Gå til innhold

Eggstokkbetennelse, sammenvoksninger og livmorbetennelse


Gjest undrende og bekymra

Anbefalte innlegg

Gjest undrende og bekymra

Hei! Jeg har noen spørsmål som jeg ikke finner ut av: 1. Kan gjennomgått EGGSTOKKbetennelse/ EGGSTOKKbetennelser medføre at egg/ alle eggene går til grunne, blir ødelagte eller får dårligere kvalitet? 2. Når man har sammenvoksninger i livmoren som gjør at man ikke blir gravid - hvordan behandles det? Med prøverør? Fjerner de sammenvoksningene før prøverørbehandlingen eller ikke? Hvor stor sjanse er det for å bli gravid med behandling for dette? 4.Etter infeksjon i livmoren - hvor stor er sjansen for å bli gravid? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Eggstokkbetennelse er en feil betegnelse for det som er en egglederbetennelse. Det kan ødelegge egglederens funksjon så det hindrer befruktning. Risikoen er ca 15% etter en betennelse, men øker ved gjentatte betennelser. Hvis det oppstår kraftig betennelse i underlivet med pussansamling, kan det være nødvendig å fjerne eggstokken for å behandle infeksjonen. 2. Sammenvoksninger inne i livmoren er meget uvanlig, det kan opptre etter utskrapning hvor det har oppstått betennelse, men er altså høyst uvanlig. sammenvoksninger kan klippes over ved det man betegner hysteroskopi. Her føres et instrument opp i livmoren og man klipper sammenvoksningene over. Da tilstanden er så sjelden, er det ikke mulig å angi sjanse for graviditet, også ved prøverørsbehandling som ikke opplagt er god behandling i denne situasjon. 4. Ofte kan det oppstå infeksjon i livmoren etter en fødsel, men det fører ikke til barnløshet.

Dine spørsmål er så spesielle at jeg har mistanke om at det er noe du kan ha misforstått. Jeg ber deg derfor utdype hva som har skjedd med deg og som bekymrer deg. Legg utdypende opplysninger på det vanlige nettet, så skal jeg svare deg uten ekstra betaling. Her må oppklaring til!

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

1. Eggstokkbetennelse er en feil betegnelse for det som er en egglederbetennelse. Det kan ødelegge egglederens funksjon så det hindrer befruktning. Risikoen er ca 15% etter en betennelse, men øker ved gjentatte betennelser. Hvis det oppstår kraftig betennelse i underlivet med pussansamling, kan det være nødvendig å fjerne eggstokken for å behandle infeksjonen. 2. Sammenvoksninger inne i livmoren er meget uvanlig, det kan opptre etter utskrapning hvor det har oppstått betennelse, men er altså høyst uvanlig. sammenvoksninger kan klippes over ved det man betegner hysteroskopi. Her føres et instrument opp i livmoren og man klipper sammenvoksningene over. Da tilstanden er så sjelden, er det ikke mulig å angi sjanse for graviditet, også ved prøverørsbehandling som ikke opplagt er god behandling i denne situasjon. 4. Ofte kan det oppstå infeksjon i livmoren etter en fødsel, men det fører ikke til barnløshet.

Dine spørsmål er så spesielle at jeg har mistanke om at det er noe du kan ha misforstått. Jeg ber deg derfor utdype hva som har skjedd med deg og som bekymrer deg. Legg utdypende opplysninger på det vanlige nettet, så skal jeg svare deg uten ekstra betaling. Her må oppklaring til!

Vennlig hilsen Mette H Moen

PS hvis alle egg er gått til grunne, stopper menstruasjonen og overgangsalderen inntrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undrende og bekymra

PS hvis alle egg er gått til grunne, stopper menstruasjonen og overgangsalderen inntrer

Hei igjen Mette og tusen takk for svar. Det betyr mye å føle at man blir tatt på alvor når man er bekymret.

Jeg glemte skrive at jeg er 29 år.

Fødselen av mitt første barn for 15 måneder siden endte i katastrofesnitt. Jeg hadde 9 cm åpning av livmorhalsen da snittet ble tatt. Jeg fikk E.coli blodforgiftning etter fødselen og legene vet ikke hvor bakterien kom fra.

Spørsmål 1.Jeg har lest at man kan få infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker etter keisersnitt- altså OGSÅ I EGGSTOKKENE da infeksjonen kan spre seg dit. (og at man ikke nødvendigvis har symptomer ved disse infeksjonene) Kan eggene ha gått til grunne eller blitt ødelagt eller bli av dårligere kvalitet pga EGGSTOKKbetennelse?

Spørsmål 2. Jeg fikk mensen 6 måneder etter fødselen og siden da har jeg ammet 3 ggr/dag og syklusen har vært 49-35-28-32-33-37-33-28.

Er det ikke slik at man har/kan ha mensen selv om man ikke har eggløsning? Ville jeg ikke da kunnet fortsatt å få mensen selv om eggene har gått til grunne eller blitt ødelagte pga eggstokkbetennelse?

Spørsmål 3. Har vært hos gynekolog 6 måneder etter fødselen som tok innvendig ultralyd og sa at eggstokkene så helt normale ut. Dette var 2 uker etter første dag i siste menstruasjon. Hvilke funn er det når eggstokkene ser helt fine ut? Ville hun ha sett om eggene var gått til grunne eller var ødelagte?

Spørsmål 4. Fire dager etter keisersnittet gjorde gyn.på sykehuset abdominal ultralyd som ifølge journalen viste: Hovedsaklig tynt endometrierelieff. 2 mindre fortykninger hhv.høyt oppe i uterus og nede ved cervix, max 15 mm. Tidligere samme dag kvitterte jeg en mindre vevsbit fra vagina som gynekologen syntes minnet mest om en litt tykk hinnerest.

Sju dager etter keisersnittet fant gynekologen jevn intrauterin diastase på innvendig ultralyd og det var således ikke mistanke om intrauterine rester lenger. Jeg hadde ingen påfallende lukt av renselsen. Kan du si noe om sjansen for at jeg hadde infeksjon i livmoren utifra dette? Om det skulle være sammenvoksninger i livmoren eller andre skader etter infeksjon i livmoren- kan det da oftest behandles slik at graviditet oppnås? Hørte om ei som ikke kunne bli gravid, legen hadde sagt det var pga sammenvoksninger etter keisersnitt,

Spørsmål 5. Jeg gjorde en reoperasjon for overfladisk hematom (sårrevisjon) en uke etter KS. Jeg var rød, hoven, varm og palp.øm i såret. Såret ble åpnet og det ble skylt i sårhulen. Jeg forstår det som at man ikke opererte inn til livmoren - er det rett?

Mange spørsmål... Har ikke startet med å prøve bli gravid ennå men det som bekymrer meg mest er at hvis vi ikke klarer bli gravid "på egen hånd", så er jeg så redd for å få beskjeden om at:

-Det går ikke å behandle sammenvoksninger eller skader i livmoren etter betennelse og befruktet egg vil dermed ikke feste seg.

-Det går ikke å bli gravid pga at jeg ikke har noen egg eller de er av for dårlig kvalitet pga eggstokkbetennelse.

Jeg tenker at ved assistert befruktning så er vel noen av de viktigste forutsetningene for å lykkes at eggene og livmoren er i orden.

Spørsmål 6. Når man regner menssyklus- regner man da fra siste menstruasjonens første dag til og med dagen før man får mensen igjen?

TAKK for at du tar deg tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Mette og tusen takk for svar. Det betyr mye å føle at man blir tatt på alvor når man er bekymret.

Jeg glemte skrive at jeg er 29 år.

Fødselen av mitt første barn for 15 måneder siden endte i katastrofesnitt. Jeg hadde 9 cm åpning av livmorhalsen da snittet ble tatt. Jeg fikk E.coli blodforgiftning etter fødselen og legene vet ikke hvor bakterien kom fra.

Spørsmål 1.Jeg har lest at man kan få infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker etter keisersnitt- altså OGSÅ I EGGSTOKKENE da infeksjonen kan spre seg dit. (og at man ikke nødvendigvis har symptomer ved disse infeksjonene) Kan eggene ha gått til grunne eller blitt ødelagt eller bli av dårligere kvalitet pga EGGSTOKKbetennelse?

Spørsmål 2. Jeg fikk mensen 6 måneder etter fødselen og siden da har jeg ammet 3 ggr/dag og syklusen har vært 49-35-28-32-33-37-33-28.

Er det ikke slik at man har/kan ha mensen selv om man ikke har eggløsning? Ville jeg ikke da kunnet fortsatt å få mensen selv om eggene har gått til grunne eller blitt ødelagte pga eggstokkbetennelse?

Spørsmål 3. Har vært hos gynekolog 6 måneder etter fødselen som tok innvendig ultralyd og sa at eggstokkene så helt normale ut. Dette var 2 uker etter første dag i siste menstruasjon. Hvilke funn er det når eggstokkene ser helt fine ut? Ville hun ha sett om eggene var gått til grunne eller var ødelagte?

Spørsmål 4. Fire dager etter keisersnittet gjorde gyn.på sykehuset abdominal ultralyd som ifølge journalen viste: Hovedsaklig tynt endometrierelieff. 2 mindre fortykninger hhv.høyt oppe i uterus og nede ved cervix, max 15 mm. Tidligere samme dag kvitterte jeg en mindre vevsbit fra vagina som gynekologen syntes minnet mest om en litt tykk hinnerest.

Sju dager etter keisersnittet fant gynekologen jevn intrauterin diastase på innvendig ultralyd og det var således ikke mistanke om intrauterine rester lenger. Jeg hadde ingen påfallende lukt av renselsen. Kan du si noe om sjansen for at jeg hadde infeksjon i livmoren utifra dette? Om det skulle være sammenvoksninger i livmoren eller andre skader etter infeksjon i livmoren- kan det da oftest behandles slik at graviditet oppnås? Hørte om ei som ikke kunne bli gravid, legen hadde sagt det var pga sammenvoksninger etter keisersnitt,

Spørsmål 5. Jeg gjorde en reoperasjon for overfladisk hematom (sårrevisjon) en uke etter KS. Jeg var rød, hoven, varm og palp.øm i såret. Såret ble åpnet og det ble skylt i sårhulen. Jeg forstår det som at man ikke opererte inn til livmoren - er det rett?

Mange spørsmål... Har ikke startet med å prøve bli gravid ennå men det som bekymrer meg mest er at hvis vi ikke klarer bli gravid "på egen hånd", så er jeg så redd for å få beskjeden om at:

-Det går ikke å behandle sammenvoksninger eller skader i livmoren etter betennelse og befruktet egg vil dermed ikke feste seg.

-Det går ikke å bli gravid pga at jeg ikke har noen egg eller de er av for dårlig kvalitet pga eggstokkbetennelse.

Jeg tenker at ved assistert befruktning så er vel noen av de viktigste forutsetningene for å lykkes at eggene og livmoren er i orden.

Spørsmål 6. Når man regner menssyklus- regner man da fra siste menstruasjonens første dag til og med dagen før man får mensen igjen?

TAKK for at du tar deg tid!

Ja, menssyklusen regnes fra siste mens første dag til neste mens første dag. Noe annet kan jeg ikke svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, menssyklusen regnes fra siste mens første dag til neste mens første dag. Noe annet kan jeg ikke svare deg på.

Syklus regnes fra første til første dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Hei igjen Mette og tusen takk for svar. Det betyr mye å føle at man blir tatt på alvor når man er bekymret.

Jeg glemte skrive at jeg er 29 år.

Fødselen av mitt første barn for 15 måneder siden endte i katastrofesnitt. Jeg hadde 9 cm åpning av livmorhalsen da snittet ble tatt. Jeg fikk E.coli blodforgiftning etter fødselen og legene vet ikke hvor bakterien kom fra.

Spørsmål 1.Jeg har lest at man kan få infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker etter keisersnitt- altså OGSÅ I EGGSTOKKENE da infeksjonen kan spre seg dit. (og at man ikke nødvendigvis har symptomer ved disse infeksjonene) Kan eggene ha gått til grunne eller blitt ødelagt eller bli av dårligere kvalitet pga EGGSTOKKbetennelse?

Spørsmål 2. Jeg fikk mensen 6 måneder etter fødselen og siden da har jeg ammet 3 ggr/dag og syklusen har vært 49-35-28-32-33-37-33-28.

Er det ikke slik at man har/kan ha mensen selv om man ikke har eggløsning? Ville jeg ikke da kunnet fortsatt å få mensen selv om eggene har gått til grunne eller blitt ødelagte pga eggstokkbetennelse?

Spørsmål 3. Har vært hos gynekolog 6 måneder etter fødselen som tok innvendig ultralyd og sa at eggstokkene så helt normale ut. Dette var 2 uker etter første dag i siste menstruasjon. Hvilke funn er det når eggstokkene ser helt fine ut? Ville hun ha sett om eggene var gått til grunne eller var ødelagte?

Spørsmål 4. Fire dager etter keisersnittet gjorde gyn.på sykehuset abdominal ultralyd som ifølge journalen viste: Hovedsaklig tynt endometrierelieff. 2 mindre fortykninger hhv.høyt oppe i uterus og nede ved cervix, max 15 mm. Tidligere samme dag kvitterte jeg en mindre vevsbit fra vagina som gynekologen syntes minnet mest om en litt tykk hinnerest.

Sju dager etter keisersnittet fant gynekologen jevn intrauterin diastase på innvendig ultralyd og det var således ikke mistanke om intrauterine rester lenger. Jeg hadde ingen påfallende lukt av renselsen. Kan du si noe om sjansen for at jeg hadde infeksjon i livmoren utifra dette? Om det skulle være sammenvoksninger i livmoren eller andre skader etter infeksjon i livmoren- kan det da oftest behandles slik at graviditet oppnås? Hørte om ei som ikke kunne bli gravid, legen hadde sagt det var pga sammenvoksninger etter keisersnitt,

Spørsmål 5. Jeg gjorde en reoperasjon for overfladisk hematom (sårrevisjon) en uke etter KS. Jeg var rød, hoven, varm og palp.øm i såret. Såret ble åpnet og det ble skylt i sårhulen. Jeg forstår det som at man ikke opererte inn til livmoren - er det rett?

Mange spørsmål... Har ikke startet med å prøve bli gravid ennå men det som bekymrer meg mest er at hvis vi ikke klarer bli gravid "på egen hånd", så er jeg så redd for å få beskjeden om at:

-Det går ikke å behandle sammenvoksninger eller skader i livmoren etter betennelse og befruktet egg vil dermed ikke feste seg.

-Det går ikke å bli gravid pga at jeg ikke har noen egg eller de er av for dårlig kvalitet pga eggstokkbetennelse.

Jeg tenker at ved assistert befruktning så er vel noen av de viktigste forutsetningene for å lykkes at eggene og livmoren er i orden.

Spørsmål 6. Når man regner menssyklus- regner man da fra siste menstruasjonens første dag til og med dagen før man får mensen igjen?

TAKK for at du tar deg tid!

Jeg ser at du tidligere har sendt spørsmål inn uten at det har beroliget deg. Vi tar her en 3.omgang!

Spørsmål 1.Jeg har lest at man kan få infeksjon i livmor, eggledere, eggstokker etter keisersnitt- altså OGSÅ I EGGSTOKKENE da infeksjonen kan spre seg dit. (og at man ikke nødvendigvis har symptomer ved disse infeksjonene) Kan eggene ha gått til grunne eller blitt ødelagt eller bli av dårligere kvalitet pga EGGSTOKKbetennelse?

Svar: eggene går ikke til grunne ved betennelse.

Spørsmål 2. Jeg fikk mensen 6 måneder etter fødselen og siden da har jeg ammet 3 ggr/dag og syklusen har vært 49-35-28-32-33-37-33-28. Er det ikke slik at man har/kan ha mensen selv om man ikke har eggløsning? Ville jeg ikke da kunnet fortsatt å få mensen selv om eggene har gått til grunne eller blitt ødelagte pga eggstokkbetennelse?

Svar: du har regelmessig syklus. Var eggene gått til grunne ville du ikke ha blødninger i det hele tatt, du ville ha kommet i overgangsalder. Ved manglende eggløsning kan det komme blødninger, men det vil komme uregelmessig. Igjen uten egg, ingen blødning. Du vil da være kommet i overgangsalder.

Spørsmål 3. Har vært hos gynekolog 6 måneder etter fødselen som tok innvendig ultralyd og sa at eggstokkene så helt normale ut. Dette var 2 uker etter første dag i siste menstruasjon. Hvilke funn er det når eggstokkene ser helt fine ut? Ville hun ha sett om eggene var gått til grunne eller var ødelagte?

Svar: Gynekologen vil se sannsynligvis se etter cyster på eggstokken, ikke i detaljer ang egganlegg da det ikke er aktuell problemstilling i og med at du har menstruasjoner.

Spørsmål 4. Fire dager etter keisersnittet gjorde gyn.på sykehuset abdominal ultralyd som ifølge journalen viste: Hovedsaklig tynt endometrierelieff. 2 mindre fortykninger hhv.høyt oppe i uterus og nede ved cervix, max 15 mm. Tidligere samme dag kvitterte jeg en mindre vevsbit fra vagina som gynekologen syntes minnet mest om en litt tykk hinnerest. Sju dager etter keisersnittet fant gynekologen jevn intrauterin diastase på innvendig ultralyd og det var således ikke mistanke om intrauterine rester lenger. Jeg hadde ingen påfallende lukt av renselsen. Kan du si noe om sjansen for at jeg hadde infeksjon i livmoren utifra dette? Om det skulle være sammenvoksninger i livmoren eller andre skader etter infeksjon i livmoren- kan det da oftest behandles slik at graviditet oppnås? Hørte om ei som ikke kunne bli gravid, legen hadde sagt det var pga sammenvoksninger etter keisersnitt,

Svar: alle har en viss infeksjon i livmoren etter en fødsel. Ved sammenvoksninger i livmoren vil det ikke komme blødninger, så det behøver du heller ikke å tenke på

Spørsmål 5. Jeg gjorde en reoperasjon for overfladisk hematom (sårrevisjon) en uke etter KS. Jeg var rød, hoven, varm og palp.øm i såret. Såret ble åpnet og det ble skylt i sårhulen. Jeg forstår det som at man ikke opererte inn til livmoren - er det rett?

Svar: det er i huden og har ingen kontakt med livmoren

Mange spørsmål... Har ikke startet med å prøve bli gravid ennå men det som bekymrer meg mest er at hvis vi ikke klarer bli gravid "på egen hånd", så er jeg så redd for å få beskjeden om at: -Det går ikke å behandle sammenvoksninger eller skader i livmoren etter betennelse og befruktet egg vil dermed ikke feste seg. -Det går ikke å bli gravid pga at jeg ikke har noen egg eller de er av for dårlig kvalitet pga eggstokkbetennelse.

Svar: du har egg og du har ingen sammenvoksninger.

Jeg tenker at ved assistert befruktning så er vel noen av de viktigste forutsetningene for å lykkes at eggene og livmoren er i orden.

Svar: du behøver ikke å tenke på assistert befruktning

Spørsmål 6. Når man regner menssyklus- regner man da fra siste menstruasjonens første dag til og med dagen før man får mensen igjen?

Svar: nei, det er fra første til første dag, det var vel også det du anførte under spørsmål 2?

TAKK for at du tar deg tid

Svar: ja, men da må du love meg ikke mer å ha tanker som det ikke er som helst grunn til at du har. Husk at det er best at det går to år til neste fødsel etter et keisersnitt.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, menssyklusen regnes fra siste mens første dag til neste mens første dag. Noe annet kan jeg ikke svare deg på.

Leste litt fort, Pyttans svar var korrekt, beklager. Hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...