Gå til innhold

Celleforandringer. Hjelp!


Gjest redd jente26

Anbefalte innlegg

Gjest redd jente26

Hei Mette. Håper du kan svare meg på dette, da jeg er veldig engstelig! For 2 uker siden var jeg hos gynekolog (privat) pga en blødning som kom 1 ukes tid før mensen. Jeg har alltid vært punktlig med mensen, og ville sjekke det opp siden jeg hadde hatt sex med tilfeldig partner noen uker i forkant av dette. Jeg var redd det kunne være en kjønnsykdom som gjorde at jeg blødde og hadde smerter nederst i magen. Han undersøkte meg med innvendig ultralyd og alt så normalt ut. Men han tok en celleprøve siden det er ca 3 år siden sist. Jeg har ei datter på snart 2 år. Vi avtalte at jeg skulle få brev om resultatet uansett. I går ringte han meg. Han fortalte at det viste celleforandringer på prøven, og at han ville ha meg tilbake om en uke. Da skulle han kikke med sånn skopi og ta en prøve til. Hvis denne prøven viste samme resultat så pratet han om å fjerne en del av livmortappen. Siden han ringte har jeg grini og grini. Jeg er så redd. Jeg er så redd jeg allerede har kreft, da jeg leser at symptomer på livmorhalskreft er mellomblødninger, bekkensmerter osv. Jeg lå i hele natt å tenkte på døden, og at jeg ikke får fått flere barn. Jeg er så redd det har gått så langt at jeg må fjerne mer enn bare livmortappen. Jeg har vært litt slapp i det siste, men god matlyst og ellers i grei form. Litt kvalm i ny og ne, og som sagt de magesmertene, men. Og siste uken har jeg begynt å få så vondt i korsryggen når jeg sitter. Jeg har også smerter i bena. Sånn murrende smerter. Jeg syns det var så skremmende at legen ringte istedenfor å sende brev. Er det da mer alvorlig? Burde jeg ikke kommet tidligere enn etter en uke da? Setter veldig pris på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg svarer deg raskt fordi jeg skjønner at du trenger beroligende informasjon. Celleprøven er ikke utviklet for å fange opp kreft, men for å påvise forstadier FØR det evt. utvikler seg til kreft. Hadde du hatt kreft ville gynekologen sannsynligvis ha sett det og ikke tatt celleprøve, men vevsprøve. Når legen sa at alt så normalt ut, er det tegn på at du ikke har kreft. Celleprøven har sannsynligvis påvist celleforandringer som krever en vevsprøve for nærmere vurdering. Slik prøve tas i lokalbedøvelse, og den vil vise om man må gjøre ’konisering’ dvs fjerning av litt av livmorhalsen. Det er ikke noe i veien for å få barn etter en slik operasjon. Har du forstadier er de i seg selv godartede, men hos ca 10% vil det med årene kunne utvikle seg til kreft.

Hvis det var livmorhalskreft som var årsak til blødning, slapphet og smerter, så hadde legen sett det ved undersøkelsen. Så du kan ta det helt med ro og være glad for at legen har fått en rask time for deg så du slipper å engste deg unødig. I Norge får ca 3000 kvinner utført konisering hvert år, så det er et veldig vanlig inngrep.

Det er altså ikke er grunn til å tro ’det verste’.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt slike celleforandringer i åresvis. Det endte med at jeg fikk fjernet en bitteliten del av livmortappen til slutt.

Veldig kurant sak.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...