Gå til innhold

Uførhetspensjon, ung ufør.

Gjest Anonym bruker
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. Jeg har et spørsmål som omhandler min nettopp innvillgede Tidsbegrenset Uførestønad. Jeg fikk innvilget tidsbegrenset uførestønad på 2 år (det var det jeg søkte om). Spørsmålet gjelder min adgangen til å få beregnet stønaden etter ung ufør "regelen". Så litt info: 31 år og to barn, alene. bor sammen med søsken ( som også er skadet og ikke kan bo alene) Student, høyere grad. meget gode læreevner og vistnok sosiale. Familiebakgrunn: svært velutdannede foreldre dog svært dårlige foreldre for alle sine barn. Oppvokst på lite sted, tror på mange måter det har holdt meg "i sjakk". Da jeg hele tiden i kontakt med helsevesen og NAV følte meg svært illojal mot min familie ved å "skjemme de ut slik" jeg har derfor hele veien prøvd å holde mest mulig skjult. (Så overfor Nav har nok psykologen min gjordt det meste mens jeg bodde hjemme) Dette har også medført at jeg har avsluttet behandlinger pga ulike tilfeller hvor faren for at de skulle bli skjemt ut av meg har blitt for stor. Tror også det er grunnen til at alvoligheten av lidelsene mine først virkelig begynte å vise seg etter jeg flyttet fra stedet. Og videre fått unna litt studering som igjen faktisk fikk meg til å føle at jeg stod på tryggere grunn til å "møte" følelsene og reaksjonene etter oppveksten. I dag gjør nok denne illojal følelsen seg gjeldene på en slik måte at jeg ikke greier/vil ta kontakt med advokat ang en event. klage uten å være noenlunde sikker på at jeg har grunn til å klage på at jeg ikke har fått T.U. vedtaket mitt beregnet etter ung ufør satsen. Diagnoser mm: posttraumatisk stresslidelse (incest/voldtekt 9-10 år) massiv generalisert angst, panikkangstanfall (situasjonsbet.) medium depresjon, påvist dysleksi og konsentrasjonsvansker. ett psykotisk utbrudd. En temmelig sterke og vedvarende intimitetsproblemer, bulimi, selvskading, selvmordsplanlegging ( som barn så jeg på dette som eneste mulige exit om jeg skulle miste kreftene til å takle hverdagen min).Gravid 19 år la jeg spise, selvskading, selvmords tingene "på hylla". Behandling: 15 år tok kontakt selv med helsesøster (pga se over), så BUA, familievernkontor, psyk. poliklinikk, Og nå siste 3 år psyk samtale, før høst 08 1 t pr uke nå 2 t. Med: div antidep.med. periodevis fra 18 år fra høst 08 sobril 15 mg 1-3 pr d.( prøver å holde forbruket nede) NAV: attføring 1 år fullføre vgs (vgs for syke), så litt jobb som lærervik. i 1 år. så attføring. og rehab for å studere. Fratrukket fødselsperm. 3 år forsinket studieprogresjon pga perioder hvor jeg har vært for syk til å studere og fordi jeg også pga "utfordringene" nevnt over ikke har greid å studere fulltid. Høst 08 ble skaden jeg ble påført som barn "trigget" ved fødsel av 2. barn. Ble "satt i gang" pga svangerskapsforgiftning men etter mange timer endte det med hastekeisersnitt pga barnet. Og i den sårbare og dramatiske sitasjonen (pga barnet) og de gjentatt underlivsundersøkelsene, ble forsvarsverket mitt brudt ned. Nå har det gått ett år og jeg fungere like dårlig som da incestminnen mm. kom opp (som 15 årlig). Her bør det kanskje nevnes at 1 fødsel var planlagt keisersnitt pga min redsel for at den skulle trigge minner og slik gjøre meg psykisk sykere. Med unntak av pågående samtaleterapi er alle diagnoser, behandling, nav vedtak osv. fra før fylte 26 år. Ved samtale med nav før T.U ble innvillget spurte jeg om dette med ung ufør, saksbehandler sa da at det "var ikke noe som gjaldt meg" og ville ikke gi noen begrunnelse hvorfor. Må her si at jeg ikke er særlig pågående i slike situasjon da angsten min arter seg slik at jeg er redd for at de da skal mislike meg å derfor si nei til det jeg ber om. Grunnen til at jeg legger dette frem for deg er for å få vite om det for meg er grunnlag til å klage på at T.U min ikke er blitt beregnet etter minstesatsen for ung ufør. Og om så hvordan jeg bør gå frem om jeg skulle klage. Her tror jeg jeg bør legge til at nav har satt 2008 (fødslene) som tidspkt hvor min arbeidsevne ble varig nedsatt?? Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Advokat Thomas Myran

Hei!

Ung ufør fordelsberegning er en komplisert vurdering, og selv om du beskriver en rekke forhold godt i ditt spørsmål, må jeg ta alle mulige forbehold i svaret.

Generelt kan sies at man må ha hatt en klart dokumentert sykdom eller skade som har redusert ens enver til å inneha inntektsgivende arbeid i vesentlig grad før man kan vurderes for ung ufør.

Slik du legger det frem, må i alle fall NAV begrunne i vedtaket hvorfor de ikke innvilger deg denne fordelen. Gjør de ikke det, bør du klage uansett, slik at begrunnelsen kommer opp i dagen.

Som sagt: dette er en vanskelig, kanskje den aller vanskeligste vurderingen NAV gjør, så jeg vil anbefale deg å oppsøke advokat for å få bistand til klagen.

Om du ønsker deg, kan jeg tilby deg en gratis vurdering av saken din, og den kan vi godt ta pr. telefon. I tillegg kan vi bli enige om en hyggelig pris for å gjennomgå dokumentene og gi deg en begrunnet tilbakemelding om klage/anke muligheter eller ikke.

Ring meg på 64840020 i så fall.

Thomas Myran

Advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...