Gå til innhold

Er dette vanlig hos flere?

Gjest errror
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest errror

At dere ser tegn på ting, f.eks. at bestikk ligger i kryss, og du tenker at nå dør det noen om du ikke endrer på dette. Da skjer det ingenting, men om du ikke endrer det så dør det noen..

Du forutser ting som skjer, ser tegn på forskjellige ting og dette skjer, gang etter gang.

Har dere tro på at noen er synske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

morsan

''At dere ser tegn på ting, f.eks. at bestikk ligger i kryss, og du tenker at nå dør det noen om du ikke endrer på dette. Da skjer det ingenting, men om du ikke endrer det så dør det noen..''

Nei, jeg har aldri tenkt at jeg må gjøre noe eller unnlate å gjøre noe for å hindre død/ulykke/sykdom osv. Men jeg har som barn hatt mitt ørlille snev av "tvangstanker" (eller rutiner, om du vil) som er temmelig meningsløse, men som likevel måtte gjennomføres, som f eks dette ikke å tråkke på strek mens jeg gikk på hellelagt fortau. Slikt er forlengst et tilbakelagt stadium.

''Du forutser ting som skjer, ser tegn på forskjellige ting og dette skjer, gang etter gang. ''

Det har hendt noen ganger i mitt liv at jeg har gjettet riktig, eller til og med drømt noe som stemte. Men jeg anser dette som tilfeldigheter og tilfeldige sammentreff. selv en klokke som står stille viser riktig tid to ganger i døgnet.

''Har dere tro på at noen er synske?''

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest errror

Ja, det er vel omtrent det han ville sagt:-)

Ja, det begynner å ane meg at dette ikke er det normale..

Men hva hvis jeg unngår alt dette jeg har for meg og noen dør..da kommer jeg til å dø av skyldfølelse :(

Jeg ser også sammenhengen i at kanskje dette ikke har noenting med meg å gjøre, etter endel medisiner. Har holdt på sånn siden jeg var veldig ung og jeg har panikk vær gang jeg prøver å endre på det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

''At dere ser tegn på ting, f.eks. at bestikk ligger i kryss, og du tenker at nå dør det noen om du ikke endrer på dette. Da skjer det ingenting, men om du ikke endrer det så dør det noen..''

Nei, jeg har aldri tenkt at jeg må gjøre noe eller unnlate å gjøre noe for å hindre død/ulykke/sykdom osv. Men jeg har som barn hatt mitt ørlille snev av "tvangstanker" (eller rutiner, om du vil) som er temmelig meningsløse, men som likevel måtte gjennomføres, som f eks dette ikke å tråkke på strek mens jeg gikk på hellelagt fortau. Slikt er forlengst et tilbakelagt stadium.

''Du forutser ting som skjer, ser tegn på forskjellige ting og dette skjer, gang etter gang. ''

Det har hendt noen ganger i mitt liv at jeg har gjettet riktig, eller til og med drømt noe som stemte. Men jeg anser dette som tilfeldigheter og tilfeldige sammentreff. selv en klokke som står stille viser riktig tid to ganger i døgnet.

Nei

Jeg hadde det slik med gangoverfelt enkelte ganger, men det var mest for morro. Trodde ikke noe fælt kom til å skje.

Men jeg hadde en annen raritet for meg. Jeg måtte kaste av meg lua ca midtveis i skirenn, ellers kom jeg ikke til å vinne.

Merkelig tankegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest errror

Nei

Takk, det er jo sånn jeg ønsker veldig at ting kunne ha sett ut i mitt hode også. Jeg har visst mye tvang som jeg ikke har greid å identifisere før jeg fikk AP? Er det vanlig tro?

Dette opptar jo mye av mine tanker og min tid, ser jeg. Det hadde jo egentlig vært en lettelse å kunne gi f... i alt dette og tatt all denne kontrollen og skylden i fra mine skuldre.

Kanskje jeg kan skylde på noen andre istedet? :-). Er det noen som tar på seg skylden om jeg unnlater å sette mobilen på en bestemt plass, telle hvor mange ganger jeg drikker vann, pusser tenner, hvis det da skjer noe? Om et av barna mine da dør i morgen, tar dere på dere skylden?

Sammenhengen her ser jo egentlig ikke jeg heller, eller logikken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det begynner å ane meg at dette ikke er det normale..

Men hva hvis jeg unngår alt dette jeg har for meg og noen dør..da kommer jeg til å dø av skyldfølelse :(

Jeg ser også sammenhengen i at kanskje dette ikke har noenting med meg å gjøre, etter endel medisiner. Har holdt på sånn siden jeg var veldig ung og jeg har panikk vær gang jeg prøver å endre på det :(

Jeg er dessverre ingen ekspert på dette og kan ikke gi deg noen råd. Jeg bare vet at ingeting fælt kommer til å skje om du bryter dette. Hvis det gjør, så er det ikke derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan

Takk, det er jo sånn jeg ønsker veldig at ting kunne ha sett ut i mitt hode også. Jeg har visst mye tvang som jeg ikke har greid å identifisere før jeg fikk AP? Er det vanlig tro?

Dette opptar jo mye av mine tanker og min tid, ser jeg. Det hadde jo egentlig vært en lettelse å kunne gi f... i alt dette og tatt all denne kontrollen og skylden i fra mine skuldre.

Kanskje jeg kan skylde på noen andre istedet? :-). Er det noen som tar på seg skylden om jeg unnlater å sette mobilen på en bestemt plass, telle hvor mange ganger jeg drikker vann, pusser tenner, hvis det da skjer noe? Om et av barna mine da dør i morgen, tar dere på dere skylden?

Sammenhengen her ser jo egentlig ikke jeg heller, eller logikken..

Det er ingen som dør dersom du unnlater å gjøre det du sier der. Jeg har dessverre ikke noen råd til deg, da jeg ikke er en ekspert, og selv bare har hatt slike uskyldige tanker som jeg har vokst fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

Dette er, som de andre påpeker, ikke normalt og handler om tvangstanker. Den beste hjelpen mot det er kognitiv terapi og store doser AD.

Jeg ser du har fått litt hjelp av AP allerede og det er bra. Det er viktig å skille sunne, riktige tanker fra tankene som er syke og burde stoppes.

Forøvrig høres det ut som du higer etter kontroll, om jeg skal leke hobbypsykolog. Du misliker tanken på at fæle ting bare skjer tilfeldig (ulykker, død) og har gitt deg selv en rolle med ansvar og makt. Slik lurer du deg selv til å tro du kan kontrollere det ukontrollerbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan

Jeg hadde det slik med gangoverfelt enkelte ganger, men det var mest for morro. Trodde ikke noe fælt kom til å skje.

Men jeg hadde en annen raritet for meg. Jeg måtte kaste av meg lua ca midtveis i skirenn, ellers kom jeg ikke til å vinne.

Merkelig tankegang.

Ja, det er merkelig, men temmelig uskyldig. Ettersom jeg selv vokste av meg dette helt av meg selv, var jeg heller ikke bekymret da junior hadde diverse rare rutiner da han var liten, som f eks å rekke å løpe til et bestemt sted i huset innen doen var ferdig med å skylle ned...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Ja, det er merkelig, men temmelig uskyldig. Ettersom jeg selv vokste av meg dette helt av meg selv, var jeg heller ikke bekymret da junior hadde diverse rare rutiner da han var liten, som f eks å rekke å løpe til et bestemt sted i huset innen doen var ferdig med å skylle ned...;-)

He he, det var morsomt da.

Den eldste av jente hadde også hva jeg ville kalle en tvangshandling som gjentok seg hver kveld når hun skulle legge seg.

Slik: Godnatt, hadebra, sove godt, ses i morgen!

Alle ordnene måtte være med, i samme rekkefølge og med klem på begge kinnene ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest errror

Dette er, som de andre påpeker, ikke normalt og handler om tvangstanker. Den beste hjelpen mot det er kognitiv terapi og store doser AD.

Jeg ser du har fått litt hjelp av AP allerede og det er bra. Det er viktig å skille sunne, riktige tanker fra tankene som er syke og burde stoppes.

Forøvrig høres det ut som du higer etter kontroll, om jeg skal leke hobbypsykolog. Du misliker tanken på at fæle ting bare skjer tilfeldig (ulykker, død) og har gitt deg selv en rolle med ansvar og makt. Slik lurer du deg selv til å tro du kan kontrollere det ukontrollerbare.

Ja, du har rett, det er en rolle som tar veldig mye av mine krefter og tid, det ser jeg nå.

Hvis jeg kutter ut alle "rutiner" ikveld, kan noen da ta på seg skylden om noen dør imorgen? Jeg ser jo at dette sannsynligvis ikke har noen logisk sammenheng, men vet ikke om jeg greier å la være???

Det kommer sånn spontant også, f.eks at ting skal kunne gå opp i et riktig tall. Hjelpe meg, har visst en lang og stor jobb med hodet mitt. Man kan vel heller ikke få transplatert et nytt hode riktig enda? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

Sønnen min har mange slike. Jeg blir litt oppgitt noen ganger må jeg innrømme ;)

Klærne hans måtte ligge i et visst mønster utover badgulvet, slik at han kunne tråkke på de for å komme bort til vasken og pusse tenner. Dette har vi heldigvis fått vridd om til en tvangshandling hvor han MÅ putte alle klærne i skittentøyskurven ;)

Han blir helt hysterisk i forhold til sokkene sine. Han må telle de (1... 2...) mens jeg/han tar de på og de må være rett fra første øyeblikk. Retting i ettertid er ikke godt nok.

Når han spiser en liten barnepizza må han la skorpene ligge igjen og lage en sirkel med de etterhvert som han spiser ferdig stykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimtipper

Ja, du har rett, det er en rolle som tar veldig mye av mine krefter og tid, det ser jeg nå.

Hvis jeg kutter ut alle "rutiner" ikveld, kan noen da ta på seg skylden om noen dør imorgen? Jeg ser jo at dette sannsynligvis ikke har noen logisk sammenheng, men vet ikke om jeg greier å la være???

Det kommer sånn spontant også, f.eks at ting skal kunne gå opp i et riktig tall. Hjelpe meg, har visst en lang og stor jobb med hodet mitt. Man kan vel heller ikke få transplatert et nytt hode riktig enda? :-)

Du trenger nok hjelp, men flott at du vil sette i gang prosessen.

Jeg skal ta på meg ansvaret for dine manglende tvangsrutiner. Men bare om du kutter ut alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest errror

Jeg er dessverre ingen ekspert på dette og kan ikke gi deg noen råd. Jeg bare vet at ingeting fælt kommer til å skje om du bryter dette. Hvis det gjør, så er det ikke derfor.

Lurer på om sånt er arvelig også? Min far er litt sånn. I tillegg tror jeg det har med noen ubehagelige opplevelser å gjøre i min barndom.

Litt ille å begynne å se at den verden som har "min" egentlig ikke er sånn. Det er sikkert ikke så mange systemer ute å går som det jeg ser og tror. Help.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Det er mange som kommer til å dø i morgen, men jeg skal ta på meg skylden jeg. Helt greit det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...