Gå til innhold

Skal vin serveres kald eller romtemperatur?


Gjest jjjou

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvitvin skal serveres kaldere enn rødvin. Men rødvis skal også serveres noe kaldere enn romteperatur. (Er den generelle regelen)

De fleste setter hvitvin i kjøleskapet og rødvis utenfor kjøleskapet.

Det er også variasjoner på de forskjellige vinene. Det finnes rødvin som skal serveres kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvitvin nytes best kald, og er vel det mest vanlige.

Rødvinen er det flere muligheter med. Det kommer an på erfaing, mat og masse mere. Jeg har vært med på å nærmest koke en rødvin til en gjest, og også fått forhåndsbestilt rødvin slik at den kunne stå på frysen en tid før de kom. :))

Rødvin gir mest smak jo varmere den er, mindre smak når den er avkjølt.

Rødvin serveres vanligvis romtemperert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Hovedregelen er at rødvin som regel skal serveres romtemperert og at hvitvin skal serveres kald.

Men noen rødviner skal serveres kalde, og noen litt kjøligere enn romtemperert, men ikke kjøleskapskald. Kommer an på merke og bruk.

Ved altfor kald hvitvin synes jeg at mye av smaken blir borte. For meg skal hvitvin være kjølig, men ikke rett fra kjøleskapet.

Jeg er ingen vineksperet, bare glad i vin - dette er mine personlige meninger bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Heksegryta

Hovedregelen er at rødvin som regel skal serveres romtemperert og at hvitvin skal serveres kald.

Men noen rødviner skal serveres kalde, og noen litt kjøligere enn romtemperert, men ikke kjøleskapskald. Kommer an på merke og bruk.

Ved altfor kald hvitvin synes jeg at mye av smaken blir borte. For meg skal hvitvin være kjølig, men ikke rett fra kjøleskapet.

Jeg er ingen vineksperet, bare glad i vin - dette er mine personlige meninger bare.

Drikk med sugerør da hvitvin er surt for tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Drikk med sugerør da hvitvin er surt for tennene.

Da bør vel strengt tatt juice, brus og diverse annet også drikkes med sugererør ?

Ett glass vin fra eller til tviler jeg på at gjøre den store forskjellen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregelen er at rødvin som regel skal serveres romtemperert og at hvitvin skal serveres kald.

Men noen rødviner skal serveres kalde, og noen litt kjøligere enn romtemperert, men ikke kjøleskapskald. Kommer an på merke og bruk.

Ved altfor kald hvitvin synes jeg at mye av smaken blir borte. For meg skal hvitvin være kjølig, men ikke rett fra kjøleskapet.

Jeg er ingen vineksperet, bare glad i vin - dette er mine personlige meninger bare.

Har ei venninne som gjerne setter rødvinen en time inntil peisen før hun drikker den :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heksegryta

Da bør vel strengt tatt juice, brus og diverse annet også drikkes med sugererør ?

Ett glass vin fra eller til tviler jeg på at gjøre den store forskjellen ;)

Hvis det bare er et glass ja, men jeg tenkte mer på 1-2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Den sjeldne gang vi har hvitvin står den i kjøleskapet. Rødvinen skal visstnok være rundt ca 18 grader, men jeg liker den best mer romtemperert. Jo kaldere den er, desto surere smaker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Hvis det bare er et glass ja, men jeg tenkte mer på 1-2 liter.

Selv om jeg lett kan drikke en flaske i festlige lag kommer ikke sugerør på tale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

Har ei venninne som gjerne setter rødvinen en time inntil peisen før hun drikker den :o)

Det kan jeg også gjøre med enkelte rødvin :)

Kjempegodt!

Eller varme opp å lage rødvinsgløgg fra bunnen av. Nå har jeg dessverre mistet opskriften, men hadde en kjempegod en. Gikk superfort å lage også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...