Gå til innhold

Panikkangst av medisin


Gjest old faithful

Anbefalte innlegg

Gjest old faithful

Hei

Jeg fikk foreskrevet Fontex som middel for å avhjelpe kraftige pms plager. Jeg skulle ta 4,5 tabletter med en 14 dager før mens, og 4,5 tabletter en uke før (som engangdoser).

Første uka var jeg litt urolig i kroppen og sov noe dårlig, uten at jeg egentlig "hang" dette på medisiner, men natten etter at jeg tok 2.dosen fikk jeg en sinnsyk reaksjon. Jeg våknet med en ufattelig hjertebank, som smertet i brystet, og jeg var like ved å ringe etter ambulanse, trodde jeg fikk hjerteinfarkt. Svetten silte og jeg var skrekkslagen uten og ane hva jeg egentlig var redd for.

Jeg får ofte bivirkninger av medisiner, og denne viten var det eneste som gjorde at jeg ikke ringte ambulanse, jeg forstod etterhvert at det var en reaksjon, men det er det jævligste (unnskyld utrykket, ingenting annet dekker) jeg har opplevd.

angsten kom og gikk i ett par dager etter dette, jeg har ikke touchet disse pillene igjen, og kjenner ikke noe til dette nå.

PMS har jeg fortsatt like ille, men nå er jeg redd for å forsøke alternativer, og også redd for å forsøke lavere dosering.

Vet du andre råd/medisiner som kan virke? Kan nevne at jeg går lange turer, sørger for nok søvn, spiser så sunt jeg kan og følger alle gode naturlige råd i denne tiden. Hater meg selv og verden i 10-12 dager til ende :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg mener å ha lest at du skrev om dette en gang før. Husker at jeg ble litt skeptisk.

Vil heller anbefale det jeg trodde var standard behandling med "den mildeste SSRI" Cipramil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest old faithful

Jeg mener å ha lest at du skrev om dette en gang før. Husker at jeg ble litt skeptisk.

Vil heller anbefale det jeg trodde var standard behandling med "den mildeste SSRI" Cipramil.

Det stemmer, jeg skrev om dette en gang før, det var før jeg startet på medisinen, og jeg lurte på om jeg kunne kombinere den med Champix for røykeavvenning.

Når du skriver lavdose SSRI, mener du da å ta dette på fastbasis eller kun i pms perioden? Jeg skal til legen min og vil i såfall nevne dette for ham, men han er allmennlege, og jeg føler at han vet lite om denne type behandling. Blitt skikkelig skremt fra å teste ut ting etter den reaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på helsekost å kjøp Femal. Ta en tablett om dagen og etter et par mnd er PMS helt borte.

Jeg slet med angst så det holdt under PMS, men etter at jeg begynte med Femal kommer mensen som julekvelden på kjerringa hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd p-sprøyte?

Den kansellerer hele mensen og stabiliserer hormonene. (Men noen får selvsagt negative bivirkninger av sprøyten.)

Kan ta lang tid å bli gravid etter at man har brukt sprøyten. Kan øke faren for beinskjørhet.

Fra mitt amatørståsted synes jeg det er litt rart at mensplager ser ut til å behandles med AD som førstevalg i stedet for å forsøke å gjøre noe med årsaken; hormonelle svingninger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Old Faithful

Har du prøvd p-sprøyte?

Den kansellerer hele mensen og stabiliserer hormonene. (Men noen får selvsagt negative bivirkninger av sprøyten.)

Kan ta lang tid å bli gravid etter at man har brukt sprøyten. Kan øke faren for beinskjørhet.

Fra mitt amatørståsted synes jeg det er litt rart at mensplager ser ut til å behandles med AD som førstevalg i stedet for å forsøke å gjøre noe med årsaken; hormonelle svingninger.

mvh

Jeg har hormonspiral, dette også i et forsøk på å redusere pms. Jeg er passert 40, og har ikke planer om flere barn, slik at jeg er ikke redd for akkurat den bivirkningen med vansker med å bli gravid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Old Faithful

Jeg har hormonspiral, dette også i et forsøk på å redusere pms. Jeg er passert 40, og har ikke planer om flere barn, slik at jeg er ikke redd for akkurat den bivirkningen med vansker med å bli gravid. :)

Nå er det ikke slik at AD var førstevalget i dette tilfellet, jeg har forsøkt mye og som jeg skrev i hovedinnlegget, er jeg også nøye på kosthold, trening, søvn, tilbakeholden med alkohol, og ellers alle ting som kan bidra til å avhjelpe pms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke slik at AD var førstevalget i dette tilfellet, jeg har forsøkt mye og som jeg skrev i hovedinnlegget, er jeg også nøye på kosthold, trening, søvn, tilbakeholden med alkohol, og ellers alle ting som kan bidra til å avhjelpe pms.

Om du ikke har prøvd p-sprøyte kan det kanskje være en idé å nevene for legen?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...