Gå til innhold

Mankell eller Nesbø

Anbefalte innlegg

Gjest Julegave
Skrevet

Klarer ikke bestemme meg for hvilken bok jeg skal gi til min mor, Den urolige mannen av Henning Mankell eller panserhjerte av Jo Nesbø. Noen her som kan komme med en annbefaling?

Skrevet

Hvis din mor tidligere har lest Wallander-bøkene ville jeg ha valgt Den urolige mannen, hvis ikke hadde jeg latt det være. Det er så mye tilbakeblikk på en lang politi(bok)-karriere at jeg tror ikke den fenger de som ikke har fulgt Wallander tidligere.

Skrevet

Hvis din mor tidligere har lest Wallander-bøkene ville jeg ha valgt Den urolige mannen, hvis ikke hadde jeg latt det være. Det er så mye tilbakeblikk på en lang politi(bok)-karriere at jeg tror ikke den fenger de som ikke har fulgt Wallander tidligere.

Er det en Wallender-bok?

Skrevet

WallAnder, selvsagt ;-)

Skrevet

Er det en Wallender-bok?

Den siste Wallander-boken ja:-)

Skrevet

Den siste Wallander-boken ja:-)

Ah,- godt:-) Lenge siden den forrige, er det ikke?

Skrevet

Ah,- godt:-) Lenge siden den forrige, er det ikke?

Ja, det begynner å bli lenge siden - men det er den siste altså - bokstavelig talt:-(

Gjest det ble øl i kveld
Skrevet

Panserhjerte er tidevis ekstremt blodig og ekkel. Kanskje ikke noe for en (gammel?) mor?

Skrevet

Jeg har nylig lest panserhjerte og likte godt boka; men jeg liker også godt Mankell. Er mota di godt over 80 og ikke en storleser, kan panserhjerte bli i meste laget; den er tross alt godt over 600 sider. Tror de fleste Manjellbøkene er noe tynnere.

Skrevet

Jeg har nylig lest panserhjerte og likte godt boka; men jeg liker også godt Mankell. Er mota di godt over 80 og ikke en storleser, kan panserhjerte bli i meste laget; den er tross alt godt over 600 sider. Tror de fleste Manjellbøkene er noe tynnere.

Nesbøboka er 638 sider mot Mankells 493, ikke så stor forskjell om boka er fengende. :o)

Gjest trist jente
Skrevet

Jeg liker Nesbø veldig mye bedre enn Mankell, men lest mye av begge.

Holder på med panserhjerte nå.

I begge bøkene du vurderer er det en del tilbakeblikk og hentydninger/henvisnger til tidligere bøker.

Wallanderbøkene og Harry Holebøkene har jo det til felles at vi følger Wallander/Harry Hole privat og personlige liv.

At vi følger etterforskernes private liv er det jeg liker veldig godt ved disse bøkene. For meg er ikke kriminalsaken hovedpoenget i bøkene, jeg er mer opptatt av alt det personlige. Vi følger etterforskerens utvikling.

Nesbø har et veldig mye bedre språk enn Mankell synes jeg (det kan jo ha noe å gjøre med at Mankell-bøkene er oversatt).

Men jeg synes også at Nesbø er bedre. Fått litt nok av Mankell, føler at det er mer det samme som går igjen der enn i Harry Hole bøkene. Veldig ofte jeg skjønner hvem som er gjerningsmannen tidlig når jeg leser Mankell og det vil jeg jo ikke.

Dersom personen du skal gi en av bøkene til ikke har lest de tidligere bøkene så vil jeg egentig ikke anbefale noen av dem. Nesbø er det viktigere å ha lest alle enn Mankellbøkene, men bør ha lest litt Mankell om ikke alle.

Skrevet

Ja, det begynner å bli lenge siden - men det er den siste altså - bokstavelig talt:-(

Håper Kurt ikke dauer, da orker jeg ikke å lese den.

Han har jo høyt blodtrykk og diabetes og lever usunt, så jeg er nokså bekymret for ham.

Skrevet

Håper Kurt ikke dauer, da orker jeg ikke å lese den.

Han har jo høyt blodtrykk og diabetes og lever usunt, så jeg er nokså bekymret for ham.

Enig :-)

Skrevet

Har bare lest panserhjerte (foreløpig), så da blir det den jeg anbefaler. Kjempespennende!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...