Gjest Nils Skrevet 23. august 2001 Del Skrevet 23. august 2001 Hei! De siste par årene har jeg blitt betydelig værre av astma og allergi. Jeg er 34 år og har brukt medisin mot a&a siden jeg var liten. Jeg liker å trene og holde meg i form, men nå sliter jeg litt og er ganske fortvilet over det som skjer... Pt. bruker jeg Ventoline 0.2mg og Flutide 500ug for astma og Zyrtec for allergi. Gikk over fra Polaramin til Zyrtec pga. den sløvende effekten av Polaramin. Har prøvd å gå over til Serevent og den med både Serevent/Flutide i samme boksen, men jeg reagerer på Serevent (astmaen blir værre de første to-tre timene etter medisinering) så den kuttet jeg ut til fordel for Ventonlin. Ventoline har jeg brukt i minst 10 år. For et par år siden holdt det med en innhalering 250ug Flutide og en innhalering Ventoline om morgenen. De foregående fem årene før hadde jeg holdt meg stabil på dette lave medisinforbruket, men før dette igjen var jeg avhengig av høyere doser. Nå er jeg avhengig av fire-seks Ventoline inhalasjoner, samt morgen/kveld med Flutide. Har vært innom både Efedrin, TheoDur, Monophyllin, Berotec, Becotid, Bricanyl, mfl. Er det vanlig at astmaen forverrer seg slik tilsynelatende uten grunn? Kan fjorårets pollenragnarok ha trigget noe som gjør at jeg blir mer plaget enn før? Min vanlige pollenreaksjon var rennende øyne/nese, men nå har dette blitt erstattet av allergisk astma. Som varer fra april til september. Hvordan kommer jeg i kontakt med en lege som er spesialist på området og som kan teste ut astmamedisinering og evt. hvilke stoffer jeg er allergisk mot på nytt (bor i Skedsmo). Har ikke testet dette siden jeg gikk på ungdomsskolen. - Nils 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33867-forverring-av-allergiastma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 24. august 2001 Del Skrevet 24. august 2001 Astma er en svingende sykdom som kan komme og gå. I lange perioder kan den holde seg i ro for så å slå til for fullt. Når og hvorfor er det ikke lett å finne ut av. Jeg pleier å be pasientene skrive en dagbok for å notere seg hva som mulig kan ha forårsaket anfall, men det er ikke alltid det hjelper noe. Med jevne mellomrom bør du få en legesjekk, fortrinnsvis hos en lege som er god på astma. På SIA (Sentralsykehuset i Akershus) har de lungeavdeling og mange astmasykepleiere. Jeg ville tatt kontakt med lungepoliklinikken og bedt om en time. Da vil du få en full gjennomgang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33867-forverring-av-allergiastma/#findComment-131333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.