Skriver dere 'god jul og godt nyttår' eller 'god jul og godt nytt år'? Gir de to litt forskjellig mening? Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året. Eller er jeg helt på bærtur her? Det er sikkert mange som skriver noe helt annet på julekortene, men det kan jo bli en annen tråd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile 0 0 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 ''Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året. Eller er jeg helt på bærtur her?'' Tenker det samme. Og skriver "godt nytt år". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 6 523 0 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg ønsker mine en fredelig jul, og et lykkelig/spennende/innholdsrikt (alt ettersom) nytt år 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban 29 077 4 374 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 Jeg ønsker "riktig god jul og alt godt for 2010". Evt. "...for det nye året". Da er det ingen tvil, og ingen kan mistenke meg for orddelingsfeil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan 55 681 1 429 Skrevet 18. november 2009 Del Skrevet 18. november 2009 ''Skriver dere 'god jul og godt nyttår' eller 'god jul og godt nytt år'?'' Av de to alternativene ville jeg definitivt valg det siste, fordi - som du sier: ''Jeg tenker at nyttår er selve nyttårshelga, mens nytt år er hele året.'' Men jeg har en tendens til å bruke andre adjektiver enn 'godt'. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily 9 485 0 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Nyttår og nytt år er ikke det samme. Nyttår er årsskiftet og nytt år er det kommende året i sin helhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) 5 249 0 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 God jul & godt nytt år! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresja 7 382 0 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg ønsker "riktig god jul og alt godt for 2010". Evt. "...for det nye året". Da er det ingen tvil, og ingen kan mistenke meg for orddelingsfeil. Jeg skriver noe a la deg. Jeg er enig i de flere andre skriver at det er en nyanseforskjell mellom nyttår og nytt år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra 0 0 Skrevet 19. november 2009 Del Skrevet 19. november 2009 Jeg har vel for vane å skrive "God jul og godt nyttår" dersom dette står alene, men dersom jeg ønsker godt nytt år i en lengre setning, blir det i to ord, f.eks. "Til slutt vil jeg ønske både deg og tante Gerda et godt nytt år!" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.