Gå til innhold

Fremmedfølelse


Gjest gravide meg

Anbefalte innlegg

Gjest gravide meg

Er det "normalt" å føle en slags fremmedfølelse for sin egen kropp når en er gravid?

Jeg er 6 uker på vei nå. Det var planlagt :) Men nå som jeg faktisk er gravid har jeg følt meg "rar". Det skjer ting i kroppen min som jeg ikke rår over og det føles litt uvirkelig.

Jeg er en person som alltid har hatt mange tanker og vært kreativ på mange måter. Liker for eksempel å skrive dikt og ta fotografier som jeg også kan bruke som grunnlaget i et dikt. Men i det siste har jeg følt meg helt stille innvendig på en måte. Jeg bare jobber, spiser, ser tv og føler meg ofte tristere enn jeg virker. Ofte "klovner" jeg litt for å gjøre omgivelsene mine glade, mens jeg alene kan ha lyst til å legge meg ned og gråte(slik har det vært i mange år, ja kanskje siden jeg var barn). Dette skjer bare inn i mellom, for jeg kan være glad også. Men har en såkalt klovn eller stand up komiker i meg som automatisk popper ut for å gjøre andre glade og i godt humør...

Jeg er nesten ekstremt empatisk med familien min, og har mye dårlig samvittighet fordi jeg flyttet ganske langt for den store kjærligheten min som nå skal bli mitt barns far. Dette har også kvernet mye i hodet mitt de siste årene. Jeg har en frykt for at jeg ikke skal få besøke de like ofte som jeg gjør nå(ca annen hver måned). Hmm... nå surra jeg meg kanskje litt langt ut fra det jeg egentlig spurte om. Men tankene mine bare kom dalende her.

Håper jeg føler meg "normal" igjen snart. Jeg har nok å tenke på inn i mellom om jeg ikke skal føle meg fremmed i egen kropp i tillegg. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med den lille i magen! Det er helt vanlig å føle seg rar, uvirkelig og fremmed i svangerskapet, kanskje særlig i begynnelsen. Det er mye hormoner i sving, i tillegg til at det virkelig er "big deal" å bære fram et nytt liv :-)

Men, hvis du har hatt tendenser tungsinn før svangerskapet, bør du være litt på vakt. Risikoen for fødselsdepresjon er høyere for de som plages med depresjoner fra før. Jeg vet ikke så mye om dette, men det kan kanskje være noe du bør ta opp med fastlegen (evt. jordmor) hvis det blir problematisk for deg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...