Gå til innhold

NHD og andre: Trangen til å bruke penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som er årsaken til at mange mennesker ikke klarer å legge seg opp penger, de må bruke alt.

Er det en psykologisk forklaring på dette?

Da snakker jeg ikke om de som kan unne seg ting for at de har råd , men heller om de som bruker mere enn de har og ikke klarer å spare noe,og er blakk nesten til enhver tid.

Kan dette forklares på noen måte?Jeg har hørt noen bruke uttrykket om at det å være blakk, nesten er som en sykdom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Diagnosen" må vel være "manglende impulskontroll"...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal måtte tilskrives en diagnose? Noen mennesker bruker rett og slett opp pengene sine, uten at jeg synes de kan fraskrive seg ansvar for dette ved å ha en diagnose.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor alt skal måtte tilskrives en diagnose? Noen mennesker bruker rett og slett opp pengene sine, uten at jeg synes de kan fraskrive seg ansvar for dette ved å ha en diagnose.

Enig der, men noen har vel bedre impulskontroll enn andre, det vil si at de ikke blir påvirket i like stor grad til å bruke opp pengene sine.

Vi snakker vel om å ha en evne til impulskontroll da?

Skrevet

To ting som kommer i konflikt. Du går forbi et butikkvindu, å ser en kostbar fin kjole. Hjertet ditt ( ditt indre ønske ) vil gjerne ha den kjolen, men hodet ( fornuften ) sier at det har du ikke råd til det. Hvem vinner ? Ofte så vinner hjertet over hodet, fordi mange lar seg mer lede av følelser, Du går inn å kjøper kjolen, men når du kommer hjem så kan du angre på det like vel.

Skrevet

To ting som kommer i konflikt. Du går forbi et butikkvindu, å ser en kostbar fin kjole. Hjertet ditt ( ditt indre ønske ) vil gjerne ha den kjolen, men hodet ( fornuften ) sier at det har du ikke råd til det. Hvem vinner ? Ofte så vinner hjertet over hodet, fordi mange lar seg mer lede av følelser, Du går inn å kjøper kjolen, men når du kommer hjem så kan du angre på det like vel.

Rettelse : "Mer av følelser en fornuft" skulle det være.

Skrevet

Enig der, men noen har vel bedre impulskontroll enn andre, det vil si at de ikke blir påvirket i like stor grad til å bruke opp pengene sine.

Vi snakker vel om å ha en evne til impulskontroll da?

Kanskje det har litt mer med å tenke også ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...