Gå til innhold

Er Litium et giftstoff?


Gjest balansekunstneren

Anbefalte innlegg

Gjest balansekunstneren

Leste siste utgave av "Mat og helse" hvor det kom mange oppsiktsvekkende påstander om Litium. Det ble nevnt at Litium er et giftstoff og at de bipolare ikke burde få dette middelet men heller lære seg å håndtere sine humørforandringer på andre måter.

Dette er et blad for alternativ medisin, men hvor alternativ har man lov til å være? Kan man skrive så mye sprøyt man bare vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vil du definere "giftstoff"?

Litium kan også defineres som et grunnstoff, et stoff som finnes naturlig i naturen. Det kan imidlertid sikkert også kalles giftstoff, da for store doser at litium som kjent kan være dødelig.

Noe av det samme kan sies om mange medikamenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imzedimze

" lære seg å håndtere sine humørforandringer på andre måter."

herregud. hva heter forfatteren av den artikkelen?

jeg skal reise ned med hagle og drepe idioten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vil du definere "giftstoff"?

Litium kan også defineres som et grunnstoff, et stoff som finnes naturlig i naturen. Det kan imidlertid sikkert også kalles giftstoff, da for store doser at litium som kjent kan være dødelig.

Noe av det samme kan sies om mange medikamenter.

Jeg hadde ikke greid meg uten litium. Og artikkelforfatteren kunne gjerne prøvd hvordan det er å kjøre berg- og dalbane gjennom livet. Kunne like gjerne skrevet "ta seg sammen" - det er like tullete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er 100% sprøyt. Å skrive noe slikt burde være straffbart.

Litium er et grunnstoff som ligner meget på natrium. Som kjent er NaCl (koksalt) også dødelig om en inntar nok ( >500gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke greid meg uten litium. Og artikkelforfatteren kunne gjerne prøvd hvordan det er å kjøre berg- og dalbane gjennom livet. Kunne like gjerne skrevet "ta seg sammen" - det er like tullete.

Poenget mitt var overhodet ikke å være kritisk til bruk av litium (kunne sikkert ha uttrykt meg litt klarere). Jeg mente mer å oppfordre til å være kritisk til det man leser, ingen grunn til å ta alt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest balansekunstneren

Poenget mitt var overhodet ikke å være kritisk til bruk av litium (kunne sikkert ha uttrykt meg litt klarere). Jeg mente mer å oppfordre til å være kritisk til det man leser, ingen grunn til å ta alt på alvor.

Jeg tar ikke alt på alvor, .likevel blir jeg forbannet når jeg leser sånt sprøyt i et blad som vil fremstå som seriøs. Og hva med de som av ulike grunner har problemer med virkelighetsoppfatningen og leser dette, vil bladet da ta ansvar for at folk slutter med medisinen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke alt på alvor, .likevel blir jeg forbannet når jeg leser sånt sprøyt i et blad som vil fremstå som seriøs. Og hva med de som av ulike grunner har problemer med virkelighetsoppfatningen og leser dette, vil bladet da ta ansvar for at folk slutter med medisinen?

De som skriver slike ting, tror på det selv. De tenker nok at de "hjelper" folk gjennom sin opplysning. Dette er en av ulempene ved demokratiseringen av samfunnet og den økte tilgangen til informasjon som folk har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balansekunstneren

De som skriver slike ting, tror på det selv. De tenker nok at de "hjelper" folk gjennom sin opplysning. Dette er en av ulempene ved demokratiseringen av samfunnet og den økte tilgangen til informasjon som folk har.

Jeg satt og lurte på om de hadde trykket det, hvis jeg skrev et innlegg om noe som var tull, feks at jeg hadde blitt kvitt mine psykiske problemer ved å spise to advokado daglig og å spise speltbrød. Så kunne jeg vist til forskning i USA som bare er tull. Hadde jeg fått spalteplass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...