Gå til innhold

Dilemma

Gjest usikker på dette
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest usikker på dette

Jobber på en rehabiliteringsavdeling med pasienter som er innlagt over flere måneder, ikke psykisk sykdom.

Har fått et godt vennskapsforhold til en innlagt som IKKE er min pasient, det ligger ikke noe mer enn vennskap i relasjonen. Pasienten ønsker å ha kontakt etter utskrivelse, jeg vil også gjerne dette, men holder tilbake for øyeblikket og er usikker på om dette er greit med tanke på min arbeidsplass og hvordan vi har møttes.

Vil jeg kunne få problemer dersom jeg møter vedkommende i privat sammenheng når h*n er utskrevet? Jeg er klar over taushetsplikten og hvordan den bør overholdes, men fins det noe i en slik relasjon som er direkte ulovlig?

Vi er omtrent på samme alder. Det har som sagt aldri vært min pasient.

Presiserer også at det ikke er snakk om noe romantisk, fra noen av partene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe ulovlig i det å ha et vennskap utenom, så lenge du skiller jobb og fritid.

Selv bor jeg i en liten by og ved lokalsykehuset jobber både venner og gamle klassekamerater. Er jeg på sykehuset er jeg pasient, og utenom er vi gode venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Du er profesjonell og skal unngå slik kontakt. Pasienten bli skrevet ut, men hva om h*n kommer tilbake? Da vil det blir vanskelig.

'Da vil det blir vanskelig.''

Hvorfor skulle det bli vanskelig? Dette dreier seg om rehabilitering, ikke psykiske lidelser, og da tenker jeg i retning av ryggplager eller annet kroppslig. Om man er venn med noen som jobber på avdelingen behøver det vel ikke være negativt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronse

'Da vil det blir vanskelig.''

Hvorfor skulle det bli vanskelig? Dette dreier seg om rehabilitering, ikke psykiske lidelser, og da tenker jeg i retning av ryggplager eller annet kroppslig. Om man er venn med noen som jobber på avdelingen behøver det vel ikke være negativt i det.

Fordi man skal ikke blande jobb og fritid. Det kan lede til katastrofe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

''Det kan lede til katastrofe.''

Hvorfor skulle det ende opp med katastofe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vennskap itt'no problem

Jeg har sosial omgang med min fastlege og hans familie. Det har ikke på noe tidspunkt vært et problem. Når jeg kommer på kontoret hans håndhilser vi og jeg er på etternavn med ham.

Har ellers vokst opp med mormor og morfar som begge var leger. De hadde mange venner blant sine pasienter. Jeg var rørt over hvor mange av disse som var tilstede da hver av dem ble begravet.

Hvis man ellers er proff på jobb er det slett ikke noe problem med slike relasjoner.

Lykke til med vennskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Katastrofalt? Vil ikke si det!

''Fordi man skal ikke blande jobb og fritid. Det kan lede til katastrofe.''

Nja, vil vel ikke akkurat kalle ekteskapet mitt for en katastrofe, da, det har holdt i snart 15 år og blir i grunnen bare bedre og bedre.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronse

''Det kan lede til katastrofe.''

Hvorfor skulle det ende opp med katastofe?

Vennskap kan ende i fiendeskap og da blir det svært vanskelig å ha et behandlerforhold til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Teah

På små steder er ikke mulig å unngå slikt, og jeg ser ingen problemer med dette.

Hadde ikke det vært litt hyggelig hvis det ble romantikk ut av dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franzeska

Vennskap kan ende i fiendeskap og da blir det svært vanskelig å ha et behandlerforhold til vedkommende.

Men pasienten er jo ikke trådstarters pasient!!

I denne situasjonen er det ikke noe galt å fortsette vennskapet med denne pasienten. Pasienten velger selv hva som skal være taushetsbelagt eller ei. Hvem vet, kanskje er denne pasienten selv helt åpen om hva som feiler h*n eller hva h*n har slitt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban

Døh - jeg er gift med en fyr som var representant for kunden mens jeg var konsulent. Det er vel ikke mer katastrofalt enn at folk blir sammen på egen arbeidsplass?

Man sørger selvfølgelig for at det ikke går ut over jobben.

Gubbens kolleger fleipet riktignok mye med at de ville sikre seg gratis support og at han hadde "ofret seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

De fleste arbeidsplasser har retningslinjer i forhold til dette så jeg ville undersøkt hva som gjelder hos deg.

Noen steder sier at kontakt etter utskrivelse ikke er noe problem, andre steder er det helt nei til enhver kontakt utover å hilse på gaten og kanskje utveksle et par ord.

Erfart både i egen jobbsituasjon og som pasient ulike retningslinjer ulike steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gnmdfklgh

Du bør ta opp problemstillingen med nærmeste leder. Antar at det ikke er noe problem at du opprettholder kontakten så lenge du ikke har noe profesjonelt forhold til vedkommende. Ikke bland deg borti noe som har med vedkommendes innleggelse/behandling å gjøre selv om det kan være fristende dersom du ser at du kan være til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...