Gå til innhold

Hvorfor tenker ikke psykiatrien helhetlig?


tjohei

Anbefalte innlegg

Det er vel på tide at psykiatrien tar et kritisk blikk på seg selv og sin praksis. Hvorfor tenker ikke psykiatrien, psykologer og psykiatere mer helhetlig? Det kan jo være biologiske grunner til at man er i ubalanse som f.eks. hormonforstyrrelse, kanskje kostholdet spiller en viktig rolle og bør endres fremfor å gi medisiner? Hva med å få mer gratis hjelp til å få en sunnere livsstil hvor det kan holdes kurs av ernæringseksperter og hvor man kan ha tilgang til personlige trenere? Alt for mange mennesker blir gjort passive når de får en psykisk lidelse, dels fordi de blir ensomme og isolerte og på grunn av medisiner. Mer fokus på aktivtet og mindre på medisiner tror jeg ville hjulpet mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Psykiatrien?

De er ingen grunn til å tro at dette er på samme måte over alt.

"Psykiatrien" er ikke et bedre begrep enn "psykiatriske pasienter".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykiatrien?

De er ingen grunn til å tro at dette er på samme måte over alt.

"Psykiatrien" er ikke et bedre begrep enn "psykiatriske pasienter".

Samtaler og medisiner er jo det som blir gitt hvis man har depresjon. Man blir ikke tilbudt en personlig trener eller en gratis ernæringseksepert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på

Samtaler og medisiner er jo det som blir gitt hvis man har depresjon. Man blir ikke tilbudt en personlig trener eller en gratis ernæringseksepert.

Hvorfor skulle en få det i psykiatrien?

Dette får en ikke noe sted i det norske helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtaler og medisiner er jo det som blir gitt hvis man har depresjon. Man blir ikke tilbudt en personlig trener eller en gratis ernæringseksepert.

Det ville ikke være rettferdig om dprimerte fikk en personlig trener. Hvem av oss har vel ikke lyst på en personlig trener? Jeg har i alle fall lyst på en, og må i så fall betale i dyre dommer for å få en. Samtaleterapi, antidepressiva, etc har jeg derimot ikke spesielt lyst på, så det vil ikke være urettferdig om deprimerte får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min kompis

Psykiatrien?

De er ingen grunn til å tro at dette er på samme måte over alt.

"Psykiatrien" er ikke et bedre begrep enn "psykiatriske pasienter".

Jeg synes du svarer litt dumt. Du skjønner vel hva hun mener.

Jeg har selv en kamerat som har sittet inni i sin egen leilighet i mer enn 10 år. Han var kjempesint for at han ble tvangsinnlagt, mente at han ikke var syk. Men han mener seg tilfeldigvis for syk for å arbeide. Og jeg hører at han synes det er ok å bare gå hjemme, og at han klarer seg bra med penger. Han ville blant annet ikke inn på vernet bedrift, fordi han ikke fikk lønn før etter seks måneder, da måtte han bare leve på trygd. Men han har jo fått penger i mange år av staten.

Jeg tenker hvordan kan det være meningen at han liksom skal bli frisk av å bare sitte hjemme, hvor han eneste mål er at leiligheten skal bli ryddig. Jeg hadde blitt syk av å bare være hjemme. Og ryddig hadde iallefall ikke blitt, heller mer rot.

Dersom han hadde vært nødt til å være ute på ting noen ganger i uka, som f.eks trening, så kunne det kanskje motivere til å bli frisk.

For ordens skyld fikk han en alvorlig diagnose, som schizofreni og paranoid. Men han sier nesten rett ut at han er fornøyd med å slippe å gjøre noe, og med sin økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest synes det var en rar argumentasjon

Det ville ikke være rettferdig om dprimerte fikk en personlig trener. Hvem av oss har vel ikke lyst på en personlig trener? Jeg har i alle fall lyst på en, og må i så fall betale i dyre dommer for å få en. Samtaleterapi, antidepressiva, etc har jeg derimot ikke spesielt lyst på, så det vil ikke være urettferdig om deprimerte får det.

hm, det der var en rar argumentasjon.

visste du at man kan få ridning gratis dersom man er psykisk syk?

jeg ville heller sagt noe annet enn det du sier: vi trenger å få deprimerte eller psyke friske igjen- og da er kanskje en personlig trener også noe som kan hjelpe en del- så hvorfor ikke? (nå tar ikke jeg med prisen på dette da, så argumentet er fiktivt- men likevel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min kompis

Hvorfor skulle en få det i psykiatrien?

Dette får en ikke noe sted i det norske helsevesenet.

For å få folk friske og redusere sykefravær/arbeidsuførhet.

Tror det absolutt hadde lønt seg. Har du skadet ryggen din får du vel trening hos fysioterapaut. Mulig de psykisk syke også skulle få noe hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er noe fastlege undersøker før de tar skrittet videre til eks psykolog. Og tar ikke det opp mot et år i kø før du får tildelt en?

Men ja, det gjør sikkert ikke noe om alle "leger" så på helheten.

Jeg kjenner ikke til så mye med psykologer, men det finnes sikkert gode og dårlige av de som av alt annet, uansett utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalla kandala

I mange kommuner har de tilbud som du etterspør.

I min kommuna har vi grønn resept-ordning som er en resept som fastlege skriver og da får en gratis veiledning og motivasjonssamtaler i forhold til fysisk aktivitet og trening av en fysioterapeut. Man får tilbud om å trene sammen med andre som har Grønn resept 2 ganger i uka. Den ene gangen går de tur, den andre trener de i treningsrom. Man kan også få billigere trening på treningssenter ved å delta i dette opplegget.

Videre har vi i vår kommune noe som heter treningskontakt. En treningskontakt er en slags støttekontakt, men forskjellen er at denne skal motivere og være med på trening og bidra til at den som har treningskontakten jobber mot sine mål i forhold til fysisk aktivitet og trening. Treningskontaktene har et kurs de lærer om fysisk, psykisk helse blant annet.

Jeg tror ofte at en ser litt for snevert når en ser på om det fins tilbud for de i "psykiatrien". De ovennevnte tjenester er nemlig ikke øremerket for psykiatripasienter, men for de som måtte ha behov for tjenesten og søker om den.

Den enkelte som er interessert i mer aktivitet i hverdagen bør ta dette opp med NAV/kommunen. De ulike psykiatriske institusjoner må også oppdatere seg på det som fins ute i hjelpeapparatet.

Jeg kjenner til personer som er dårligfungerende med uføretrygd og som ikke har ambisjoner om å komme tilbake til arbeidslivet som fikk tilbud om datakurs gjennom NAV.

Om en ikke ønsker å jobbe i en arbeidsmarkedsbedrift så er det ikke umulig å jobbe i en ordinær bedrift med støtte fra NAV gjennom feks lønnstilskudd, tilrettelegginstilskudd og annet.

Om en vil og tør, så fins det i det mange muligheter, En må stå på litt selv, ta kontakt med kommunen/NAV og følge opp. men i følge intensjonene i forhold til NAV-reformen og sosialtjenesteloven så skal en ikke bli møtt med annet enn en positiv innstiling når en sier at en vil ut i mer aktivtet når en er helt eller delvis ufør. Jeg er klar over at det ikke alltid oppleves slik, men om en har kontakter i feks psykiatrien så bør de hjelpe en og støtte en så en får til noe i en slik sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grønn resept?

I mange kommuner har de tilbud som du etterspør.

I min kommuna har vi grønn resept-ordning som er en resept som fastlege skriver og da får en gratis veiledning og motivasjonssamtaler i forhold til fysisk aktivitet og trening av en fysioterapeut. Man får tilbud om å trene sammen med andre som har Grønn resept 2 ganger i uka. Den ene gangen går de tur, den andre trener de i treningsrom. Man kan også få billigere trening på treningssenter ved å delta i dette opplegget.

Videre har vi i vår kommune noe som heter treningskontakt. En treningskontakt er en slags støttekontakt, men forskjellen er at denne skal motivere og være med på trening og bidra til at den som har treningskontakten jobber mot sine mål i forhold til fysisk aktivitet og trening. Treningskontaktene har et kurs de lærer om fysisk, psykisk helse blant annet.

Jeg tror ofte at en ser litt for snevert når en ser på om det fins tilbud for de i "psykiatrien". De ovennevnte tjenester er nemlig ikke øremerket for psykiatripasienter, men for de som måtte ha behov for tjenesten og søker om den.

Den enkelte som er interessert i mer aktivitet i hverdagen bør ta dette opp med NAV/kommunen. De ulike psykiatriske institusjoner må også oppdatere seg på det som fins ute i hjelpeapparatet.

Jeg kjenner til personer som er dårligfungerende med uføretrygd og som ikke har ambisjoner om å komme tilbake til arbeidslivet som fikk tilbud om datakurs gjennom NAV.

Om en ikke ønsker å jobbe i en arbeidsmarkedsbedrift så er det ikke umulig å jobbe i en ordinær bedrift med støtte fra NAV gjennom feks lønnstilskudd, tilrettelegginstilskudd og annet.

Om en vil og tør, så fins det i det mange muligheter, En må stå på litt selv, ta kontakt med kommunen/NAV og følge opp. men i følge intensjonene i forhold til NAV-reformen og sosialtjenesteloven så skal en ikke bli møtt med annet enn en positiv innstiling når en sier at en vil ut i mer aktivtet når en er helt eller delvis ufør. Jeg er klar over at det ikke alltid oppleves slik, men om en har kontakter i feks psykiatrien så bør de hjelpe en og støtte en så en får til noe i en slik sammenheng.

Finnes dette treningstilbudet med grønn resept i Oslo tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest k.. husker ikke hva jeg kalte meg

Finnes dette treningstilbudet med grønn resept i Oslo tro?

Grønn omsorg fins i Oslo, i følge Oslo kommune sine hjemmesider, men får kun opp en link som gjelder diabetes etc. Og får ikke inntrykk av hva Grønn resept innebærer i Oslo, det varierer antagelig fra bydel til bydel. Det er også noe som heter "Aktiv på dagtid" som er den del steder. Mener de hadde dette på Frogner og at det innebar trening/svømming.

Vil tro at fysioterapeuter ansatt i kommunen/bydelen vil kunne gi deg svar på hva Grønn resept eventuelt innebærer i Oslo. Har lest artikler som tyder på at fastlegene er skeptiske til ordningen og i liten grad benytter seg av den. Mulig at fastlegene derfor ikke kjenner ordningen, eller at det i en del kommuner er dårlige ordninger ift Grønn resept. Slik som i min kommune der det er et Fysiotek med fysioterapeuter som følger opp med samtaler og treningsopplegg så er det jo relativt liten jobb for fastlegene og dermed ganske greit å bare skrive ut en resept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lalla kandala

hm, det der var en rar argumentasjon.

visste du at man kan få ridning gratis dersom man er psykisk syk?

jeg ville heller sagt noe annet enn det du sier: vi trenger å få deprimerte eller psyke friske igjen- og da er kanskje en personlig trener også noe som kan hjelpe en del- så hvorfor ikke? (nå tar ikke jeg med prisen på dette da, så argumentet er fiktivt- men likevel.)

Hva med å søke om støttekontakt/treningskontakt og bruke denne i forhold til å komme i gang med trening,

Hva med å be om henvisning til dietetiker for å få hjelp ift kosthold.

Det fins subsidierte/gratis/profesjonell hjelp å få, man må bare be om den.

Desuten mener du at psykiatipasienter blir passivisert. Motsetningen til passivitet er aktivitet, og det er en kjent sak at det er en hard nøtt å knekke dersom en skal "aktivisere" passive personer. Folk må ville det selv. En må starte der, liksom. Om en selv føler at en er for passiv og ønsker å bli mer aktiv så er dette glimrende tema å ta opp i samtaler med de man har kontakt med i hjelpeapparatet og andre som er rundt. Kanskje kan noen bidra på en eller annen måte?

Hva med å melde seg på et kurs i regi av treningssenter, Grethe Roede eller lignende? Det er ikke gratis, men om en har mulighet til å prioritere dette så er det jo en viktig investering. Kanskje kan noen i nettverket ha interesse av det og bli med? Eller en kan få med en støttekontakt på ledsagerbeviset? Har en ikke råd til å prioritere dette, da må en tenke alternativt. Kjøpe/låne bøker, selvhjelpsgrupper, gå.grupper, Friskis Svettis, kommunale tilbud og eventuelt henvisning til kvalifisert personell som dietetiker o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grønn resept

Grønn omsorg fins i Oslo, i følge Oslo kommune sine hjemmesider, men får kun opp en link som gjelder diabetes etc. Og får ikke inntrykk av hva Grønn resept innebærer i Oslo, det varierer antagelig fra bydel til bydel. Det er også noe som heter "Aktiv på dagtid" som er den del steder. Mener de hadde dette på Frogner og at det innebar trening/svømming.

Vil tro at fysioterapeuter ansatt i kommunen/bydelen vil kunne gi deg svar på hva Grønn resept eventuelt innebærer i Oslo. Har lest artikler som tyder på at fastlegene er skeptiske til ordningen og i liten grad benytter seg av den. Mulig at fastlegene derfor ikke kjenner ordningen, eller at det i en del kommuner er dårlige ordninger ift Grønn resept. Slik som i min kommune der det er et Fysiotek med fysioterapeuter som følger opp med samtaler og treningsopplegg så er det jo relativt liten jobb for fastlegene og dermed ganske greit å bare skrive ut en resept.

Tusen takk for fyldig og nyttig informasjon. Jeg skal gå litt videre inn på kommunens/bydelens hjemmesider og se hva jeg kan finne.

God natt til deg :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ville ikke være rettferdig om dprimerte fikk en personlig trener. Hvem av oss har vel ikke lyst på en personlig trener? Jeg har i alle fall lyst på en, og må i så fall betale i dyre dommer for å få en. Samtaleterapi, antidepressiva, etc har jeg derimot ikke spesielt lyst på, så det vil ikke være urettferdig om deprimerte får det.

Nå finnes jo aktiv på dagtid som skal aktivisere bl.a. de med psykiske lidelser. Men mange med psykiske lidelser blir mer passive og ovevektige av medisinene de får og får beskjed om å gå på disse i et år mens de bare blir tykkere og tykkere. Jeg la på meg 20 til 30 kg på cipralex fordi jeg ikke hadde ork til å trene og spise sunt. Jeg mente det kom av medisinen at jeg ble så tykk, men fastlegen mente den ikke skulle gi vektøkning. Hva med å gi et gruppetilbud til de som trenger det mest. Psykiatriske pasienter har godt av å trene og mange kan kutte ut medisinene hvis de greier å trene regelmessig. Det koster helsevesenet enda mer penger når man får tilleggsbelastninger, for de med psykiske lidelser er en utsatt gruppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det er noe fastlege undersøker før de tar skrittet videre til eks psykolog. Og tar ikke det opp mot et år i kø før du får tildelt en?

Men ja, det gjør sikkert ikke noe om alle "leger" så på helheten.

Jeg kjenner ikke til så mye med psykologer, men det finnes sikkert gode og dårlige av de som av alt annet, uansett utdannelse.

I mental helse bladet står det om psykiatrise pasienter som får utdelt en trener. Dette er ikke en profesjonell trener, men en turkamerat, et vanlig mennsket som vil gjøre en innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du svarer litt dumt. Du skjønner vel hva hun mener.

Jeg har selv en kamerat som har sittet inni i sin egen leilighet i mer enn 10 år. Han var kjempesint for at han ble tvangsinnlagt, mente at han ikke var syk. Men han mener seg tilfeldigvis for syk for å arbeide. Og jeg hører at han synes det er ok å bare gå hjemme, og at han klarer seg bra med penger. Han ville blant annet ikke inn på vernet bedrift, fordi han ikke fikk lønn før etter seks måneder, da måtte han bare leve på trygd. Men han har jo fått penger i mange år av staten.

Jeg tenker hvordan kan det være meningen at han liksom skal bli frisk av å bare sitte hjemme, hvor han eneste mål er at leiligheten skal bli ryddig. Jeg hadde blitt syk av å bare være hjemme. Og ryddig hadde iallefall ikke blitt, heller mer rot.

Dersom han hadde vært nødt til å være ute på ting noen ganger i uka, som f.eks trening, så kunne det kanskje motivere til å bli frisk.

For ordens skyld fikk han en alvorlig diagnose, som schizofreni og paranoid. Men han sier nesten rett ut at han er fornøyd med å slippe å gjøre noe, og med sin økonomi.

Hvis han gir uttrykk for dette stemmer det nok for han, men slik føler ikke mange det. Det er ikke mange som liker å være ensomme og ikke ha noen å snakke med eller gjøre ting sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, det der var en rar argumentasjon.

visste du at man kan få ridning gratis dersom man er psykisk syk?

jeg ville heller sagt noe annet enn det du sier: vi trenger å få deprimerte eller psyke friske igjen- og da er kanskje en personlig trener også noe som kan hjelpe en del- så hvorfor ikke? (nå tar ikke jeg med prisen på dette da, så argumentet er fiktivt- men likevel.)

Det er jo de svakeste som trenger personlige trenere mest eller et gruppetreningstilbud som man kan makte å følge opp regelmessig. De som benytter seg av personlige trenere i dag er jo de som er rike og som kanskje ikke trenger det så veldig mye fordi de er ikke overvektige, men skal bare pusse på utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få folk friske og redusere sykefravær/arbeidsuførhet.

Tror det absolutt hadde lønt seg. Har du skadet ryggen din får du vel trening hos fysioterapaut. Mulig de psykisk syke også skulle få noe hjelp.

Det er en nær sammenheng mellom psykisk og fysisk helse. Ofte lider selvbildet når man har en psykisk lidelse og ovevekt bare forsterker det negative selvbildet. Mange sliter med selvmordstanker og det sier seg selv at det er de små ting som gjør at det bikker over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...