Gå til innhold

Mobbing i skolen


Gjest mor til mobbeoffer

Anbefalte innlegg

Gjest mor til mobbeoffer

Hva bør en lærer gjøre for å stoppe mobbing?

Praksis på vår skole er kun at de tar en samtale med de som mobber og de som blir plaget?

Er dette nok når det bare hjelper en kort stund, dvs. noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FAU-lederen

Skolen skal ha en plan på hva de gjør når mobbing blir oppdaget.

En samtale med partene er første ledd. I mange tilfeller hjelper dette, men slutter ikke mobbingen SKAL problematikken løftes til "neste nivå".

Mobbing skal ikke få lov å leve, og dere som foreldre må løfte saken til skoleledelsen om ikke læreren gjør det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har prøvd å sette meg inn i dette meget vanskelige temaet. Jeg har også diskutert det med flere.

Jeg kan ikke se at det finnes noen standardprosedyrer for dette. En skal ta det svært alvorlig, og en må finne en løsning for hver sak tilpasset situasjonen og de involverte. Grunnen til dette er at feil intervensjon kan forsterke mobbingen og virke mot sin hensikt.

Dette er generelt og ikke spesielt til deg: Mobbing er en alvorlig sak og et alvorlig begrep/ord. Med alle slike begrep er det viktig at det reserveres til de alvorlige tilfellene og ikke utvannes til å omfatte alt en synes er ubehagelig. Jeg opplevde at en arbeidstager mente seg mobbet av sjefen da denne påpekte at arbeidstageren stadig kom for sent på jobb.

Erting og småslossing har alltid forekommet mellom barn. Jeg synes en skal reservere mobbing til de tilfellene hvor en person er klart mer utsatt for dette enn andre, at det vedvarer over tid og synes å være en slags systematikk/trend i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved systematisk mobbing bør foreldrene til mobberne innkalles og få vite hva barna deres holder på med.

Er det et klassemiljø som fremelsker mobbing bør det innkalles til obligatorisk foreldermøte.

Det er alltid en utfordring å ta opp mobbing uten å samtidig ynkeliggjøre mobbeofferet og dermed forverre vedkommendes situasjon.

En annen vanskelig balansegang er å tøffe opp barnet som blir mobbet uten å gjøre det ansvarlig for mobbingen barnet utsettes for.

Om skolen ikke har annet å stille med enn "snakkestraff" samme hvor grov, varig og systematisk mobbingen er, er det alt for svakt.

Dessverre er det da som regel bedre å finne en ny skole enn å prøve å stramme opp en slapp skoleledelse. Barn har ikke tid til å vente på at voksne kanskje skal ta problemet på alvor. Å oppleve voksne som passive, tafatte og hjelpeløse vitner til mobbing, kan for et barn være nesten verre enn mobbingen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...