Gå til innhold

Gravid - Heterozygot Leiden Mutasjon


Gjest 31 år snart

Anbefalte innlegg

Gjest 31 år snart

Hei! Jeg og min kjære venter barn. Nå er jeg ca 5-6 uker på vei etter mine egne beregninger. Har ikke vært hos legen min enda. Etter å ha søkt på nettet angående graviditet når en har leiden mutasjon(Heterozygot type)har jeg blitt noe skremt. Jeg leste et sted at kvinner med lignende problemer som meg har 90% sjangse for spontanabort hvis tilstanden ikke blir behandlet under graviditeten. Jeg har hørt tidligere at en bør starte behandling med blodfortynnende etter de tre første månedene er over(og til tre mnd etter førdsel), men bør en egentlig starte tidligere?? Og hva slags medisiner da eventuelt? Jeg leste også et sted om bruk av støttestrømper. Bør jeg begynne med det allerede nå? Jeg vet at i denne tiden her så blir navlestrengen laget. Hvis jeg har koaguleringsfeil så kan det vel danne seg propper i navlestrengen også? Det er mulig dette er "dumme" spørsmål, men jeg føler meg litt skremt av alt. Det er min første graviditet, og jeg har forresten aldri hatt blodpropp tidligere. Har heller ikke hatt tidligere spontanaborter(som jeg vet om). Jeg er slank og røyker ikke. Hva vil du råde meg til angående dette? Jeg vet det er forholdsvis mange som har Leiden Mutasjon i Norge, så det er nok langt fra et ukjent tema for deg. Håper du kan gi meg noen råd. Jeg kommer til å ta med en utskrift av svaret ditt til min allmennlege. Hilsen spent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil råde deg til å ta dette helt med ro og bare glede deg over graviditeten. Det med 90% risiko for abort må du ha misforstått. Du har ikke hatt blodpropp og skal derfor ikke ha forebyggende medisin. Se ’Veileder for norsk gynekologisk forening’

http://www.legeforeningen.no/id/131751.0

I Norge har 5-8 % heterozygot Leiden-mutasjon, så ekspertene har godt belegg for å komme med anbefalinger.

Lykke til med graviditeten (uten støttestrømper)

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...