Gå til innhold

Stønader/hjelpemiddler/kurs


Ria

Anbefalte innlegg

Jeg har en døv datter på snart 2 måneder,og har ett par spørsmål angående dette:

Trygdekontoret dekker døve-kurs(?) for oss foreldre,men hva med familie og nære venner?

Jeg har hørt at der er noe som heter fase 1,2 og 3 når det gjelder stønader til funksjonshemmede som min datter,stemmer dette,og evt. hvor mye/hvilke stønader?

Etterhvert trenger jeg jo hjelpemidler i hverdagen (som f.eks lamper som lyser når telefonen ringer,spesielle brannvarslere osv).Må jeg betale for dette selv av den/de evt. stønadene jeg får,eller dekkes det?

Takker masse for svar(o:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er bare "den som har omsorg for" barnet som får opplæringspenger under slike foreldrekurs, og bare dersom det skjer i regi av et off.spesialped. kompetansesenter eller off.godkj. helseinstitusjon.

Hvordan selve kurset finansieres vet jeg faktisk ikke, heller ikke om andre som skal ta del i barnets hverdag får være med.

Hjelpestønad fra trygdekontoret gis med ulike satser, alt etter hvor mye tilsyn og pleie barnet trenger i forhold til frisk jevnaldrende.

Hjelpemidler lånes ut fra hjelpemiddelsentralen, eget skjema for "varig utlån av tekniske hjelpemidler"

grunnstønad gis til spesifikke formål: drift av tekn.hjelpemidler, transport, nødvendig telefon /herunder teksttelefon) er vel mest aktuelt for dere. (ellers er det til diett og klesslitasje)

Utgiftene må overstige minstesats, vel kr 500 pr mnd.

Hjelpemiddelsentralen og trygdekontorene skal være behjelpelig med mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...