Gå til innhold

Hvordan hjelpe?


Ysah

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig god venn som var pà besök hos meg forrig helg. Vi er veldig naere, men har ikke kjent hverandre mer enn i noen fà màneder selv om vi möttes förste gang da vi gikk i samme klasse pà ungdomskolen.

Nà er saken slik at det kom godt fram da han var her at han drikker for mye alkohol. "Trenger" et par öl til à starte med, og gàr over til noen glass vin for à sà avslutte med sprit. Denne mengden kan jeg vel til tider selv klare à fà i meg, men dette virket som et behov hos ham da han drakk nöyaktig lik mengde hver dag i löpet av de fire dagene han var her.

Jeg merket ogsà at han kan gjenta litt lange beretninger to ganger i löpet av en dag, dette skjedde kanskje ikke hver dag, men iallefall to ganger i löpet av helgen.

Jeg tenkte mitt men sa jo ingenting, vanskelig à si noe som helst til en man tross alt ikke kjenner sà godt. Og vi ser hverandre skjeldent; jeg bor i utlandet og han i Oslo

I natt fikk jeg en mail om at han igjen var full, hadde drukket alene.

Jeg vil gjerne skrive noe til ham om dette. At jeg synes han drikker mye og at det for meg virker helsefarlig; rett og slett hinte sterkt om at han, slik jeg ser det, har alkoholiker-tendenser.

Hvordan skrive dette uten à sàre, uten à virke moraliserende? Hvordan hjelpe ham, rett og slett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville skrevet noe løst som;

hehe Takk for sist, men drikker du nå igjen? Hver helg eller? ;)

Så tatt det derfra alt etter hva svaret er. Noe slikt kanskje.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville skrevet noe løst som;

hehe Takk for sist, men drikker du nå igjen? Hver helg eller? ;)

Så tatt det derfra alt etter hva svaret er. Noe slikt kanskje.....

Ok, takk for svar! Skal fà trökt inn "he he" et eller annet sted i mailen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres ikke dette ut som alkoholtendenser, men som et alkoholproblem.

Jeg tror at du får starte med å nærme de emnet forsiktig og skru til litt etter hvert. Prøv å få han til å snakke om det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres ikke dette ut som alkoholtendenser, men som et alkoholproblem.

Jeg tror at du får starte med å nærme de emnet forsiktig og skru til litt etter hvert. Prøv å få han til å snakke om det selv.

Ja... Det var nok slik jeg burde ha gjort det. Skrev en veldig klumsete mail sent i gàr kveld, det tok av og ble feil; skjönte det da jeg leste den igjen i morges. Vet ikke om jeg noen gang fàr svar tilbake.

Sànn er det bare, jeg skriver/snakker for fort noen ganger.

Burde ha lest svaret ditt först :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...