serenity777 Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Jeg har store problemer med å komme meg til sentrum. Jeg får skikkelig klaus på t-banen og har prøvd mange ganger. Selv med rivotril klarer jeg å få panikk. Det jeg lurer på er om man kan få tt-kort med lavt antal reiser, kun for de gangene man MÅ til sentrum. Feks nå i kveld, måtte jeg hoppeav da jeg fikk angst, og samme på veien tilbake. Angsten kjennes uberegnelig, og økende, lurer på hvordan jeg hadde reagert dersom den stoppet i en tunell. Huff, t-bane har alltid vært vrient for meg. 0 Siter
frosken Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Jeg tror ikke du vil få tt-kort som følge av din angst, men du kan selvfølgelig søke. Grunnen til at jeg antar at du neppe oppfyller kriteriene, er at du jo kun fra tid til annen (med det mener jeg at du ikke permanent) er ute av stand til å reise kollektivt. Derimot tror jeg at du vil kunne få grunnstønad til transport fra folketrygden. Dersom du ikke allerede har grunnstønad til dette formålet, synes jeg du skal søke om det. Dermed kan du benytte grunnstønaden til taxi de gangene angsten overmanner deg. 0 Siter
Gjest Bileier Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 Du kan søke grunnstønad som skal dekke taxi. Om du ikke klarer å ta taxi heller, kan du søke om å få dekket utgiftene til å ta førerkort og få 145 000 til kjøp av bil. Jeg fikk disse pengene til bil forrige uke. 0 Siter
serenity777 Skrevet 26. november 2009 Forfatter Skrevet 26. november 2009 Jeg tror ikke du vil få tt-kort som følge av din angst, men du kan selvfølgelig søke. Grunnen til at jeg antar at du neppe oppfyller kriteriene, er at du jo kun fra tid til annen (med det mener jeg at du ikke permanent) er ute av stand til å reise kollektivt. Derimot tror jeg at du vil kunne få grunnstønad til transport fra folketrygden. Dersom du ikke allerede har grunnstønad til dette formålet, synes jeg du skal søke om det. Dermed kan du benytte grunnstønaden til taxi de gangene angsten overmanner deg. takk til begge som svarte. Ja, da blir det vel grunnstønad jeg evnt søker på. Jeg disponerer min fars bil, men kjører ikke der det er motorvei eller tunneller så bil er ingen løsning, den blir bare brukt på å kjøre min far som er handikappet til butikken, via masse omveier. Hehe. Jeg får angst hver gang jeg tar t-bane. Og det ender ofte med drosje, som gjør ett stort innhogg i lommeboka. Værst var det jul i fjor, da jeg fikke en byll på fingeren og måtte til kir . legevakt, jeg var nesten blakk etter å ha handlet til jul o.l, og fikk svære panikkanfall, og måtte ta drosje. Ble mager januar da gitt. 0 Siter
frosken Skrevet 26. november 2009 Skrevet 26. november 2009 takk til begge som svarte. Ja, da blir det vel grunnstønad jeg evnt søker på. Jeg disponerer min fars bil, men kjører ikke der det er motorvei eller tunneller så bil er ingen løsning, den blir bare brukt på å kjøre min far som er handikappet til butikken, via masse omveier. Hehe. Jeg får angst hver gang jeg tar t-bane. Og det ender ofte med drosje, som gjør ett stort innhogg i lommeboka. Værst var det jul i fjor, da jeg fikke en byll på fingeren og måtte til kir . legevakt, jeg var nesten blakk etter å ha handlet til jul o.l, og fikk svære panikkanfall, og måtte ta drosje. Ble mager januar da gitt. Pass på å få kvittering for all bruk av taxi, og ta godt vare på kvitteringene. I forbindelse med søknad om grunnstønad til transport, så vil det være til stor hjelp å kunne dokumentere utgiftene. 0 Siter
Gjest MedicNerd Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Jo, man kan få TT ved fobisk angst for offentlig transport. Hvis ikke ville det ikke stått oppført som et avkryssingspunkt på søknadsskjemaet for TT-kort. Det er jo en "fordel" om man har flere grunnlag å søke på, men du taper virkelig ikke noe på å søke. Du fyller ut din del av skjema, så må legen din fylle ut sin del. Der du skal beskrive med egne ord (begrunnelsen), så smør gjerne på litt. Eller søk grunnstønad, for det er også en mulighet. Sats 1 er ikke så høy - rundt 600. Tviler på du ville få noe særlig mer, men jeg er ikke noe trygderådgiver. Ville egentlig bare si at det er fulltt mulig å søke TT ved angst. Legen må bekrefte at tilstanden er kronisk (vedvarende > 3 måneder). 0 Siter
Skyer Skrevet 27. november 2009 Skrevet 27. november 2009 Ja, du kan få innvilget TT kort som følge av angst. Jeg kjenner til flere brukere som har fått innvilget dette. Men det er viktig med en grundig beskrivelse av problemet. Mange får avslag på første forsøk fordi begrunnelsen ikke er grundig nok. Du må tydelig forklare hvorfor du ikke kan bruke offentlig kommunikasjon, og at alternativet for deg er drosje. Kjører du bil selv er det vanskeligere.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.