Gå til innhold

Fæl opplevelse


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jeg holdt på å kjøre på en syklist i ettermiddag da jeg kom fra jobb. Det gikk jo bra, men det var skremmende.

Jeg kom kjørende på en middels trafikkert vei, med gang/sykkelvei på min venstre side, forkjørsvei. Skulle til å passere en vei på min venstre side (t-kryss altså) - da plutselig en syklist uten refleks eller lys strente rett over hovedveien fra denne veien på venstre side (han kom ikke fra sykkelstien) og syklet rett foran meg inn til noen hus på høyre side.

Jeg bremset ganske hardt, tutet på ham, og svingte inn etter ham. Var helt skjelven. Ble stående noen minutter for å se hvor han var blitt av, og da han gikk inn, gikk jeg etter og ringte på døra.

Jeg fortalte at jeg hadde blitt kjemperedd og at han ikke måtte krysse veien på den måten i mørket, uten lys eller refleks. Gutten var 14-16 år. Tror han forstod alvoret.

Jeg satte meg i bilen igjen og tårene rant. Da jeg kom hjem fortsatte reaksjonen en stund. Fy så redd jeg ble - men jeg er sjeleglad for at meterne og sekundene var på guttens side, og at jeg ikke i kveld har påført andre skade...

Jeg skal i alle fall være enda mer oppmerksom enn jeg er i mørket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, ekkel opplevelse. Har opplevd det samme, men jeg traff faktisk syklisten. Jeg kom nedover en bratt vei, og skulle svinge til venstre. Titta i dødvinkelen, men så ingenting. Da jeg svingte smalt det, og syklisten smalt rett i bilen. En ung gutt. Han sykla i rasende fart rett over fotgjengerfeltet selv om jeg hadde hatt på blinklyset i ganske god tid. Det gikk heldigvis bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ekkel opplevelse. Har opplevd det samme, men jeg traff faktisk syklisten. Jeg kom nedover en bratt vei, og skulle svinge til venstre. Titta i dødvinkelen, men så ingenting. Da jeg svingte smalt det, og syklisten smalt rett i bilen. En ung gutt. Han sykla i rasende fart rett over fotgjengerfeltet selv om jeg hadde hatt på blinklyset i ganske god tid. Det gikk heldigvis bra.

Jeg skulle svinge til høyre mente jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt! :( Bra du tok han for deg, så kanskje han forsto hvor ille det kunne gått.

Det slo meg også en dag jeg kom hjem seint om kvelden mens regnet pøsa ned, og en syklist kryssa veien et stykke foran meg - man har jammen dårlig sikt nå om høsten! Syklister og fotgjengere burde satt seg inn i bilen sjøl og sett hvor dårlig de synes uten refleks! De kan umulig være klar over det.

Godt det gikk bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fy til alle uten lys!

Det er altfor mye sløvhet ute og går med lys og reflekser på lys og mennesker.

De voksne er jo mye verre enn barna har jeg oppdaget. Har også en slik nesten kjøre på opplevelse i gangfelt når det gjelder en syklist i farta uten lys. (voksen dame!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syklist selv, og har faktisk opplevd slike nestenkollisjoner selv om jeg kommer på sykkel selv! Der det ikke er gatelys er det kul umulig å se disse kamikazesyklistene som kommer i mørkt regntøy uten verken lys eller refleks. Det er heldigvis ikke mange av dem i forhold til alle som har lys, men de er nesten uten unntak unge gutter mellom 15 og 20, har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff så pyton! Det er utrolig mange som ikke skjønner hvor usynlige de er i mørket. Selv om det er gatelys så er det mange som ikke synes noe særlig når de er svartkledde og helt uten refleks. Og en knøttliten refleksbrikke hjelper i grunnen lite, helst skulle man hatt refleksvest på seg, men det er bedre med sånn bånd rundt ankel og håndledd enn brikke synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange syklister og fotgjengere ikke forstår hvor lite synlige de er på denne tiden av året, hvis de ikke bruker noen form for refleks.

For ikke lenge siden hadde jeg TO episoder på samme korte biltur, med fotgjengere som vrengte ut i veien uten å snu på hodet i det hele tatt. Antakelig med noe i ørene, det har jo omtrent alle nå for tiden. Jeg så dem og fikk bremset ned, men de så ikke i min retning og kunne slett ikke være sikre. Syklister som gjør samme type manøver, kommer enda raskere.

Skjønner godt at du ble skremt. Godt det gikk bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig godt det gikk bra. Sånne opplevelser sitter i kroppen. Det er små marginer det er snakk om.

Synes det var bra du ringte på og snakket med gutten, både for din egen del, men også for hans del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var ingen hyggelig opplevelse.

Mange skjønner ikke hvor usynlige de er nå i høstmørket, spesielt ikke de som ikke kjører bil selv tror jeg.

Jeg holdt på å kjøre på noen i går kveld. Jeg møtte en brøytebil som var sen til å blende ned, og mistet litt nattesyn. Plutselig oppdaget jeg en lys hund og en svartkledd (!) eier, de sto helt i veikanten. Eieren var voksen, men burde investert i en refleksvest. Jeg så ham ikke før jeg var omtrent ved siden av dem. Skimtet bare konturene av bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig opplevelse. Har flere ganger fått litt sjokk over at jeg ikke ser folk. Så dette bør vel være en oppfordring til ALLE. Selv om det bare so vidt begynner å mørkne, så må vi ha på refleks. Det hjelper alltid masse:-)

Pass på at alle i huset har refleks i alle jakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det var ingen hyggelig opplevelse.

Mange skjønner ikke hvor usynlige de er nå i høstmørket, spesielt ikke de som ikke kjører bil selv tror jeg.

Jeg holdt på å kjøre på noen i går kveld. Jeg møtte en brøytebil som var sen til å blende ned, og mistet litt nattesyn. Plutselig oppdaget jeg en lys hund og en svartkledd (!) eier, de sto helt i veikanten. Eieren var voksen, men burde investert i en refleksvest. Jeg så ham ikke før jeg var omtrent ved siden av dem. Skimtet bare konturene av bikkja.

Jeg har opplevd en virrende refleksbit nede på bakken, og skjønte ikke hva det var. Da jeg passerte så jeg en mørkkledd eier med en liten hund med refleks. ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd en virrende refleksbit nede på bakken, og skjønte ikke hva det var. Da jeg passerte så jeg en mørkkledd eier med en liten hund med refleks. ;))

Så hunden hadde refleks og ikke eieren?

*fnis*

Når jeg går tur med hunden min har både han og jeg refleksvester. Ja, det fins refleksvester for hunder. Jeg kjøpte min på Clas Ohlsson. Mulig bilistene sliter med å forstå hva de ser, men der ser da _noe_. Håper jeg :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hunden hadde refleks og ikke eieren?

*fnis*

Når jeg går tur med hunden min har både han og jeg refleksvester. Ja, det fins refleksvester for hunder. Jeg kjøpte min på Clas Ohlsson. Mulig bilistene sliter med å forstå hva de ser, men der ser da _noe_. Håper jeg :-).

Jeg må innrømme at jeg ikke har kjøpt refleksvest til meg selv enda. Men hunden min har. Jeg går sjelden tur langs trafikerte veier så egentlig har jeg refleksvesten på han for å kunne se han når han er løs :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunden hadde refleks og ikke eieren?

*fnis*

Når jeg går tur med hunden min har både han og jeg refleksvester. Ja, det fins refleksvester for hunder. Jeg kjøpte min på Clas Ohlsson. Mulig bilistene sliter med å forstå hva de ser, men der ser da _noe_. Håper jeg :-).

Hvis vi ser en voksen refleksvest i tillegg skjønner vi nok at det er en hund. Synes det er flott at det finnes refleksvester for hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt lignende opplevelser med syklister selv. Både i mørket og på høylys dag, og både med barn, ungdom, og voksne!

Det er vel ikke mere enn et par-tre uker siden jeg opplevde at en godt voksen mann på sykkel, gjorde en helt uventet manøver ved å svingte rett over veibanen foran meg mens jeg kjørte på en temmelig trafikkert vei.

Dessverre ble jeg så paff at jeg ikke rakk å tute på ham før han hadde passert.

Jeg tror mange syklister overvurderer hvor fort de beveger seg i forhold til biler.

De tror at de holder fart nok til å krysse veier eller komme seg unna før bilene når dem igjen, og tar derfor sjansen på risikable manøvrer.

Angående det å bli sett i mørket, så var det først når jeg begynte å kjøre bil selv, at jeg forstod hvor dårlig man faktisk blir sett av bilister.

Folk som beveger seg langs veier i mørket, må huske på at man som bilist har et helt annet nattesyn enn de som går eller sykler.

Blikket er stort sett fokusert kun i den retning man skal kjøre.

Og blendende lys fra møtende biler gjør det desto vanskeligere å oppfatte hva som beveger seg utenfor veibanen og som kan dukke opp som en mulig hindring noen meter lenger fremme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...