Gå til innhold

hormonforstyrrelse


Gjest geirsiv

Anbefalte innlegg

Hei Jeg har alltid at regelmessig mensen både når jeg gikk på p-piller og når jeg ikke gikk på dem. jeg gikk på Yasmin. Men når jeg sluttet på disse så fikk jeg ikke mensen tilbake og har ikke hatt det på 1/2 år ca. Jeg har også sett at jeg har etterhvert fått litt mere hår på haken. Tror jeg alltid har reagert på p-pillene men har ikke tent noe over det. Ble veldig sint når jeg begynte på dem. Var hos en gynokolog og hun sa at jeg hadde noe som lignet på PCOS eller hva hun kalte det. Men har normalvekt. Hun målte også at jeg hadde bitte litt for mye mannelige hormoner i blodet. Kan det bare være p-pillene som har gjort kroppen ustabil og kan de hårene jeg har fått gå bort av seg selv når kroppen blir normal igjen? Fikk også noen tabletter av gynekologen Pergotime for å få blødning igjen. Følte meg veldig urolig når kroppen var i uballanse nå føler jeg meg bedre men håper bare hårene blir borte igjen. Er det sannsynlig at de blir det? Jeg tror at jeg ikke tåler p-piller kan det være riktig selvom gynekologen sier at det ikke er det. Jeg følte selv at det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er faktisk tvert om; at p-pillen har ’skjult’ eller kan ha holdt dine PCOS-symptomer nede. Ut fra dine opplysninger om fravær av menstruasjoner og lett forhøyet verdi av de mannlige hormoner, oppfyller du bevisene for PCOS selv om du ikke er overvektig. Ønsker du å bli gravid? Da er pergotime rett behandling, men i andre situasjoner (for å få blødning) ville man velge annet hormon, gestagen (for eksempel provera). Det vil kunne gi blødning, men endrer ikke dine hormonelle forhold. Effektiv behandling er p-pille, så jeg vil anbefale deg å begynne med Yasmin eller Yasminelle igjen, og bare bruke pergotime hvis du ønsker å bli gravid.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...