Gjest gastropasienten 0 0 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg skal ha en operasjon i full narkose og kom til å tenke på hva kirurgene egentlig snakker om mens de holder på. Snakker de om faglige ting, eller diskuterer de helt andre ting mens de holder på. Er det også vanlig å ha musikk til under operasjonen? Jeg har sett en del sykehusserier og lurer på om det jeg ser der stemmer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ysah 466 0 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Ble operert i hànden en gang for mange àr siden. Fikk ikke full narkose sà jeg var i stand til à höre alt som ble sagt. Stort sett handlet det om hvem som là med hvem blant de ansatte pà sykehuset. Dette var ikke i Norge da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest om arbeidet de utfører 0 0 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg har hatt et par operasjoner med spinalbedøvelse, og våken ellers. Da kommuniserte legene mest om jobben de utførte. Og hver gang de sa noe om at "nå skjærer vi inn her", "tørk unna blod" osv, så kunne jeg se på puls og blodtrykksmålinga at det føyk rett opp. Ble litt stressa av å høre hva de gjorde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni 2 565 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det kan vel godt være at legene har andre samtaleemner når pasienten er lost for this world, enn når inngrepet skjer i lokalbedøvelse. Da jeg opererte øynene snakket de to som holdt på mest om lagerbeholdningen og hva de trengte å fylle på. Da jeg opererte armen i lokalbedøvelse husker jeg egentlig ingenting av hva de snakket om. Men ved begge anledninger ga jeg streng beskjed om at jeg ville vite minst mulig. Så mulig de sensurerer litt ekstra når pasienten er våken (Ingen "damn! hva i helvete er DET?!") 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lenge siden 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noe rart 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-) hmmm.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Detaind 114 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Så lenge de ikke svimmer av, er det nå det samme for meg. Min holdt nå ivertfall på å ta kvelden og har vell ikke vært så skremt på lenge. Skulle "bare" operere stortåa, så fikk jo kun lokalbedøvelse. Men fyren glemte å sjekke om den funka før han kutta til. Det skriket mitt må tydeligvis ha gjort et inntrykk, for da måtte han ut å ha pause. "For nå er det like før jeg svimer av" Ikke nok med det, fyren tålte ikke blod særlig godt. Så det ble mange pauser under den operasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 De diskuterer puppene dine 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Men spøk til alvor. Tror ikke det er noe annerledes enn for eksempel hos tannlegen. Der pleier assistenten og tannlegen hos meg å diskutere været, ting de hører på radioen - de pleier å ha radioen på samtidig, flirer litt… spøker litt, flørter litt… hmmm ;-) Spørs vel hvilken tone kollegene har seg i mellom. Er det en høyt respektert overlege kan det hende de ikke tør å spøke så mye, og snakker mest faglig, om det som skjer der og da. Her har vi en fin reseksjonsrand ja, vi kutter 2 cm lenger ned, så ser vi hva som skjer. Ops jeg mistet skalpellen, den ligger igjen i magesekken. Søster, kan du dra den ut? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Har egentlig ikke peiling, men tviler sterkt på at kirurgene har intense samtaler om helt usaklige ting under en operasjon, slik tilfellet ofte er i TV-serier fra sykehus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Operert, operert, operert... 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det finnes ikke ett standardsvar på spørsmålet ditt. Det er mye som spiller inn: - er det en vanskelig eller enkel operasjon? - kjenner kirurgene hverandre privat? - er assistentlegen fersk eller dreven? - er det studenter tilstede? Enkle, korte operasjoner utført av to leger som kjenner hverandre godt kan gjerne blir fulgt av privat snakk, men som oftest blir det mest om vær og vind og operasjonen de utfører. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae 2 688 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Så lenge de ikke svimmer av, er det nå det samme for meg. Min holdt nå ivertfall på å ta kvelden og har vell ikke vært så skremt på lenge. Skulle "bare" operere stortåa, så fikk jo kun lokalbedøvelse. Men fyren glemte å sjekke om den funka før han kutta til. Det skriket mitt må tydeligvis ha gjort et inntrykk, for da måtte han ut å ha pause. "For nå er det like før jeg svimer av" Ikke nok med det, fyren tålte ikke blod særlig godt. Så det ble mange pauser under den operasjonen. Hjelpes, hadde ikke følt meg særlig trygg under den operasjonen!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 27 424 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg er for tiden i sykehuspraksis, og er med på operasjoner. Noen kirurger vil ha musikk på, andre ikke. Ellers varierer det om man er stille, snakker om vanlige ting (kan være fagrelatert, men også personlige ting) eller om man snakker operasjonstekniske hvis noe ikke går helt etter planen. Uansett er du godt tatt vare på at anestesipersonalet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattsykepleieren 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 De snakker nok om mye forskjellig alt etter hvilken operasjon det er og hvem de jobber sammen med. Jeg reagerte derimot litt som sykepleierstudent da jeg skulle være med på en operaskjon hvor de skulle fjerne en svulst i magesekken på en pasient og de var mer opptatt av å prate om hva de skulle spise til lunsj... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola 0 0 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ble operert i hànden en gang for mange àr siden. Fikk ikke full narkose sà jeg var i stand til à höre alt som ble sagt. Stort sett handlet det om hvem som là med hvem blant de ansatte pà sykehuset. Dette var ikke i Norge da. Var det på Seattle Grace Hospital? ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan 55 689 1 436 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-) ''Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-)'' Så det eer ikke bare menn som kan ha rusk i trompeten, altså! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ysah 466 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Var det på Seattle Grace Hospital? ) Nei, men kunne sikkert vaert det;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paranoid frøken 0 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er for tiden i sykehuspraksis, og er med på operasjoner. Noen kirurger vil ha musikk på, andre ikke. Ellers varierer det om man er stille, snakker om vanlige ting (kan være fagrelatert, men også personlige ting) eller om man snakker operasjonstekniske hvis noe ikke går helt etter planen. Uansett er du godt tatt vare på at anestesipersonalet Det er ikke sånn at de harselerer med pasiententen da? Husker en gang jeg skulle opereres og måtte så fryktelig på do. Spurte om jeg skulle ta klyster. Men sykepleieren mente at det ikke var nødvendig å ta klyster. Når jeg våknet etter operasjonen måtte jeg ikke mer på do. Har lurt litt ja i ettertid, får håpe det ikke kom noe ut mens jeg var neddoppet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.