Gå til innhold

På besøk i "døvekirka" - fra barnemunn:)


Gjest togli

Anbefalte innlegg

Idag var vi mange barn og voksne samlet i nærmeste døvekirke for en liten skolegudstjeneste. Noen var døve, noen tunghørte og andre hørende. Under gudstjenesten ble en av de tunghørte barna som ikke kan tegnspråk litt opptatt av døpefonten og lurte på hva dette var for noe. Jeg fikk hviska inn i øret til barnet at det var en døpefont og barnet nikka undrende. Etter gudstjenesten dro h*n meg med seg bort til døpefonten og sa: "Hva bruker man egentlig en slik døvefont til?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

He-he :-)

Jeg husker en gammel døveprest som het Gudmund et eller annet.... Han brukte tegnene for Gud og munn for navnet sitt - litt morsomt når han var prest. Husker du ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he :-)

Jeg husker en gammel døveprest som het Gudmund et eller annet.... Han brukte tegnene for Gud og munn for navnet sitt - litt morsomt når han var prest. Husker du ham?

Passende navn på en prest ;)

Tror kanskje han heter Gudmund Dueland? Men jeg kjenner ikke til ham annet enn at jeg har hørt navnet før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passende navn på en prest ;)

Tror kanskje han heter Gudmund Dueland? Men jeg kjenner ikke til ham annet enn at jeg har hørt navnet før...

Ja, når du sier det, så husker jeg at etternavnet også var veldig konkret, og lett å sette tegn til :-)

Han er sikkert pensjonist eller muligens død nå... Husker ham fra oppveksten som gammel allerede da. Etter ham kom det en mye yngre, men hva søren het han da? Tror han var hjemme hos oss en gang eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble så nysgjerrig, hvor finnes det døvekirke i M&R?

Vi har egentlig ikke egen døvekirke, men døvepresten holder til i Volsdalen kirke :) For oss døve blir derfor Volsdalen kirke "døvekirka" vår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når du sier det, så husker jeg at etternavnet også var veldig konkret, og lett å sette tegn til :-)

Han er sikkert pensjonist eller muligens død nå... Husker ham fra oppveksten som gammel allerede da. Etter ham kom det en mye yngre, men hva søren het han da? Tror han var hjemme hos oss en gang eller to.

*hehe* Ikke så vanskelig å lage tegn til "Dueland" heller, nei;)

Det er mange døveprester i Norge nå, men Terje Johnsen er kanskje den som var mest kjent også blant hørende? Han hadde jo barnetv for mange, mange år siden. Het det ikke "Kan du se hva jeg sier?" tro? Husker iallefall at han satt ved et bord og prata norsk med tegnstøtte og at vi fikk se film med Rødhette og ulven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hehe* Ikke så vanskelig å lage tegn til "Dueland" heller, nei;)

Det er mange døveprester i Norge nå, men Terje Johnsen er kanskje den som var mest kjent også blant hørende? Han hadde jo barnetv for mange, mange år siden. Het det ikke "Kan du se hva jeg sier?" tro? Husker iallefall at han satt ved et bord og prata norsk med tegnstøtte og at vi fikk se film med Rødhette og ulven?

Husker ham ja :-)

Men det er ikke han jeg mener. Det var en annen. Skal spørre mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig ikke egen døvekirke, men døvepresten holder til i Volsdalen kirke :) For oss døve blir derfor Volsdalen kirke "døvekirka" vår ;)

OK, når du sier det så har jeg vel visst det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, når du sier det så har jeg vel visst det.

Egentlig ei teit kirke å bruke som "døvekirke". Murgulv gjør at man ikke kjenner vibrasjonene fra orgelet osv... Hadde vært mye bedre å bruke ei gammal trekirke som "døvekirke" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...