Gå til innhold

Ferie til Egypt


sime

Anbefalte innlegg

Hei! Skal på ferie til Egypt i januar, og tanken på at jeg burde vaksinere meg har slått meg... ble vaksinert mot hepatitt B for noen år siden da en venninne hadde hjernehinnebetennelse, men er ikke vaksinert mot A. Har blitt fortalt at vaksinen mot hepatitt B er relativt dyr, men min sambo skulle gjerne vært vaksinert. Hva koster den cirka?? Hepatitt A vaksinen må vi begge ta, må jeg innom legen for å få resept, eller holder det å ringe legen og at han ringer inn en respet?? Har en svigermor som kan sette vaksinen....

Er det noe annet jeg burde gjøre?? Vi skal bo på et bra hotell, så jeg regner jo med at alt skal gå greit, men jeg vil så gjerne være på sikre siden..

Også lurer jeg på hvilke medisiner trenger jeg "attest på". Jeg er revmatiker så å ikke ta med medisiner er ikke spesielt aktuelt... Men jeg tenkte på at på f.eks. tablettet mot diaré har jeg aldri hatt med "attest", hvordan vet de der nede hva som er resptbelagte og ikke... (dette ble litt rotete men håper dere skjønner hva jeg mener)

Gleder meg vanvittig til jeg skal på ferie, men vil ikke ha den ødelagt av magesjau eller liknende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

det skulle ikke være nødvendig med vaksine mot hepatitt B.Jeg vil imidlertid sterkt anbefale vaksine mot hepatitt A.hvis du passer på å revaksinere deg etter 6-12 mndr holder denne vaksinen i 10år pluss.når det gjelder evnt diare uder oppholdet kan du redusere riskoen ved ta Dukoral,dette er drikkevaksine som tas med en ukes mellomrom.imidlertid er det vel så viktig hvordan du forholder deg til mat og drikke.om det kan lese mer generellt et annet sted på doktor online.som ellers gjelder at hvor avansert vaksinasjonsprogram man velger,vil være avhengig av reisen varighet og omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...