Gå til innhold

Hvordan blir denne saksbehandlerens taushetplikt


Gjest gammal traver på DOL

Anbefalte innlegg

Gjest gammal traver på DOL

En ansatt jobber med å finne støttekontakter til folk og har funnet en person som skal være støttekontakt til en mann med funksjonshemming. Personen som blir ansatt gir i ettertid uttrykk for at personen hun jobbet med hadde store problemer med grensesetting og at hun mistenkte personen for å utnytte sin funksjonshemming for å få nærhet. Personen mottok også diverse mailer hvor denne personen beskrev sin avhengighet til henne. Den ansatte syntes dette var svært ubehagelig.

Den ansatte ga derfor beskjed til saksbehandler om at denne personen helst burde få mannlige ansatte eller godt voksne damer med erfaring til å hjelpe seg.

Men når denne mannen bestemmer seg for å skifte ordning, vil heller ha personlig assistent, kan denne saksbehandleren dersom hun vet det gi disse opplysningene videre til ULOBA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dette gjelder helseopplysninger og helsepersonell må personen det gjelder etter loven gi tillatelse til informasjonsflyt mellom helsepersonellet som har med hans sak å gjøre.

I praksis blir dette gjort hele tiden uten tillatelse.

Men om det ikke er helsepersonell bundet av helsepersonelloven vet jeg ikke hvordan taushetsplikten arter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Dersom dette gjelder helseopplysninger og helsepersonell må personen det gjelder etter loven gi tillatelse til informasjonsflyt mellom helsepersonellet som har med hans sak å gjøre.

I praksis blir dette gjort hele tiden uten tillatelse.

Men om det ikke er helsepersonell bundet av helsepersonelloven vet jeg ikke hvordan taushetsplikten arter seg.

Dette blir vel kanskje ikke helseopplysninger om han, men heller viktige tilleggsopplysninger som blir vesentlige i forhold til den som skal hjelpe han videre. Nå er det en nittenårig jente som jobber med han ( som jeg har fått vite fra et annet hold), Jeg håper virkelig at Uloba vet om denne informasjonen når hun ble ansatt og at hun har fått beskjed om å sette tydelige grenser for han. Det er jo veldig tragisk om det skulle skje noe overgrep her med en så ung jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Pasientrettighetsloven:

§ 3-6. Rett til vern mot spredning av opplysninger

Opplysninger om legems- og sykdomsforhold samt andre personlige opplysninger skal behandles i samsvar med gjeldende bestemmelser om taushetsplikt. Opplysningene skal behandles med varsomhet og respekt for integriteten til den opplysningene gjelder.

Taushetsplikten faller bort i den utstrekning den som har krav på taushet, samtykker.

Dersom helsepersonell utleverer opplysninger som er undergitt lovbestemt opplysningsplikt, skal den opplysningene gjelder, så langt forholdene tilsier det informeres om at opplysningene er gitt og hvilke opplysninger det dreier seg om.

§ 5-3. Overføring og utlån av journal

Pasienten har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell.

Helsepersonelloven:

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

§ 21a. Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.

Tilføyd ved lov 9 mai 2008 nr. 34 (i kraft 9 mai 2008 iflg. res. 9 mai 2008 nr. 442).

§ 22. Samtykke til å gi informasjon

Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at opplysninger gjøres kjent for den opplysningene direkte gjelder, eller for andre i den utstrekning den som har krav på taushet samtykker. Et forsikringsselskap kan likevel ikke få adgang eller kjennskap til opplysninger som den opplysningene direkte gjelder, kan nektes innsyn i etter pasientrettighetsloven § 5-1 annet ledd.

For personer under 16 år gjelder reglene i pasientrettighetsloven §§ 4-4 og 3-4 annet ledd tilsvarende for samtykke etter første ledd.

§ 23. Begrensninger i taushetsplikten

Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for:

1. at opplysninger gis den som fra før er kjent med opplysningene,

2. at opplysninger gis når ingen berettiget interesse tilsier hemmelighold,

3. at opplysninger gis videre når behovet for beskyttelse må anses ivaretatt ved at individualiserende kjennetegn er utelatt,

4. at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre eller

5. at opplysningene gis videre etter regler fastsatt i lov eller i medhold av lov når det er uttrykkelig fastsatt eller klart forutsatt at taushetsplikt ikke skal gjelde.

Har ikke satt meg veldig inn i dette nå. Men vet at min journal har blitt overført til et annet sykehus uten samtykke (hadde sagt veldig tydelig at jeg ikke ga samtykke til det. De la papirene jeg måtte underskrive for at de kunne få journalen oversendt. jeg nektet å skrive under, men de fikk likevel journalen. Dette er noen år siden, men da måtte de som ga ut opplysninger til andre få skriftlig tillatelse fra pasienten. Jeg klaget til pasientombudet og fikk medhold.

Dette var jo snakk om sykehusjournaler. Så det er ikke sikkert det er like strengt i det du refererer til, og at de da kan si ifra uten samtykke.

Mulig dette innlegget ble mer forvirrende enn oppklarende - er sliten og susete. Men lovdata.no der kan du sjekke det meste - også forskrifter. Men man må jo vite i hvilken lov man skal lete etter aktuell paragraf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vedkommende skal ha personlig assistent gjennom Uloba, så vil han selv kunne velge hvem han vil ansette. Det ville derfor uansett ikke være noe poeng å viderebringe den type opplysninger du har gitt til kommunen til Uloba, og det er heller ikke lovlig uten hans samtykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver på DOL

Dersom vedkommende skal ha personlig assistent gjennom Uloba, så vil han selv kunne velge hvem han vil ansette. Det ville derfor uansett ikke være noe poeng å viderebringe den type opplysninger du har gitt til kommunen til Uloba, og det er heller ikke lovlig uten hans samtykke.

En ting er at det ikke er lovlig å bringe opplysningene videre. Men det kan være greit at Uloba vet om problematikken og kan gripe inn raskt dersom den ansatte skulle komme i en vanskelig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trist jente

En ting er at det ikke er lovlig å bringe opplysningene videre. Men det kan være greit at Uloba vet om problematikken og kan gripe inn raskt dersom den ansatte skulle komme i en vanskelig situasjon.

Er helt enig med deg gammal traver at det er viktig at Uloba vet om problematikken slik at de kan gripe inn raskt. Og dersom de får opplysningene kan de jo styre litt mer bevisst på hvem han får som personlig assistent. Både i forhold til alder og kjønn.

Leste litt nøyere gjennom paragrafene jeg kopierte i forrige innlegg i denne tråden. Vet ikke om følgende paragraf kan frigjøre noe fra taushetsplikten?

Helsepersonelloven:

§ 23. Begrensninger i taushetsplikten

4. at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre eller

For meg virker informasjonen tungtveiende, men jeg vet ikke hva tungtveiende betyr juridisk (jeg vet ikke hvor tungtveiende det skal være før man gir informasjon uten samtykke)

Finnes det ikke noen telefoner eller steder man kan ta kontakt og få gratis juridisk veiledning? Vet det gjorde det før ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at det ikke er lovlig å bringe opplysningene videre. Men det kan være greit at Uloba vet om problematikken og kan gripe inn raskt dersom den ansatte skulle komme i en vanskelig situasjon.

Noe av poenget med Uloba er at man tiltror brukerne nok kompetanse til å være arbeidsledere for sine egne assistenter.

Helt uavhengig av taushetsplikt, så ville jeg sett det som betenkelig at din erfaring med brukeren skulle viderebringes inn i nye settinger, såfremt ikke situasjonen ble vurdert også av noen eksterne som hadde funnet at brukeren ikke hadde forutsetninger for å kunne oppføre seg "normalt" mot andre mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg gammal traver at det er viktig at Uloba vet om problematikken slik at de kan gripe inn raskt. Og dersom de får opplysningene kan de jo styre litt mer bevisst på hvem han får som personlig assistent. Både i forhold til alder og kjønn.

Leste litt nøyere gjennom paragrafene jeg kopierte i forrige innlegg i denne tråden. Vet ikke om følgende paragraf kan frigjøre noe fra taushetsplikten?

Helsepersonelloven:

§ 23. Begrensninger i taushetsplikten

4. at opplysninger gis videre når tungtveiende private eller offentlige interesser gjør det rettmessig å gi opplysningene videre eller

For meg virker informasjonen tungtveiende, men jeg vet ikke hva tungtveiende betyr juridisk (jeg vet ikke hvor tungtveiende det skal være før man gir informasjon uten samtykke)

Finnes det ikke noen telefoner eller steder man kan ta kontakt og få gratis juridisk veiledning? Vet det gjorde det før ihvertfall.

Det er brukeren selv som skal ansette/velge ut hvem han vil ha som assistent. Det er også brukeren selv som både skal instruere og lede sine assistenter, ikke uloba. Dette er en stor del av poenget med brukerstyrt assistanse organisert gjennom Uloba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Det er brukeren selv som skal ansette/velge ut hvem han vil ha som assistent. Det er også brukeren selv som både skal instruere og lede sine assistenter, ikke uloba. Dette er en stor del av poenget med brukerstyrt assistanse organisert gjennom Uloba.

Da skjønner jeg det bedre. Og støtter ditt forslag om at dersom noe informasjon skal bringes videre bør også andre ha erfart det samme/lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...