Gå til innhold

nhd/andre akatisi


Gjest bølger

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva det er? Prøver å finne ut litt på

internett, men det står bare at det psykomotorisk uro. Jeg har begynt å få indre uro igjen

som også gjør det vanskelig å holde bena i ro når jeg slapper av.

Jeg hadde det når jeg gikk på cipralex. Det forsvant når jeg seponerte.

Og nå når jeg har gått på wellbutrin en stund så begynner det å øke på

igjen. Jeg har lest at det kan være bivirkning på ad, og lurer derfor på

om det er det jeg har.

Hva kan jeg event. gjøre med det? Jeg orker ikke å ha det slik så

nå trenger jeg gode råd for ellers er jeg fristet til å slutte med ad. Noe

som jeg ikke tror er så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det finnes ikke noe norsk ord for det. Om du tror at mauren har flyttet fra tua og inn i leggene dine, er det sannsynligvis akatisi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe norsk ord for det. Om du tror at mauren har flyttet fra tua og inn i leggene dine, er det sannsynligvis akatisi.

"Seroquel Depot | Faktorer

Akatisi er kjent for å være en av de mest plagsomme bivirkninger for ... Akatisi

kan ofte forveksles med symptomer på sykdommen, og kan således være et ...

http://www.seroquel.no/faktorer.asp "

Et søk på "kvasir" gav dette svaret - fra en sponsor av denne nettsiden... Så helt ukjent er det vel ikke?

Hilsen en som tidvis plages av dette, men uten AD eller liknende medikamenter. Plagsomt er det uansett årsak, lykke til "bølger"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Seroquel Depot | Faktorer

Akatisi er kjent for å være en av de mest plagsomme bivirkninger for ... Akatisi

kan ofte forveksles med symptomer på sykdommen, og kan således være et ...

http://www.seroquel.no/faktorer.asp "

Et søk på "kvasir" gav dette svaret - fra en sponsor av denne nettsiden... Så helt ukjent er det vel ikke?

Hilsen en som tidvis plages av dette, men uten AD eller liknende medikamenter. Plagsomt er det uansett årsak, lykke til "bølger"!

Jeg skrev ikke at det er ukjent. Det er en meget kjent bivirkning. Tross at jeg har lest om det siden 80-tallet, har jeg aldri sett et norsk ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akatisi av den gamle typen antipsykotika (Cisordinol).

Det artet seg som en intens trang til å bevege beina.

Måtte gå og gå. Kunne ikke sitte rolig mer enn noen

sekunder av gangen. Etter noen dager var jeg så sår under

føttene, at jeg måtte krabbe(!) i sofaen på fellesstua i avdelingen, bare for å lindre akatisien.

Skrekkelig opplevelse.

Fikk heldigvis bytta til en nyere og bedre medisin ganske kjapt.

Dette var i 1999. Fikk det inntrykket den gang at de ikke hadde noen effektiv behandling rettet direkte mot akatisi.

Helleri ikke den "vanlige" bivirkningsmedisinen Akineton hadde

særlig effekt på akatisi.

Men det har kanskje kommet nye behandlinger siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke at det er ukjent. Det er en meget kjent bivirkning. Tross at jeg har lest om det siden 80-tallet, har jeg aldri sett et norsk ord for det.

Beklager at jeg opptrer provoserende og arrogant (heller ikke opprinnelige norske ord).

Jeg reagerer imidlertid på at når "bølger" stiller et seriøst spørsmål velger du å bruke tiden din på å svare så overflatisk som jeg oppfatter at du gjør.

Akatisi / "maur i beina" / "urolige bein" er helt sikkert totalt ufarlig, men høyst plagsomt. Den som opplever det som et stort problem og spør etter årsak / behandling bør enten få et seriøst svar eller ikke noe svar.

Tror de færreste med dette problemet tror at maurtua har flytta inn i beina; uansett hvor humoristisk det lyder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg fikk akatisi av den gamle typen antipsykotika (Cisordinol).

Det artet seg som en intens trang til å bevege beina.

Måtte gå og gå. Kunne ikke sitte rolig mer enn noen

sekunder av gangen. Etter noen dager var jeg så sår under

føttene, at jeg måtte krabbe(!) i sofaen på fellesstua i avdelingen, bare for å lindre akatisien.

Skrekkelig opplevelse.

Fikk heldigvis bytta til en nyere og bedre medisin ganske kjapt.

Dette var i 1999. Fikk det inntrykket den gang at de ikke hadde noen effektiv behandling rettet direkte mot akatisi.

Helleri ikke den "vanlige" bivirkningsmedisinen Akineton hadde

særlig effekt på akatisi.

Men det har kanskje kommet nye behandlinger siden den gang.

Nei, det finnes dessverre ikke noen effektiv behandling mot denne bivirkningen. Det eneste som hjelper er dosereduksjon evt overgang til et annet medikament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest greenfox

Beklager at jeg opptrer provoserende og arrogant (heller ikke opprinnelige norske ord).

Jeg reagerer imidlertid på at når "bølger" stiller et seriøst spørsmål velger du å bruke tiden din på å svare så overflatisk som jeg oppfatter at du gjør.

Akatisi / "maur i beina" / "urolige bein" er helt sikkert totalt ufarlig, men høyst plagsomt. Den som opplever det som et stort problem og spør etter årsak / behandling bør enten få et seriøst svar eller ikke noe svar.

Tror de færreste med dette problemet tror at maurtua har flytta inn i beina; uansett hvor humoristisk det lyder :-)

Her er det du som opptrer arrogant, synes jeg. Det er faktisk en veldig forklarende, norsk måte å beskrive problemet på. Har du noengang følt dette på kroppen selv siden du svarer slik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det du som opptrer arrogant, synes jeg. Det er faktisk en veldig forklarende, norsk måte å beskrive problemet på. Har du noengang følt dette på kroppen selv siden du svarer slik??

Ja og ja:

(Sitater fra mine innlegg ovenfor)

1: "Beklager at jeg opptrer provoserende og arrogant (heller ikke opprinnelige norske ord). "

2: "Hilsen en som tidvis plages av dette, men uten AD eller liknende medikamenter. Plagsomt er det uansett årsak, lykke til "bølger"! "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns jeg

Beklager at jeg opptrer provoserende og arrogant (heller ikke opprinnelige norske ord).

Jeg reagerer imidlertid på at når "bølger" stiller et seriøst spørsmål velger du å bruke tiden din på å svare så overflatisk som jeg oppfatter at du gjør.

Akatisi / "maur i beina" / "urolige bein" er helt sikkert totalt ufarlig, men høyst plagsomt. Den som opplever det som et stort problem og spør etter årsak / behandling bør enten få et seriøst svar eller ikke noe svar.

Tror de færreste med dette problemet tror at maurtua har flytta inn i beina; uansett hvor humoristisk det lyder :-)

Jeg synes du tolker svaret til fagpersonen på en merkelig måte. Det var et helt greit og forklarende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du tolker svaret til fagpersonen på en merkelig måte. Det var et helt greit og forklarende svar.

Det første svaret var det jeg reagerte på.

Men nok om det; lenge leve ulikhetene og demokratiet :-)

Nattahilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syns jeg

Det første svaret var det jeg reagerte på.

Men nok om det; lenge leve ulikhetene og demokratiet :-)

Nattahilsen fra

Det er greit det, men når du reagerer og gir tilbakemelding kan du kanskje tenke over at din reaksjon ikke trenger være helt objektiv riktig, og tilpasse svaret etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noe norsk ord for det. Om du tror at mauren har flyttet fra tua og inn i leggene dine, er det sannsynligvis akatisi.

Når jeg leser det sunitram skriver, er det event. noe lettere jeg har det. Går ikke rundt til jeg blir sår på bena, men jeg har også uroen i hendene med at jeg vrir hendene.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du tolker svaret til fagpersonen på en merkelig måte. Det var et helt greit og forklarende svar.

Jeg har beklaget formuleringene mine og gjør det gjerne igjen.. Legger diskusjonen død fra min side ved nok en gang å presisere hvorfor jeg reagerte:

"bølger": "Jeg hadde det når jeg gikk på cipralex. Det forsvant når jeg seponerte. Og nå når jeg har gått på wellbutrin en stund så begynner det å øke på igjen. Jeg har lest at det kan være bivirkning på ad, og lurer derfor på om det er det jeg har.

Hva kan jeg event. gjøre med det? Jeg orker ikke å ha det slik så nå trenger jeg gode råd for ellers er jeg fristet til å slutte med ad. Noe som jeg ikke tror er så bra."

– bølger

"NHD": "Det finnes ikke noe norsk ord for det. Om du tror at mauren har flyttet fra tua og inn i leggene dine, er det sannsynligvis akatisi."

– Nils Håvard Dahl, psykiater

Ergo mente jeg at "bølger" ikke fikk et saklig svar fordi h*n vet at akatisi er et fremmedord, h*n vet hva det går ut på, men ber om råd fra en fagperson som velger å svare på denne måten.

Skal vokte mine ord vel heretter, spesielt mht NHD :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit det, men når du reagerer og gir tilbakemelding kan du kanskje tenke over at din reaksjon ikke trenger være helt objektiv riktig, og tilpasse svaret etter det.

Uuups, svaret havna på feil sted... Nytt forsøk:

Jeg har beklaget formuleringene mine og gjør det gjerne igjen.. Legger diskusjonen død fra min side ved nok en gang å presisere hvorfor jeg reagerte:

"bølger": "Jeg hadde det når jeg gikk på cipralex. Det forsvant når jeg seponerte. Og nå når jeg har gått på wellbutrin en stund så begynner det å øke på igjen. Jeg har lest at det kan være bivirkning på ad, og lurer derfor på om det er det jeg har.

Hva kan jeg event. gjøre med det? Jeg orker ikke å ha det slik så nå trenger jeg gode råd for ellers er jeg fristet til å slutte med ad. Noe som jeg ikke tror er så bra." – bølger

"NHD": "Det finnes ikke noe norsk ord for det. Om du tror at mauren har flyttet fra tua og inn i leggene dine, er det sannsynligvis akatisi." – Nils Håvard Dahl, psykiater

Ergo mente jeg at "bølger" ikke fikk et saklig svar fordi h*n vet at akatisi er et fremmedord, h*n vet hva det går ut på, men ber om råd fra en fagperson som velger å svare på denne måten.

Skal vokte mine ord vel heretter, spesielt mht NHD :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...