Gå til innhold

England - for langhelg? (eller andre land)


Gjest Eventyrlysten familie

Anbefalte innlegg

Gjest Eventyrlysten familie

Vi tenkte vi skulle tatt en langhelg, eller et par dager til England. Først og fremst for å få et lite avbrekk i hverddagen men også for å få handlet litt julegaver.

Vi er to voksne og to barn. Barna er i tidlig tenår. Den ene er veldig glad i shopping, den andre kunne nok trengt litt annet å oppleve også.

Tenkte på å dra en dag, være over to netter, og så dra hjem dag tre. (eks.) Vurderte London. (Eller er andre byer bedre for vårt formmål)

Er dette noe?

Hva mer enn shopping kan vi oppleve der? (akvariummer etc?)

Hvordan er prisene på klær og andre varer?

Hva er billig å handle i England?

Hvor er det greit å bo? (greie priser, rent og pent, nær sentrum)

Er det andre land som er bedre egnet til dette formål?

Tips og råd ønskes snarest da vi vurderer å kaste oss på i veldig nær fremtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest forslag herfra

Mange elsker å shoppe i london. Men da jeg var der så synes jeg at denne byen ikke hadde passet mine barn. Den er hva jeg kaller litt kald og hard. Masse sightseeing man kan få med seg, men det passer best for voksne.Barnevennlig vil jeg ikke kalle byen.Trafikk køen er forferdelig, så skal man kjøre fra a til b så tar det laaang tid i en taxi.

Jeg ville ha kanskje selv kun reist til sverige og fått med meg gøteborg hvor liseberg visstnok skal være et eventyr i desember med førjulsstemning. Nok shopping og billig svenskekrone. Kan det bli bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eventyrlysten familie

Mange elsker å shoppe i london. Men da jeg var der så synes jeg at denne byen ikke hadde passet mine barn. Den er hva jeg kaller litt kald og hard. Masse sightseeing man kan få med seg, men det passer best for voksne.Barnevennlig vil jeg ikke kalle byen.Trafikk køen er forferdelig, så skal man kjøre fra a til b så tar det laaang tid i en taxi.

Jeg ville ha kanskje selv kun reist til sverige og fått med meg gøteborg hvor liseberg visstnok skal være et eventyr i desember med førjulsstemning. Nok shopping og billig svenskekrone. Kan det bli bedre?

Hmmm, kanskje ikke så dumt det du kommer med :)

Skal jammen vurdere dette, sjekke litt på internet,og hvis vi bestemmer oss for det så tar vi heller en voksentur til London kanskje siden for å feire årsdagen vår eller noe :)

Takk så mye for inspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryan air flyr til flere byer i England (såvidt jeg vet..) og jeg tror jeg hadde valgt en annen by enn London.

Billigere priser på overnatting og shopping og like så hyggelig.

Når du har funnet ut av hvilken by, sjekker du ut hvilke severdigheter som er verdt å ta en titt på. Eller kontakt hotellet og spør.

Når dere skal være der i så kort tid, hadde jeg forberedt det som var mulig å forberede. Da kan dere bruke den lille tiden dere har der til å kose dere og vite hva som er verdt å se og

hvordan dere kommer dere dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker London! :-)

Men om formålet med turen først og fremst er shopping, og da kanskje ikke nødvendigvis trendy klær, og nattelivet i London heller ikke er viktig, ville jeg kanskje satset på et annet sted. London er enormst stort og lite oversiktlig om man ikke er kjent, en vil gjerne bruke mye tid på kommunikasjon.

Har hørt det er veldig bra shopping i Newcastle, og finnes sikkert flere andre bra shopping-steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Göteborg er kjempefin for shopping, kombinert med julemarked mm. på Liseberg og evt. besøk på Universeum.

Første gang dere reiser til London er det bedre å bli litt lenger

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, kanskje ikke så dumt det du kommer med :)

Skal jammen vurdere dette, sjekke litt på internet,og hvis vi bestemmer oss for det så tar vi heller en voksentur til London kanskje siden for å feire årsdagen vår eller noe :)

Takk så mye for inspill

Tenke litt på hvor du får mest for pengene i disse krisetider også. Hva valutaen ligger på.

jeg hadde dratt til Newcastle, evt. Nottingham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Göteborg er kjempefin for shopping, kombinert med julemarked mm. på Liseberg og evt. besøk på Universeum.

Første gang dere reiser til London er det bedre å bli litt lenger

synes

Oj, vi skal dit. Har kjøpt hotellpakke vi ikke kan refundere, og i det siste har jeg begynt å angre på hele greia. Synes det høres "kjedelig" ut - Liserberg er sikkert ikke noe fint, osv.

Ja, jeg er rar! :)

Fortell mer, da - hvor bør man shoppe og sånn - og hvordan er egentlig julemarkedet, hva kan man kjøpe der, og hvor lang tid trenger vi på selve markedet?

Blir VELDIG glad for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vi skal dit. Har kjøpt hotellpakke vi ikke kan refundere, og i det siste har jeg begynt å angre på hele greia. Synes det høres "kjedelig" ut - Liserberg er sikkert ikke noe fint, osv.

Ja, jeg er rar! :)

Fortell mer, da - hvor bør man shoppe og sånn - og hvordan er egentlig julemarkedet, hva kan man kjøpe der, og hvor lang tid trenger vi på selve markedet?

Blir VELDIG glad for svar!

"Vanlig", effektiv butikkshopping: Norstan, ved togstasjonen.

Liseberg er en kopi av julemarkedet i København, hvis det sier deg noe. Mange attraksjoner (altså karuseller) er åpne, sjekk http://www.liseberg.se/sv/hem/Julmarknad/ Julemarkedet består av håndverk, spiselige ting, julepynt og noe brukskunst / skrammel. Ganske bra kvalitet, tror nok ikke de "verste" får ha bod der. Det kan være mye folk - tidsforbruket avhenger nok av vær og tilstrømning, om det er helg eller virkedag og om det er show der den kvelden.

Universeum er fint hvis du har med barn som ikke er bittesmå. Dit er det ikke noe vits i å gå hvis man ikke har noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom hjem fra London i natt, etter en firedagerstur. Fin by, men jeg ville enten valgt å dra til et annet tidspunkt, eller holdt meg unna shoppingstrøkene. Kapasiteten på undergrunnen er sprengt, buss og taxier står og stanger kontinuerlig i trafikken, det er bare så vidt det går fremover. Om du velger å dra på Oxford street, så er det tom. vanskelig å gå! På lørdag var det å gå på fortauene der som å toge ut fra en konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eventyrlysten familie

Hm, det ser ut til at ingen anbefaler England i slik situasjonen er for oss. Litt trist, for det hadde ungene synes vært veldig spennende. Men vi må jo få en fin tur også da :)

Tenkte litt på Scotland også da. Moro med litt spesielle steder. Men kanskje best å lage til en lengre ferie som noen foreslår.

Vi skal sterkt vurdere Gøteborg.

Så da takker vi for innspill til dere som har bidratt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det ser ut til at ingen anbefaler England i slik situasjonen er for oss. Litt trist, for det hadde ungene synes vært veldig spennende. Men vi må jo få en fin tur også da :)

Tenkte litt på Scotland også da. Moro med litt spesielle steder. Men kanskje best å lage til en lengre ferie som noen foreslår.

Vi skal sterkt vurdere Gøteborg.

Så da takker vi for innspill til dere som har bidratt :)

Siden du nevner Skottland:

I Edinburgh går det an å få med seg både juleshoping og opplevelser (borgen) selv om man ikke har så mye tid, hvis dere bor sentralt. Jeg har ikke vært der i noen høysesong, men antakelig er det mye mindre stressende enn i London.

Billige flybilletter kan du også få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, det ser ut til at ingen anbefaler England i slik situasjonen er for oss. Litt trist, for det hadde ungene synes vært veldig spennende. Men vi må jo få en fin tur også da :)

Tenkte litt på Scotland også da. Moro med litt spesielle steder. Men kanskje best å lage til en lengre ferie som noen foreslår.

Vi skal sterkt vurdere Gøteborg.

Så da takker vi for innspill til dere som har bidratt :)

Jeg vil også anbefale Edinburgh. Mye mindre og mer oversiktlig enn London, greie muligheter for shopping og flere muligheter for kulturelle opplevelser sentralt i byen (slottet/borgen, Holyrood Palace, Dynamic Earth).

I tillegg er flyplassen kun 20 min med buss fra sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det ser ut til at ingen anbefaler England i slik situasjonen er for oss. Litt trist, for det hadde ungene synes vært veldig spennende. Men vi må jo få en fin tur også da :)

Tenkte litt på Scotland også da. Moro med litt spesielle steder. Men kanskje best å lage til en lengre ferie som noen foreslår.

Vi skal sterkt vurdere Gøteborg.

Så da takker vi for innspill til dere som har bidratt :)

Både Edinburgh og Glasgow er koselige byer, og mye mer kompakt enn London slik at man rekker å få med seg mye mer, selv på kort tid.

Relativt greit i forhold til reise fra Østlandet også, Norwegian flyr til Edinburgh, Ryanair til Prestwick, 45 min med tog fra Glasgow.

Manchester er også koselig. SAS fly direkte dit før, om de gjør det nå lenger vet jeg ikke.

Jeg har en favoritthotellkjede i England, http://www.premierinn.com Både I Edinburgh og Glasgow har de rimelig sentrale hoteller. Fint hotell for familier siden to barn under 16 bor gratis sammen med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...