Gå til innhold

NHD eller andre: Hva feiler min mor??


Gjest jeg lurer litt

Anbefalte innlegg

Gjest jeg lurer litt

Min mor som er godt over 70, har de siste årene blitt litt glemsk. Nå er jo ikke det så rart for eldre mennesker. Men jeg synes måten hun er glemsk på virker litt uvanlig.

Hun husker daglige gjøremål, men har glemt mange "langtids-ting", altså ting fra barndommen vår og sin egen oppvekst. Hun har til og med glemt enkelte kjente barnesanger, som jeg lærte fra henne da jeg var barn - nå sier hun at hun aldri har hørt sangen.

Jeg trodde det pleide å være omvendt når det gjaldt hukommelsessvikt hos eldre?

Hun kan også glemme viktige ting hun har sagt for ikke altfor lenge siden. Siden hun benekter hukommelsesproblemene sine, blir det av og til konflikter rundt dette.

Hun har i tjue år hatt noe som likner Kronisk Utmattelsessyndrom, og hun må hvile noen timer hver dag, ellers får hun influensaliknende symtpomer. Hun må også legge seg relativt tidlig, fungerer ikke om kvelden.

Bortsett fra dette er hun ganske så aktiv. Hun er akademiker, og har alltid vært mentalt veldig oppegående. Unntatt altså disse glimtene av dårlig hukommelse de senere årene.

Hun bruker ingen medisiner såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alzheimer kan utvilkle seg på så forskjellige måter. mora mi husket ingenting fra barndommen sin selv om hun husket oss i noen år. Alle sa jeg skulle vise henne gamle bilder og snakke om det, hun husket ikke mora si engang. Hun husket heller ikke hva hun hadde spist til middag, men gikk og spiste sjøl hele tida bortsett fra de siste månedene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...