Gå til innhold

Mangel på empati?


Gjest Lurer litt jeg nå

Anbefalte innlegg

Takk for innspill angloid.

Foretrekker at jeg ikke blir blandet med tidligere innlegg, det er ikke bra at innlegg blir farget etter tidligere innlegg som kan minne om trådstarter.

Når det er sakt. Jeg skjønner hva du sier, men mener selv at folk som møtes er to individer og må godta det. Det menes ikke at vi må godta alt ved den andre. Vi bør ikke kunne forlange eller forvente de største forandringene, men vi bør kunne være motiverte til å foandre litt smått for å tilpasse oss et liv sammen.

Dette er en slik liten ting, og jeg synes ikke det går ann å godta at det skal være så vanskelig å forandre. Men det er nå meg.

Jeg har igjen snakket med ham og forklart (for hundrede gang) hvordan det ser ut fra min side og han innrømmer at det ser veldig stygt ut og lite vennlig fra mitt synspunkt

Gleden var derfor stor når jeg fikk sove godt i natt og kom ned tidlig i dag og så luken stengt.

:)

Gratulerer med en god natts søvn :)

Forøvrig:

''Foretrekker at jeg ikke blir blandet med tidligere innlegg, det er ikke bra at innlegg blir farget etter tidligere innlegg som kan minne om trådstarter.''

Det er høyst relevant for svarene du får. Skjønner at du vil ha et hvitt lerret hver eneste gang du starter en tråd om den håpløse mannen din, men det er jo stort sett han man får sympati med. Og da spesielt om dette er et mønster hos deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    4

  • Glimtipper

    3

  • Ysah

    3

  • Lillemus

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Lurer litt jeg nå

Gratulerer med en god natts søvn :)

Forøvrig:

''Foretrekker at jeg ikke blir blandet med tidligere innlegg, det er ikke bra at innlegg blir farget etter tidligere innlegg som kan minne om trådstarter.''

Det er høyst relevant for svarene du får. Skjønner at du vil ha et hvitt lerret hver eneste gang du starter en tråd om den håpløse mannen din, men det er jo stort sett han man får sympati med. Og da spesielt om dette er et mønster hos deg.

Defor jeg skrev som jeg gjorde er jo akkurat forde det ikke nødvendigvis er meg som har skrevet det forrige innlegget, og da er det jo ikke riktig at mitt innlegg her skal farges av et tidligere innlegg her inne?

Hvis jeg er en og samme person og ønsker at folk skal følge meg så bruker jo et og samme nick skulle jeg tro.

Når nickene ikke er like så burde ikke folk sammenligne innlegg og utgå fra at de er skrevet av samme person synes jeg.

Nå er uansett mitt problem løst og jeg har fått luftet synspunktene mine så da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som jeg tolker det er det du lurer på: Har mannen din mangel på empati fordi han ikke klarer å sette seg inn i hvor mye det plager deg å få avbrutt søvn om natten?

Jeg synes ikke det alene sier noe om hans empati. Det kan være at det sier noe om hans forståelse av betydningen av å få avbrutt søvn, eventuelt hans vilje til å ta ditt ord for hva som skjer om natten.

Jeg ser du sier lenger nede at du ikke gidder å vekke han for å skille kattene om natten fordi du likevel har fått avbrutt søvn. Dette bedrer jo ikke hans forståelse av problemet. For det første har han ingen egen erfaring med at de faktisk lager bråk 80% av nettene. For det andre kan det tolkes som om du ikke synes det gjør så mye å ordne opp om natten.

Jeg tror jeg ville løst denne situasjonen slik:

Jeg ville skilt kattene selv før jeg la meg. Når han kom til sengs ville jeg spurt om katten hadde kommet inn igjen. Hvis han hadde svart ja, ville jeg sendt han ut opp for å hive den ut igjen. Hvis han hadde svart "vet ikke", ville jeg sendt han opp igjen for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva Elextra, du gav meg en ide.

Når de ikke har begrep om hvor ille dette er for de søvnløse og de (som det ser ut for meg) ikke ser ut til å egentlig gidde å sette seg inn i det heller så kanskje det er greit å få litt av sin egen medisin.

Kanskje jeg rett og slett burde slutte å vise slik hensyn jeg også. Spille musikk eller ha på tv høyt tidlig på morgenen, gå inn og hente meg klær når jeg trenger ol

Da kanskje han skjønner hva jeg går gjennom. Han sier han gjør det, men det er kanskje bare ord. Mye ord i det forholdet her egentlig.

''Kanskje jeg rett og slett burde slutte å vise slik hensyn jeg også. Spille musikk eller ha på tv høyt tidlig på morgenen, gå inn og hente meg klær når jeg trenger ol

''

Synes ikke det er så god idé, og spørs om han vil ta meldinga. Med mindre du bare gjør det svært demonstrativt én gang eller så.

Menn tenker jo i mindre grad enn kvinner over alle små ting i hverdagen - på godt og vondt. Blant annet tror jeg ikke de i samme grad tenker over motivet for alle små handlinger man gjør og ikke gjør hele dagen. Tror det er enklere for deg å akseptere dette faktum enn å forsøke å endre ham!

Men akkurat den kattehistorien bør du jo få orden på ved klar tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å putte personer i boks så bør du kanskje tie litt og lese tilbake gjennom dine egne innlegg før du uttaler deg.

Du virker så utrolig umoden og direkte dum i denne tråden Frue.

''Du virker så utrolig umoden og direkte dum i denne tråden Frue.

''

Hvem tror du slike kommentarer sier mest om? Du fikk meg til å angre at jeg overhodet svarte i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å putte personer i boks så bør du kanskje tie litt og lese tilbake gjennom dine egne innlegg før du uttaler deg.

Du virker så utrolig umoden og direkte dum i denne tråden Frue.

''Du virker så utrolig umoden og direkte dum i denne tråden Frue.

''

Hvem tror du slike kommentarer sier mest om? Du fikk meg til å angre at jeg overhodet svarte i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hidi, the scorpion

''Du virker så utrolig umoden og direkte dum i denne tråden Frue.

''

Hvem tror du slike kommentarer sier mest om? Du fikk meg til å angre at jeg overhodet svarte i tråden.

'' Du fikk meg til å angre at jeg overhodet svarte i tråden.''

Så da la du likegodt dette innlegget inn to ganger? LOL;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'' Du fikk meg til å angre at jeg overhodet svarte i tråden.''

Så da la du likegodt dette innlegget inn to ganger? LOL;)

Hehe, gjorde jeg? Sånt skjer, jeg får skylde på teknikken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, du har så rett :) Menn er noen rare dyr ;)

Jeg har forklart ham det hundre ganger, forklart, vært sint, klaget.

Nå satt jeg igjen i går kveld og forklarte hvordan dette virket fra mitt ståsted og han skjønte at det virkelig ikke så pent ut fra den vinkelen der.

Gleden er derfor stor i denne mørke morgenen når jeg kan sitte her godt uthvilt etter en sammenhengende søvnnatt og at jeg kom ned og så luka stengt.

:)

Så bra :))

Og vær obs på at mannfolk stadig trenger repetisjoner (hukommelsen strekker som regel ikke så langt). Snakker bare av egen erfaring ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del menn virker å være ute av stand til å skjønne at det er et problem før det blir deres problem. Særlig når det er partneren som påpeker problemet.

Et snev av egoisme og empatimangel er det. Og en fantastisk fortregningsevne.

''Men hvis jeg skal dunke borti ham masse og hardt for å få vekket ham så er jeg jo såpass våken selv at det er like greit at jeg er den som går opp og ordner med dem.''

Dette må du slutte med. Ta ham heller på ordet og rist ham våken. Blir han sur, så minn han om hva han har sagt.

Du blir selvfølgelig lys våken av dette. Så hva med å holde ham litt våken også. Be ham tømme vaskemaskinen eller et eller annet. Snakk hull i skallen på ham og gjør han skikkelig våken.

Og send for all del inn barn, hunder, katter og hva som ellers måtte være av husdyr og bråkmakere på soverommet til ham i 7-tiden morgenen etterpå. Du skal gå deg en morgentur, på morgensvømming el.l.

;-)

Gjenta prosedyren så lenge det er nødvendig.

Sannsynligvis vil han finne det bryet vært å sjekke hvor dyra befinner seg før han kravler i køya.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del menn virker å være ute av stand til å skjønne at det er et problem før det blir deres problem. Særlig når det er partneren som påpeker problemet.

Et snev av egoisme og empatimangel er det. Og en fantastisk fortregningsevne.

''Men hvis jeg skal dunke borti ham masse og hardt for å få vekket ham så er jeg jo såpass våken selv at det er like greit at jeg er den som går opp og ordner med dem.''

Dette må du slutte med. Ta ham heller på ordet og rist ham våken. Blir han sur, så minn han om hva han har sagt.

Du blir selvfølgelig lys våken av dette. Så hva med å holde ham litt våken også. Be ham tømme vaskemaskinen eller et eller annet. Snakk hull i skallen på ham og gjør han skikkelig våken.

Og send for all del inn barn, hunder, katter og hva som ellers måtte være av husdyr og bråkmakere på soverommet til ham i 7-tiden morgenen etterpå. Du skal gå deg en morgentur, på morgensvømming el.l.

;-)

Gjenta prosedyren så lenge det er nødvendig.

Sannsynligvis vil han finne det bryet vært å sjekke hvor dyra befinner seg før han kravler i køya.

mvh

... bryet _verdt_...

Skrekk og gru!

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt jeg nå

En del menn virker å være ute av stand til å skjønne at det er et problem før det blir deres problem. Særlig når det er partneren som påpeker problemet.

Et snev av egoisme og empatimangel er det. Og en fantastisk fortregningsevne.

''Men hvis jeg skal dunke borti ham masse og hardt for å få vekket ham så er jeg jo såpass våken selv at det er like greit at jeg er den som går opp og ordner med dem.''

Dette må du slutte med. Ta ham heller på ordet og rist ham våken. Blir han sur, så minn han om hva han har sagt.

Du blir selvfølgelig lys våken av dette. Så hva med å holde ham litt våken også. Be ham tømme vaskemaskinen eller et eller annet. Snakk hull i skallen på ham og gjør han skikkelig våken.

Og send for all del inn barn, hunder, katter og hva som ellers måtte være av husdyr og bråkmakere på soverommet til ham i 7-tiden morgenen etterpå. Du skal gå deg en morgentur, på morgensvømming el.l.

;-)

Gjenta prosedyren så lenge det er nødvendig.

Sannsynligvis vil han finne det bryet vært å sjekke hvor dyra befinner seg før han kravler i køya.

mvh

Ha ha ha, du er ikke sann! Hærlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt jeg nå

Så bra :))

Og vær obs på at mannfolk stadig trenger repetisjoner (hukommelsen strekker som regel ikke så langt). Snakker bare av egen erfaring ;-P

Akkurat det har du nok veldig rett i du :D

Jeg skal holde det litt sånn i bakhodet fremover. Men i dag fikk jeg litt hjelp, for luken hadde feila så kattene var begge ute og braket så i sammen på terrassen av vi spratt opp begge to. Jeg sto altså opp bare et kvarter før tiden mens han er oppe nå over en time før tiden.

Og han sitter her nede med meg og drikker kaffe på morningen forde han ble så veldig våken av maset, koselig :) (å drikke kaffe sammen altså)

Så sånne ting er nok også med på å minne ham på å sørge for at jobben er gjort bra nok på kvelden, for han pleier virkelig å kjenne om han ikke får sine åtte timer :)

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du helt tydelig og klar på hvordan du vil ha det? Jeg innbiller meg at du ikke er helt bestemt og kanskje litt "vinglete"? Menn trenger som regel klar tale for å forstå hva vi ønsker ;)

Lag en avtale mellom dere om at kattene SKAL være ute på natta (om det er mulig og forsvarlig for dyra selvsagt) og at det er hans ansvar å sørge for at de er ute når han legger seg.

Lag en avtale om at mannen din skal stå opp om morgenen med ungene dersom du har vært våken på natta. Hvis du våkner om morgenen og ikke får sove, så les ei bok/et blad og slapp godt av til du sovner igjen. Jeg har like lett sovehjerte som deg og en mann som sover like godt som din mann ;) Mitt tips til å sovne når jeg har blitt vekket på natta er å ligge på magen med puta under magen. Da sovner jeg som regel fort.

Ang. snorking så har jeg en mann som snorker som et uvær, men heldigvis er jeg døv så dette skaper ikke problemer for oss ;)

''Er du helt tydelig og klar på hvordan du vil ha det? Jeg innbiller meg at du ikke er helt bestemt og kanskje litt "vinglete"? Menn trenger som regel klar tale for å forstå hva vi ønsker ;)''

Du undervurderer helt klart enkelte menns fortrengningsevne.

;-)

Man kan være så tydelig at en ett-åring ville forstått det, eller en som aldri har snakket annet enn kinesisk. Og likevel når de problemene man har forsøkt å forebygge oppstår fordi en eller annen mann syntes det var for brysomt å forholde seg til,...

Da har denne mannen ikke bare nerver til å tydelig være overrasket over det som skjedde, men også over at kvinnen som har forsøkt å advare ham mot dette i et helt år er sint.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er du helt tydelig og klar på hvordan du vil ha det? Jeg innbiller meg at du ikke er helt bestemt og kanskje litt "vinglete"? Menn trenger som regel klar tale for å forstå hva vi ønsker ;)''

Du undervurderer helt klart enkelte menns fortrengningsevne.

;-)

Man kan være så tydelig at en ett-åring ville forstått det, eller en som aldri har snakket annet enn kinesisk. Og likevel når de problemene man har forsøkt å forebygge oppstår fordi en eller annen mann syntes det var for brysomt å forholde seg til,...

Da har denne mannen ikke bare nerver til å tydelig være overrasket over det som skjedde, men også over at kvinnen som har forsøkt å advare ham mot dette i et helt år er sint.

;-)

mvh

Jeg er bare optimist av natur ;-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonymaja

For en dust. Overnatt et annet sted i noen uke, det er hans mor som er syk, ikke din, men du som får alle ulempene. Han kunne hjelpe deg til betydelig bedre søvn ved et lite triks hver kveld, men det driter han i. Snorkingen er noe som også blir verre når folk røyker. Alt i alt er han nok som de fleste menn, ganske ufølsom for andres behov så lenge de ikke blir servert med teskjeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...