Gå til innhold

gravid/svineinfluensa


Gjest Vibeke33

Anbefalte innlegg

Gjest Vibeke33

Hei. Jeg er en kvinne på 33 som planlegger å bli gravid. Planen var å starte med prøvingen for et halvt års tid siden, men så kom svineinfluensaen og vi følte oss nødt til å utsette dette. Fant ut at det var tryggest å vente å se. Venter nå på en mulighet til å ta vaksinen, så vi kan begynne å tenke på å prøve igjen - hvis jeg da bestemmer meg for å ta vaksinen. Er VELDIG skeptisk. Har fulgt nøye med på diskusjonen rundt både influensaen og vaksinen, uten egentlig å klare å gjøre meg opp en mening. Men siden det ser ut som svineinfluensaen har kommet for å bli en stund, heller jeg mot å ta vaksinen. Jeg hadde nok aldri tatt den hvis jeg ikke planla å bli gravid, men jeg vil heller ta den før jeg blir gravid enn etter. Det jeg er mest skeptisk til ved vaksinen er skvalen. Har lest at skvalen kan gi en autoimmun respons. Har fra før en autoimmun sykdom (jeg har lavt stoffskifte, samt revmatisme i mor-siden av familien). (1) Er det da større sjanse for at dette fører til en forverrelse av sykdommen jeg har eller kan det trigge en autoimmun sykdom som jeg er disponert for - som jeg kanskje ikke ville fått om jeg ikke tok vaksinen? Jeg har hørt om folk i risikogruppene som har tatt vaksine både mot vanlig influensa og mot bakteriell lungebetennelse, i tillegg til svinevaksinen. (2) Vil du anbefale meg å ta disse? Forstår det slik at vanlig influensa med høy feber kan føre til abort. Vi har måttet utsette barn en gang tidligere og i og med at jeg begynner å bli så "gammel", vil jeg ta flest mulige forhåndsregler. (3) Er det rapportert om alvorlige bivirkninger/langtidsvirkninger av disse vaksinene? Pneumokokkvaksinen er nok mest for min egen del. Svinevaksinen er vel bare 70-80 % sikker, samt at en gjennomgått svineinfluensa med alvorlig sykdom kan gi bedre villkår for bakteriell lungebetennelse og komplikasjoner derav. Dette er jo ikke et ideelt tidspunkt å bli gravid på, så jeg er litt bekymret for både min og et eventuelt foster/barn sin helse. (4)Hvis jeg tar en eller flere av disse vaksinene - hvor lenge etter er det trygt å begynne å prøve? Tenker da på eventuelle misdannelser som følge av virkestoffene i vaksinene etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...