Gå til innhold

Juleplanlegging


Orio

Anbefalte innlegg

Gjest fibrodama

Det er det jeg også har lyst til, gjøre det jeg koser meg med og gi blaffen i resten. (Men i motsetning til deg koser jeg meg veldig med å bake, da.) Vet bare ikke hvordan jeg skal klare å gjennomføre det i praksis.

Det er mye jeg har lyst til som jeg ikke har krefter til. Sånn er'e bare når en er kronisk syk. En må prioritere. Det måtte jeg derimot også da jeg var i jobb og hadde små unger. Jeg rakk ikke storrengjøring før jul da heller, da satt jeg heller og laga julepynt med ungene. Ingen rekker alt, vi bare tror at andre gjør det. Mange skryter også litt mer av seg selv, enn det som er sannheten. Jeg har ei venninne som alltid har DEN storrengjøringa både før jul og om våren, men det ser allikevel ikke noe verre ut hos meg, så jeg mistenker henne for å lyve på seg en bedre husmorånd enn hun har. hehe... Og sånn er det med mye! Gjør det som passer for deg og din familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jentungen her var nærmest hysterisk ved tanken på å kvitte seg med tripptrapp-stolen. Jeg ga den bort en dag hun ikke var hjemme. Det er vel 3 år siden nå og hun har fremdeles ikke oppdaget det...

*hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...

Jeg har bestilt julekortene (bilder av familien), og håper jeg klarer å sende dem ut før jul ;)

Har kommet et lite stykke på vei med julegaveplanleggingen. Selvsagt mangler jeg dem som skal sendes til USA før 1. desember... - men det ordner seg vel :)

Prøver å få mannen min til å snakke med foreldrene sine om juleaften. Antar vi enten skal dit, eller de skal hit. Synes han kan gjøre den avtalen med sine foreldre.

Det har jo litt å si for planleggingen her i huset. Håper litt vi kan dra til dem - mer avslappende for meg ;)

Ellers har jeg handlet inn til stæsj til huset til jul - puter, duker og løpere osv.

Planlegger at moren min tar pepperkakebakingen med ungene når hun kommer oppover i beg. av desember ;)

Og så skal jeg lage marsipan. Får jeg til å lage flere kaker er jeg kjempeglad.

Ellers blir det vel eksamenslesing, litt lettere juleverksted og forhåpentligvis litt ro og kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger rimelig tynt an med juleplanlegging. Har akurat unnagjort to familiebursdager så nå kan jeg så smått begynne å tenke på jul. Vi skal være hjemme julaften men reiser vestover 2. juledag så jeg må egntlig planlegge for to steder.

Her i huset er det bare meg som liker kaker og marsipan, og jeg kan ikke spise det, så det blir ikke mye baking på oss. Skal lage et pepperkakehus og litt julepynt.

En del av kveldene i desember går med til å øve til julekonserter samt at hele familien skal på en konsert, juleavslutning på skolen og kankje et juleverksted.

Det viktigste er at vi tar vare på hverandre og viser hverandre omtanke, ikke hvor mange gaver vi kjøper eller hvor mye jeg vasker og styrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ufør og har gode og dårlige dager, så det er kroppens tilstand som styrer planlegginga mi. Jeg har derfor ei liste over ting jeg må gjøre, og så er jeg glad for alt jeg klarer å stryke. Jeg har for mange år siden kuttet ut slikt de fleste gjør, som ekstra rengjøring og baking, det har jeg ikke krefter til. Jeg gjør derfor det jeg koser meg med, kjøpe gaver og pakke inn disse og pynte i heimen.

Litt sånn med meg også, fibromyalgien styrer dagene mine. Men av og til føler jeg at jeg MÅ gjøre masse, resultatet er at dagen eterpå er helt ødelagt på grunn av smerter og dårlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adventskalenederen må lages kommende uke - 3 x 24 småpakker er virkelig en maraton - og kjenner jeg meg selv rett, så er jeg ikke i mål 1. desember....

Eller så kommer det til å gå i juleavslutninger (2 skolebarn + ett barnehagebarn, barnekoret mm), smalahovefest hos oss om to uker, og handling av julegaver.

Vi skal pynte til advent neste helg, pynte til jul gjør vi siste uka før jul.

Blir koselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juleelskeren!

Jeg er et tradisjonsmenneske, og virkelig storkoser meg i denne tiden som kommer nå! :-)

Som de fleste andre har jeg en slags plan, men ikke detaljert helt ned til dagsnivå. Helgene vet vi omtrent hvordan ser ut, og det travleste i år ser ut til å få delt ut julegavene som ikke skal så langt avgårde.

Kalenderne til ungene står først på tapetet, de er ferdige, og adventsstaken og de lilla lysene er pakke opp allerede. Julevoksduken ligger øverst i boksen med juleting, den kommer på 1. desember.

Så går det jamt slag i slag, og etterhvert blir nok planene mer detaljerte. Handletur til Sverige skal inn i systemet, pakking og utdeling av julegaver, skrive og sende julekort, og kakebaksten - den er jo premien for alt man finner på! :-) Forhåpentligvis får vi tid til å steke potetkak også, det er et par år siden sist - men det støver så jævlig at det må skje ganske tidlig i desember. He-he.

Vasker svært lite "rundt" til vanlig, men i år skal vaskerom og begge badene tas skikkelig samt kjøkkenet. Resten av huset skal få en real omgang med støvsugeren oppunder lister og slikt, så tenker jeg det blir jul i år også!

Elsker-elsker-elsker denne tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt opp listee med navn på de jeg skal kjøpe julepresnager til + hva jeg skal kjøpe til de jeg vet hva jeg skal kjøpe til.

Bakeliste over de (få) tingene vi skal bake.

Det er vel det tror jeg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advent ja, må henge opp julestjerna og huske å kjøpe lilla lys. Visste det var noe jeg hadde glemt allerede.

Høres ut som du har god kontroll på dette. :- )

Har du en god oppskrift på kakemenn? Sånne som blir luftige, og ikke så tørre? Har prøvd å finne det, men resultatet er ikke blitt som jeg har håpet på.

Jeg bruker denne kakemannoppskriften jeg, det er min mammas, så for meg smaker dette barndom ;)

2 dl sukker

1 dl melk

2 ss margarin

2 flate ts hornsalt

ca 5 dl hvetemel

Bland og varm opp melk og sukker til sukkeret er smeltet, og sett dette til avkjøling. Margarin, hornsalt og mel smuldres og blandes i melken/sukkeret etter denne er avkjølt. Og nå kommer det viktigste: La deigen stå i kjøleskapet natten over, ellers blir de ikke sprø. Ikke spør meg hvorfor, men sånn er det (jepp, har prøvd... ;)

Stekes på 200 grader i ca 10 min.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...