Gå til innhold

Friske urter


Gjest Inspirert av Hellstrøm

Anbefalte innlegg

Gjest Inspirert av Hellstrøm

Jeg har kjøpt noen friske urter i potte. Skal de bare stå på benken og få litt vann nå og da? Vil de vokse mer i potten? Er det vanlig å kjøpe pyntepotter til dem? Potta de står i er jo ikke akkurat så fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. Synes ofte at noen andre urter er vanskelige å ha over lengre tid, men om sommeren putter jeg rosmarinen ut i hagen.

Jeg har dem bare på benken, og vanner i en skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. Synes ofte at noen andre urter er vanskelige å ha over lengre tid, men om sommeren putter jeg rosmarinen ut i hagen.

Jeg har dem bare på benken, og vanner i en skål.

''Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. ''

Får du til å ha den så lenge på vinteren også? Selv om kjøkkenet er varmt og trekkfritt synes jeg den blir pjuskete allerede etter en uke eller to. På sommeren går det bedre. Kan det være fordi vinduet er nordvent og den får lite sol, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha basilkum på benken, særlig i sommerhalvåret, når den holder seg bedre (kfr. svar til mariaflyfly). Kjøper ofte på vinteren også, men da holder den seg kortere.

Jeg har best erfaring med urtene i store potter, og jeg setter den oppi en potteskjuler eller bare en skål. Min erfaring er at den liker best å bli vannet "nedenfra". Dvs. at jeg har godt med vann i skålen, lar den trekke vannet et par minutter, før jeg heller ut det overflødige. Den må vannes ofte, men ikke bli stående i vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha basilkum på benken, særlig i sommerhalvåret, når den holder seg bedre (kfr. svar til mariaflyfly). Kjøper ofte på vinteren også, men da holder den seg kortere.

Jeg har best erfaring med urtene i store potter, og jeg setter den oppi en potteskjuler eller bare en skål. Min erfaring er at den liker best å bli vannet "nedenfra". Dvs. at jeg har godt med vann i skålen, lar den trekke vannet et par minutter, før jeg heller ut det overflødige. Den må vannes ofte, men ikke bli stående i vann.

''Kjøper ofte på vinteren også, men da holder den seg kortere.

''

Etter at jeg fant ut at basilikumen likte seg akkurat under lysstoffrøret på benken, holder den seg i månedsvis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. ''

Får du til å ha den så lenge på vinteren også? Selv om kjøkkenet er varmt og trekkfritt synes jeg den blir pjuskete allerede etter en uke eller to. På sommeren går det bedre. Kan det være fordi vinduet er nordvent og den får lite sol, tro?

Lysstoffrør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Inspirert av Hellstrøm

Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. Synes ofte at noen andre urter er vanskelige å ha over lengre tid, men om sommeren putter jeg rosmarinen ut i hagen.

Jeg har dem bare på benken, og vanner i en skål.

Hvordan skal en frisk Timian se ut? Denne her ser inntørket og fæl ut. Alle som sto der så halvslitne ut, og på plasten står det at den bevarer den gode smaken uansett. Faktisk ser det ut som om det en en anelse muggdannelse i bunnen.

De andre urtene er kjempefine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inspirert av Hellstrøm

Vi pleier å ha basilkum på benken, særlig i sommerhalvåret, når den holder seg bedre (kfr. svar til mariaflyfly). Kjøper ofte på vinteren også, men da holder den seg kortere.

Jeg har best erfaring med urtene i store potter, og jeg setter den oppi en potteskjuler eller bare en skål. Min erfaring er at den liker best å bli vannet "nedenfra". Dvs. at jeg har godt med vann i skålen, lar den trekke vannet et par minutter, før jeg heller ut det overflødige. Den må vannes ofte, men ikke bli stående i vann.

Hvis jeg fortsetter med å bruke friske urter skal jeg investere i noen fine pyntepotter :-)

Jeg er også spent på om urtene gir mer smak til maten enn det jeg har på glass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg fortsetter med å bruke friske urter skal jeg investere i noen fine pyntepotter :-)

Jeg er også spent på om urtene gir mer smak til maten enn det jeg har på glass.

''Jeg er også spent på om urtene gir mer smak til maten enn det jeg har på glass.

''

Ja, det vil du nok erfare!

Men husk at frisk basilkum oftest skal has i retten når den er nesten eller helt ferdig. Og det må ganske mye til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inspirert av Hellstrøm

''Jeg er også spent på om urtene gir mer smak til maten enn det jeg har på glass.

''

Ja, det vil du nok erfare!

Men husk at frisk basilkum oftest skal has i retten når den er nesten eller helt ferdig. Og det må ganske mye til!

Brukes stilkene også, eller er det bare bladene som er spiselig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vanner min basilikum hver dag, og den har jeg hatt i snart 4 mnd. ''

Får du til å ha den så lenge på vinteren også? Selv om kjøkkenet er varmt og trekkfritt synes jeg den blir pjuskete allerede etter en uke eller to. På sommeren går det bedre. Kan det være fordi vinduet er nordvent og den får lite sol, tro?

''Kan det være fordi vinduet er nordvent og den får lite sol, tro?''

Det er ikke sikkert det er lyset, men temperaturen. De er veldig varmekjære.

Jeg har østvendt kjøkkenvindu med bred karm, og vil helst ha krydderurter der fremfor andre steder på kjøkkenet, og har heller ikke særlig hell med basilikum om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg setter dem oppi pyntepotter.

Det er også ofte en idé å tynne ut litt, fordi på dem du får i butikken står skuddene tett i tett. Så første gangen du tar, bør du ta noen host & pist opp med rota, og ikke bare klippe av/rive av på toppen.

Og som nevnt lenger ned er ihvertfall basilikum veldig varmekjær og trives ikke i mer kjølige vintervinduskarmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inspirert av Hellstrøm

Jeg setter dem oppi pyntepotter.

Det er også ofte en idé å tynne ut litt, fordi på dem du får i butikken står skuddene tett i tett. Så første gangen du tar, bør du ta noen host & pist opp med rota, og ikke bare klippe av/rive av på toppen.

Og som nevnt lenger ned er ihvertfall basilikum veldig varmekjær og trives ikke i mer kjølige vintervinduskarmer.

Nå har jeg tynnet så godt ut at jeg håper magen min tåler det ;) Har gått og småspist på basilikumen fra den kom i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...