Gå til innhold

Seierherrene og vidunderbarn


Gjest Meredith Blue

Anbefalte innlegg

Gjest Meredith Blue

Har du lest seierherrene?

Jeg syntes første del var fantastisk bra. Men andre del klarte jeg ikke å lese ferdig. Burde jeg tvinge meg igjennom den likevel? Ble veldig kjedelig og guttete syntes jeg.

Har du lest vidunderbarn? Er den bra? Den har jeg ikke lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo den delen som var kul men vi gikk i samme klasse og han forteller jo hvordan det var å gå på skole den gangen. Alt han skriver er sant, jeg tror ikke det er en del som er fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest begge bøkene. Seierherrene gjorde sterkest inntrykk, men Vidunderbarn var også bra. Anbefales :-)

Jeg har inntrykk av at det er den andre delen av Seierherrene Jacobsen er mest kjent for. Men jeg likte som deg, den første delen av boka best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes omvendt. Men det er nok fordi han beskriver min egen oppvekst, sånn omtrent. Grunnen til at denne delen er mest kjent, er nok at det er den første dybdeskildringen av dette miljøet fra innsiden - og som tar med positive sider også. Beskrivelser fra observatører utenfra som skal avsløre hvor forferdelig alt liksom var, uten at de egentlig vet hva de snakker om, har vi hatt rikelig nok av.

Mannen min syntes del 1 ble for traurig, så jeg rådet ham til å lese dem i motsatt rekkefølge. På den måten kom han gjennom hele boka.

Jeg har ikke lest Vidunderbarn ennå. Håper å få gjort det i juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes omvendt. Men det er nok fordi han beskriver min egen oppvekst, sånn omtrent. Grunnen til at denne delen er mest kjent, er nok at det er den første dybdeskildringen av dette miljøet fra innsiden - og som tar med positive sider også. Beskrivelser fra observatører utenfra som skal avsløre hvor forferdelig alt liksom var, uten at de egentlig vet hva de snakker om, har vi hatt rikelig nok av.

Mannen min syntes del 1 ble for traurig, så jeg rådet ham til å lese dem i motsatt rekkefølge. På den måten kom han gjennom hele boka.

Jeg har ikke lest Vidunderbarn ennå. Håper å få gjort det i juleferien.

Laban, har vi vokst opp likt altså :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laban, har vi vokst opp likt altså :o)

Jeg forsto det da jeg leste svaret ditt.

Jeg er fra tilsvarende bebyggelse som Traverveien-feltet, men litt lenger nord og litt lenger mot marka.

Husker du hvor de filmet Tiriltoppen? Anne Cath. Vestly bodde på Bøler og så nok for seg den drabantbyen da hun skrev om Aurora og de andre barna i blokkene. Men da de skulle lage TV-serie om Tiriltoppen, valgte de et annet sted på T. Ikke 30 Grorud, men 31. Jeg kunne se den daværende endeholdeplassen fra kjøkkenvinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forsto det da jeg leste svaret ditt.

Jeg er fra tilsvarende bebyggelse som Traverveien-feltet, men litt lenger nord og litt lenger mot marka.

Husker du hvor de filmet Tiriltoppen? Anne Cath. Vestly bodde på Bøler og så nok for seg den drabantbyen da hun skrev om Aurora og de andre barna i blokkene. Men da de skulle lage TV-serie om Tiriltoppen, valgte de et annet sted på T. Ikke 30 Grorud, men 31. Jeg kunne se den daværende endeholdeplassen fra kjøkkenvinduet.

Der bodde tanta til mora mi og kompisen til faren min. Jeg er fra nedenfor krysset i siste teglesteinsblokka men var kjempeforelsket i en av kompisene til R.J og gikk Traverveien opp og ned omtrent hver dag i et år hehe.

Har du lagt merke til at vi har vår egen Oslo dialekt sånn at hvis du møter folk derfra så kjenner du igjen dialekten? Vi snakker ikke som de gjør høyere opp eller i andre drabantbyer. Det er så merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bodde tanta til mora mi og kompisen til faren min. Jeg er fra nedenfor krysset i siste teglesteinsblokka men var kjempeforelsket i en av kompisene til R.J og gikk Traverveien opp og ned omtrent hver dag i et år hehe.

Har du lagt merke til at vi har vår egen Oslo dialekt sånn at hvis du møter folk derfra så kjenner du igjen dialekten? Vi snakker ikke som de gjør høyere opp eller i andre drabantbyer. Det er så merkelig.

Jeg leser i hvert fall dialogene i Seierherrene og i noen av bøkene til Veitvet-gutten Per Petterson med stor grad av gjenkjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...