Gjest athos Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Hva er det som er årsaken til at mange mennesker ikke klarer å legge seg opp penger, de må bruke alt. Er det en psykologisk forklaring på dette? Da snakker jeg ikke om de som kan unne seg ting for at de har råd , men heller om de som bruker mere enn de har og ikke klarer å spare noe,og er blakk nesten til enhver tid. Kan dette forklares på noen måte?Jeg har hørt noen bruke uttrykket om at det å være blakk, nesten er som en sykdom. 0 Siter
Gjest solfryd Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 "Diagnosen" må vel være "manglende impulskontroll"... 0 Siter
Bookworm Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal måtte tilskrives en diagnose? Noen mennesker bruker rett og slett opp pengene sine, uten at jeg synes de kan fraskrive seg ansvar for dette ved å ha en diagnose. 0 Siter
Gjest athos Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal måtte tilskrives en diagnose? Noen mennesker bruker rett og slett opp pengene sine, uten at jeg synes de kan fraskrive seg ansvar for dette ved å ha en diagnose. Enig der, men noen har vel bedre impulskontroll enn andre, det vil si at de ikke blir påvirket i like stor grad til å bruke opp pengene sine. Vi snakker vel om å ha en evne til impulskontroll da? 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 To ting som kommer i konflikt. Du går forbi et butikkvindu, å ser en kostbar fin kjole. Hjertet ditt ( ditt indre ønske ) vil gjerne ha den kjolen, men hodet ( fornuften ) sier at det har du ikke råd til det. Hvem vinner ? Ofte så vinner hjertet over hodet, fordi mange lar seg mer lede av følelser, Du går inn å kjøper kjolen, men når du kommer hjem så kan du angre på det like vel. 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 To ting som kommer i konflikt. Du går forbi et butikkvindu, å ser en kostbar fin kjole. Hjertet ditt ( ditt indre ønske ) vil gjerne ha den kjolen, men hodet ( fornuften ) sier at det har du ikke råd til det. Hvem vinner ? Ofte så vinner hjertet over hodet, fordi mange lar seg mer lede av følelser, Du går inn å kjøper kjolen, men når du kommer hjem så kan du angre på det like vel. Rettelse : "Mer av følelser en fornuft" skulle det være. 0 Siter
FGT Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Enig der, men noen har vel bedre impulskontroll enn andre, det vil si at de ikke blir påvirket i like stor grad til å bruke opp pengene sine. Vi snakker vel om å ha en evne til impulskontroll da? Kanskje det har litt mer med å tenke også ? 0 Siter
Gjest athos Skrevet 28. november 2009 Skrevet 28. november 2009 Kanskje det har litt mer med å tenke også ? Sant nok. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.