Gå til innhold

hva snakker kirurgene om under operasjonen?


Gjest gastropasienten

Anbefalte innlegg

Gjest gastropasienten

Jeg skal ha en operasjon i full narkose og kom til å tenke på hva kirurgene egentlig snakker om mens de holder på. Snakker de om faglige ting, eller diskuterer de helt andre ting mens de holder på. Er det også vanlig å ha musikk til under operasjonen? Jeg har sett en del sykehusserier og lurer på om det jeg ser der stemmer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble operert i hànden en gang for mange àr siden. Fikk ikke full narkose sà jeg var i stand til à höre alt som ble sagt. Stort sett handlet det om hvem som là med hvem blant de ansatte pà sykehuset.

Dette var ikke i Norge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest om arbeidet de utfører

Jeg har hatt et par operasjoner med spinalbedøvelse, og våken ellers. Da kommuniserte legene mest om jobben de utførte. Og hver gang de sa noe om at "nå skjærer vi inn her", "tørk unna blod" osv, så kunne jeg se på puls og blodtrykksmålinga at det føyk rett opp. Ble litt stressa av å høre hva de gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Det kan vel godt være at legene har andre samtaleemner når pasienten er lost for this world, enn når inngrepet skjer i lokalbedøvelse.

Da jeg opererte øynene snakket de to som holdt på mest om lagerbeholdningen og hva de trengte å fylle på. Da jeg opererte armen i lokalbedøvelse husker jeg egentlig ingenting av hva de snakket om. Men ved begge anledninger ga jeg streng beskjed om at jeg ville vite minst mulig. Så mulig de sensurerer litt ekstra når pasienten er våken ;) (Ingen "damn! hva i helvete er DET?!")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de ikke svimmer av, er det nå det samme for meg. Min holdt nå ivertfall på å ta kvelden og har vell ikke vært så skremt på lenge.

Skulle "bare" operere stortåa, så fikk jo kun lokalbedøvelse. Men fyren glemte å sjekke om den funka før han kutta til. Det skriket mitt må tydeligvis ha gjort et inntrykk, for da måtte han ut å ha pause. "For nå er det like før jeg svimer av"

Ikke nok med det, fyren tålte ikke blod særlig godt. Så det ble mange pauser under den operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mirakelet

Men spøk til alvor. Tror ikke det er noe annerledes enn for eksempel hos tannlegen.

Der pleier assistenten og tannlegen hos meg å diskutere været, ting de hører på radioen - de pleier å ha radioen på samtidig, flirer litt… spøker litt, flørter litt… hmmm ;-)

Spørs vel hvilken tone kollegene har seg i mellom. Er det en høyt respektert overlege kan det hende de ikke tør å spøke så mye, og snakker mest faglig, om det som skjer der og da.

Her har vi en fin reseksjonsrand ja, vi kutter 2 cm lenger ned, så ser vi hva som skjer.

Ops jeg mistet skalpellen, den ligger igjen i magesekken. Søster, kan du dra den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke peiling, men tviler sterkt på at kirurgene har intense samtaler om helt usaklige ting under en operasjon, slik tilfellet ofte er i TV-serier fra sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Operert, operert, operert...

Det finnes ikke ett standardsvar på spørsmålet ditt. Det er mye som spiller inn:

- er det en vanskelig eller enkel operasjon?

- kjenner kirurgene hverandre privat?

- er assistentlegen fersk eller dreven?

- er det studenter tilstede?

Enkle, korte operasjoner utført av to leger som kjenner hverandre godt kan gjerne blir fulgt av privat snakk, men som oftest blir det mest om vær og vind og operasjonen de utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de ikke svimmer av, er det nå det samme for meg. Min holdt nå ivertfall på å ta kvelden og har vell ikke vært så skremt på lenge.

Skulle "bare" operere stortåa, så fikk jo kun lokalbedøvelse. Men fyren glemte å sjekke om den funka før han kutta til. Det skriket mitt må tydeligvis ha gjort et inntrykk, for da måtte han ut å ha pause. "For nå er det like før jeg svimer av"

Ikke nok med det, fyren tålte ikke blod særlig godt. Så det ble mange pauser under den operasjonen.

Hjelpes, hadde ikke følt meg særlig trygg under den operasjonen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i sykehuspraksis, og er med på operasjoner. Noen kirurger vil ha musikk på, andre ikke. Ellers varierer det om man er stille, snakker om vanlige ting (kan være fagrelatert, men også personlige ting) eller om man snakker operasjonstekniske hvis noe ikke går helt etter planen.

Uansett er du godt tatt vare på at anestesipersonalet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nattsykepleieren

De snakker nok om mye forskjellig alt etter hvilken operasjon det er og hvem de jobber sammen med.

Jeg reagerte derimot litt som sykepleierstudent da jeg skulle være med på en operaskjon hvor de skulle fjerne en svulst i magesekken på en pasient og de var mer opptatt av å prate om hva de skulle spise til lunsj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble operert i hànden en gang for mange àr siden. Fikk ikke full narkose sà jeg var i stand til à höre alt som ble sagt. Stort sett handlet det om hvem som là med hvem blant de ansatte pà sykehuset.

Dette var ikke i Norge da.

Var det på Seattle Grace Hospital? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-)

''Da jeg var turnuslege på gynekologisk avdeling, snakket vi mest om hornmusikk under operasjonene :-)''

Så det eer ikke bare menn som kan ha rusk i trompeten, altså! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paranoid frøken

Jeg er for tiden i sykehuspraksis, og er med på operasjoner. Noen kirurger vil ha musikk på, andre ikke. Ellers varierer det om man er stille, snakker om vanlige ting (kan være fagrelatert, men også personlige ting) eller om man snakker operasjonstekniske hvis noe ikke går helt etter planen.

Uansett er du godt tatt vare på at anestesipersonalet :)

Det er ikke sånn at de harselerer med pasiententen da?

Husker en gang jeg skulle opereres og måtte så fryktelig på do. Spurte om jeg skulle ta klyster. Men sykepleieren mente at det ikke var nødvendig å ta klyster. Når jeg våknet etter operasjonen måtte jeg ikke mer på do. Har lurt litt ja i ettertid, får håpe det ikke kom noe ut mens jeg var neddoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...