Gondor 4 750 517 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er på attføring og skal over i praksisplass. Jeg har selv funnet en jobb som jeg er svært motivert for og hvor jeg kan begynne 1.desember. Pga lover og regler må nav vurdere om dette er jobben for meg. Min saksbehandler setter spørsmålstegn ved min arbeidskapasitet og min mentale helse. (Jeg er bipolar 2) Jeg føler at mine sterke sider ikke har kommet frem i det hele tatt. Nå føler jeg at diagnosen blir brukt mot meg. Jeg nevnte for saksbehandler at jeg nå har satt hjulene i gang for å få en psykolog. Målet er å få noen gode verktøy for å håndtere depresjoner på den best mulige måten. Ellers bruker jeg medisiner som fungere svært godt. Jeg må vente en hel uke på å få et svar fra dem. Jeg er helt knust! Har bare lyst til å sette meg ned å gråte. Hva skal jeg gjøre med denne situasjonen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjøbris 147 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg skjønner din fortvilelse. Jeg var borti en lignende sak for noen år siden- fikk beskjed om at jeg ikke kunne jobbe med mennesker. At det var kommet direktiver om at psykisk syke ikke kunne jobbe med mennesker. Dermed falt planen min i fisk. For en stund. Problemet med noen på NAV er at de ikke har innsikt og kunnskap nok til å kunne uttale seg skråsikkert om dette. De -skal- ta hensyn til hva personen selv ønsker og er motivert til å gjøre. De skal også ta hensyn til lege og psykologs faglige uttalelser. Det at du har skaffet praksisplass selv, og har lyst til dette taler for at de skal kunne la deg få mulighet til det. Det er INGEN direktiver fra nav om at psykisk syke ikke kan jobbe med mennesker- det er en misforståelse. Jeg ba om å få se dette, og det fikk jeg selvfølgelig ikke- for det finnes ikke. Det du kan gjøre er å skaffe deg en fagpersons uttalelse på at du kan jobbe i barnehage- dette skal overgå nav ansattes vurdering av den faglige biten her. Videre kan du spørre hva hun begrunner sine meninger ut i fra, og gjerne få det svart på hvitt. For hvis det er noen slike direktiver, så bør det jo tas opp på et høyere nivå. Skjønner at du er bekymret nå, men jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Du kan også be om å få byttet saksbehandler. Det finnes også veldig flinke nav mennesker :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nav-ansatt som ikke jobber med attføring 0 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Du skal i hvertfall ikke sette deg ned og gråte. Skjønner at det er frustrerende å føle at en blir "undervurdert" og at det er vondt å ikke ha et klart svar med en gang. Hvis du er lovet svar fra saksbehandler innen en uke og dette er OK for arbeidsgiver så forhold deg til det. Den typen stress er ikke noe kul, men viktig å lære å takle. Skal du gjøre noe annet enn å gråte så må det være å jobbe med dokumentasjon/opplysninger der du framhever dine sterke sider i større grad. Har du fylt ut egenvurderingsskjema? Dette er et viktig hjelpemiddel. Det er et rødt hefte du kan få på nav, evt laste ned på nav.no. Her skal det komme fram både styrker og svakheter. Fyll ut og lever et slikt om det ikke er gjort? Be evt om en samtale eller legg ved et brev om du vil. I trygdesaker vil det dessverre ofte komme fram alt for mye negativt nettopp fordi en skal fylle kriteriene og kanskje har denne saksbehandleren sett seg blind på det. Lykke til i praksis. Vedder på at det ordner seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill 20 234 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 En del NAV-ansatte er store problemer med å forholde seg til ting de ikke har funnet på selv og som er en mm utenfor standard. Aller verst blir det om brukerne har egne idéer og endog frekker seg til å selv ta inisiativ. Kommuniser skriftlig. Referer til muntlige samtaler. "Under møte xxx fikk jeg vite at yyy...." Stil spørmål om regelverk, begrunnelser og hva som blir alternativet. Mener f.eks. NAV at det er bedre du utsetter å starte i en praksissplass enn å ta det tilbudet du har fremskaffet selv. Begrunn hvorfor denne praksissplassen vil være gunstig for deg. Hva du kan lære, din motivasjon, framtidige yrkesmuligheter, arbeidsmuligheter. Hvordan det kan fungere helsemessig. La NAV vite det om sendrektighet fra deres side vil kunne frata deg denne muligheten. Les NAVs nettsider og regelverk, bruk deres ord og uttrykk. Etter mitt syn bør NAV ha en _veldig_ god grunn for å avslå en praksissplass man har skaffet selv. Unngå sinte utsagn og adjektiver. Velg i stedet ord som hensiktsmessig, konstruktivt, effektiv, formålstjenelig, kommunikasjon, realistisk, medvirkning, motivasjon.... Skriv så positivt du kan. Men tving dem sammtidig til å måtte skrive ned idiotien sin om de holder fast ved den. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gondor 4 750 517 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg skjønner din fortvilelse. Jeg var borti en lignende sak for noen år siden- fikk beskjed om at jeg ikke kunne jobbe med mennesker. At det var kommet direktiver om at psykisk syke ikke kunne jobbe med mennesker. Dermed falt planen min i fisk. For en stund. Problemet med noen på NAV er at de ikke har innsikt og kunnskap nok til å kunne uttale seg skråsikkert om dette. De -skal- ta hensyn til hva personen selv ønsker og er motivert til å gjøre. De skal også ta hensyn til lege og psykologs faglige uttalelser. Det at du har skaffet praksisplass selv, og har lyst til dette taler for at de skal kunne la deg få mulighet til det. Det er INGEN direktiver fra nav om at psykisk syke ikke kan jobbe med mennesker- det er en misforståelse. Jeg ba om å få se dette, og det fikk jeg selvfølgelig ikke- for det finnes ikke. Det du kan gjøre er å skaffe deg en fagpersons uttalelse på at du kan jobbe i barnehage- dette skal overgå nav ansattes vurdering av den faglige biten her. Videre kan du spørre hva hun begrunner sine meninger ut i fra, og gjerne få det svart på hvitt. For hvis det er noen slike direktiver, så bør det jo tas opp på et høyere nivå. Skjønner at du er bekymret nå, men jeg tror ikke du trenger å være bekymret. Du kan også be om å få byttet saksbehandler. Det finnes også veldig flinke nav mennesker :-) Tusen takk for svar alle sammen! I kveld skal jeg bevilge meg noen øl og så skal jeg titte nærmere på svarene deres i morgen. Føler meg litt roligere nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nav-ansatt som ikke jobber med attføring 0 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 En del NAV-ansatte er store problemer med å forholde seg til ting de ikke har funnet på selv og som er en mm utenfor standard. Aller verst blir det om brukerne har egne idéer og endog frekker seg til å selv ta inisiativ. Kommuniser skriftlig. Referer til muntlige samtaler. "Under møte xxx fikk jeg vite at yyy...." Stil spørmål om regelverk, begrunnelser og hva som blir alternativet. Mener f.eks. NAV at det er bedre du utsetter å starte i en praksissplass enn å ta det tilbudet du har fremskaffet selv. Begrunn hvorfor denne praksissplassen vil være gunstig for deg. Hva du kan lære, din motivasjon, framtidige yrkesmuligheter, arbeidsmuligheter. Hvordan det kan fungere helsemessig. La NAV vite det om sendrektighet fra deres side vil kunne frata deg denne muligheten. Les NAVs nettsider og regelverk, bruk deres ord og uttrykk. Etter mitt syn bør NAV ha en _veldig_ god grunn for å avslå en praksissplass man har skaffet selv. Unngå sinte utsagn og adjektiver. Velg i stedet ord som hensiktsmessig, konstruktivt, effektiv, formålstjenelig, kommunikasjon, realistisk, medvirkning, motivasjon.... Skriv så positivt du kan. Men tving dem sammtidig til å måtte skrive ned idiotien sin om de holder fast ved den. mvh Syns du det er sendrektig å vente en uke på å få godkjent praksisplass? Saksbehandleren må godkjenne om dette er "hensiktsmessig tiltak" og må også godkjenne praksisplassen. Praksisplassen kan feks ikke godtas om de har nedbemannet der og bruker praksisplass-folk til å ta unna jobb gratis. Det er dermed en del som skal sjekkes.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill 20 234 0 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Syns du det er sendrektig å vente en uke på å få godkjent praksisplass? Saksbehandleren må godkjenne om dette er "hensiktsmessig tiltak" og må også godkjenne praksisplassen. Praksisplassen kan feks ikke godtas om de har nedbemannet der og bruker praksisplass-folk til å ta unna jobb gratis. Det er dermed en del som skal sjekkes.. ''Syns du det er sendrektig å vente en uke på å få godkjent praksisplass?'' Nå vet jeg ikke om saken kom til NAV for mindre enn en uke siden. Jeg er heller ikke overbevist om at NAV bruker bare en uke. Slikt tror jeg ikke før jeg ser det. Om det kun dreier seg om en uke er det veldig bra. Det hender personer må si fra seg flotte muligheter fordi NAV ikke ser viktigheten av å gi dem muligheter til å overholde tidsfrister. Jeg har truffet mange som fortviler over at NAV virker komplett likegyldige til de tidsfrister de må forholde seg til. I min kommune er NAV beryktet for sitt sommel og evne til å sose vekk papirer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest trist jente 0 0 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 En del NAV-ansatte er store problemer med å forholde seg til ting de ikke har funnet på selv og som er en mm utenfor standard. Aller verst blir det om brukerne har egne idéer og endog frekker seg til å selv ta inisiativ. Kommuniser skriftlig. Referer til muntlige samtaler. "Under møte xxx fikk jeg vite at yyy...." Stil spørmål om regelverk, begrunnelser og hva som blir alternativet. Mener f.eks. NAV at det er bedre du utsetter å starte i en praksissplass enn å ta det tilbudet du har fremskaffet selv. Begrunn hvorfor denne praksissplassen vil være gunstig for deg. Hva du kan lære, din motivasjon, framtidige yrkesmuligheter, arbeidsmuligheter. Hvordan det kan fungere helsemessig. La NAV vite det om sendrektighet fra deres side vil kunne frata deg denne muligheten. Les NAVs nettsider og regelverk, bruk deres ord og uttrykk. Etter mitt syn bør NAV ha en _veldig_ god grunn for å avslå en praksissplass man har skaffet selv. Unngå sinte utsagn og adjektiver. Velg i stedet ord som hensiktsmessig, konstruktivt, effektiv, formålstjenelig, kommunikasjon, realistisk, medvirkning, motivasjon.... Skriv så positivt du kan. Men tving dem sammtidig til å måtte skrive ned idiotien sin om de holder fast ved den. mvh Støtter PieLill sine råd fullt ut. Snakker du samme språk som dem, viser at du er oppegående og finner frem i regelverket, at du har en konkret plan og begunnelse for valg av arbeidsplass og tidspunkt. Av innlegget ditt fikk jeg inntrykk av at du ikke gikk i behandling? Ellers kunne en evt behandler skrive en erklæring som støtter opp under dine argumenter og ønsker. Hvis du har god kontakt med fastlegen kan sikkert denne også skrive en erklæring som blir vektlagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.