Gå til innhold

Kan jeg nekte på noen slags vis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kollapset for to måneder siden og ble beskyldt for å ha tatt store mengder med sløvende medisiner med bakgrunn av at jeg våknet da de satte motgift. Jeg vet med hånden på hjertet at det ikke er sant. At det ikke var derfor jeg kollapset og at jeg ikke hadde tatt noen overdose. Men resultatet ble at fastlegen bestemte at jeg skulle få medisiner levert på døren av hjemmesykepleien hver dag. De leverer tre piller hver dag. Antipsykotikum, antidepressiva og allergimedisin. Det siste tar jeg ikke da jeg ikke har noen plager for tida. Men det er slitsomt å ha dem her hver dag. Er jeg ikke hjemme ringer de. Det er nye folk hver kveld. Spør den fremmede hvordan det går greier jeg ikke åpne meg for vilt fremmede. Det blir mye jatting, som jeg synes er slitsomt og alt blir flaut når jeg har folk eller slektninger på besøk og de ringer på. I tilegg lurer jeg på hva de nysgjerrige naboene som legger merke til alt tenker.

De som kjenner meg fatter ikke hvorfor de kommer og ikke jeg heller. Spurte fatslegen fint i dag om jeg kunne få utlevert en eller to ganger i uken i stedetfor, men fikk bare et nei. Det er ingen som kontrollerer at jeg tar medisinene. Kunne like godt ha puttet alle i en ekse. Jeg er heller ikke under noe tvangsbehandling. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier at de som kjenner deg ikke fatter hvorfor de kommer, men har du da fortalt dine bekjente det du skrev om i dette innlegget:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4255499

Jeg skjønner godt at fastlegen din gjerne vil ha hjemmesykepleien til å ha en form for tilsyn og medikamentoppfølgning, men siden du ikke er under tvunget psykisk helsevern, så kan du nekte å ta i mot.

Skrevet

Du sier at de som kjenner deg ikke fatter hvorfor de kommer, men har du da fortalt dine bekjente det du skrev om i dette innlegget:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4255499

Jeg skjønner godt at fastlegen din gjerne vil ha hjemmesykepleien til å ha en form for tilsyn og medikamentoppfølgning, men siden du ikke er under tvunget psykisk helsevern, så kan du nekte å ta i mot.

Sukk. Ja helsevesenet vet nok alltid best. Noen sier de eer kjempeglad for at jeg jobber og at det er bra for meg. Andre at jeg må fulltidsykemelde meg.

Skrevet

Som frosken sier så kan du nekte å ta medisinene når du ikke er under tvang. Men fastlegen kan bestemme at du skal ha hjemmesykepleie hvis du ønsker å ta de medisinene. Ellers kan h*n nekte å skrive ut medisinene til deg.

Synes forøvrig at det er litt rart at de ikke ser på at du tar pillene når de er der, som du selv nevner.

Skrevet

Som frosken sier så kan du nekte å ta medisinene når du ikke er under tvang. Men fastlegen kan bestemme at du skal ha hjemmesykepleie hvis du ønsker å ta de medisinene. Ellers kan h*n nekte å skrive ut medisinene til deg.

Synes forøvrig at det er litt rart at de ikke ser på at du tar pillene når de er der, som du selv nevner.

Jeg ønsker ikke slutte med medisinene. Vet at jeg trenger dem. Det jeg synes er trasig er de daglige beslkene av fremmede folk på døren.

Skrevet

Jeg ønsker ikke slutte med medisinene. Vet at jeg trenger dem. Det jeg synes er trasig er de daglige beslkene av fremmede folk på døren.

Det skjønner jeg veldig godt! Jeg har vært i faresonen til å få folk på døra hver dag jeg også så jeg skjønner at det er kjipt... Men det viktigste nå er at du blir frisk og ikke finner på noe dumt nå. Nå er det viktig at du beviser for fastlegen at du kan ta ansvar for medisinene dine selv.

Skrevet

Sukk. Ja helsevesenet vet nok alltid best. Noen sier de eer kjempeglad for at jeg jobber og at det er bra for meg. Andre at jeg må fulltidsykemelde meg.

Jeg tror ikke at helsevesenet alltid vet best. Men jeg tror at du har en tendens til å fortelle halve historier, i allefall gjør du det ofte her inne. Kanskje du ikke gjør det med vilje, kanskje sliter du med å få en slags oversikt over tilværelsen?

Skrevet

Jeg tror ikke at helsevesenet alltid vet best. Men jeg tror at du har en tendens til å fortelle halve historier, i allefall gjør du det ofte her inne. Kanskje du ikke gjør det med vilje, kanskje sliter du med å få en slags oversikt over tilværelsen?

Skulle jeg alltid ha skrevet hele historien fra A-Å hadde innleggene blitt lange som en roman. Jeg er ikke opptatt av å være krass eller vanskelig mot mine hjelpere, men jeg blir noen ganger veldig frustrert når jeg føler at det som blir bestemt eller ment er totalt feil og galt, og deretter blir jeg usikker på om jeg skal stole på meg selv elleer andre. Men meningene er ofte totalt motsatt fra hverandre, og det oppstår ofte harde diskusjoner i "teamet" som bryr seg, og jeg vet ofte ikke hvem jeg skal høre på. En sykepleier som kjenner meg best av alle, har sagt til andre at jeg er en velkdig sammensatt person. Dyktig og ressurssterk på den ene siden og en idiot på den andre. Men akkurat for tiden plager det meg at det renner med folk på døren for å levere piller og som jeg sa... jeg kunne like gjerne kastet i dass om jeg ville.

Skrevet

Skulle jeg alltid ha skrevet hele historien fra A-Å hadde innleggene blitt lange som en roman. Jeg er ikke opptatt av å være krass eller vanskelig mot mine hjelpere, men jeg blir noen ganger veldig frustrert når jeg føler at det som blir bestemt eller ment er totalt feil og galt, og deretter blir jeg usikker på om jeg skal stole på meg selv elleer andre. Men meningene er ofte totalt motsatt fra hverandre, og det oppstår ofte harde diskusjoner i "teamet" som bryr seg, og jeg vet ofte ikke hvem jeg skal høre på. En sykepleier som kjenner meg best av alle, har sagt til andre at jeg er en velkdig sammensatt person. Dyktig og ressurssterk på den ene siden og en idiot på den andre. Men akkurat for tiden plager det meg at det renner med folk på døren for å levere piller og som jeg sa... jeg kunne like gjerne kastet i dass om jeg ville.

Ja, og du kan jo velge å kaste pillene. Men hjemmesykepleien har i det minste en form for kontroll på at du ikke ligger døddrukken rett innenfor døra, og utleveringen øker i det minste sannsynligheten for at du tar riktig dose daglig.

Når det er sagt, så har jeg ikke så stor tro på at hjemmesykepleien skal leke barnevakt for deg. Men jeg skjønner legens noe oppgitte og autoritære holdning, for du kjører jo stadig deg selv så langt ned at det ender med at helsevesenet må ta hånd om deg.

Foreslår at du ikke krangler på dette akkurat nå men at du skriver et ryddig brev til fastlegen og fremlegger dine argumenter for hvorfor du nå mener du kan ta hånd om medisinene selv. Kanskje du har såpass gode argumenter at han endrer oppfatning.

Gjest trist jente
Skrevet

Du kan som flere sier nekte å ta medisiner siden du ikke er på TPH, men fastlegen kan da nekte å skrive ut medisiner til deg derosm h#n mener det er uforsvarlig at du har resepter selv.

Det som ikke ikke henger helt på greip for meg er at når det først er bestemt at de skal komme hjem til deg hver dag med medisinier ikke ser at du tar dem. Da er jo poenget borte. Da kunne du like gjerne fått resept eller multidoseordning og tatt hyppige serumkonsentrasjoner hos legen slik at h#n visste at medisinene ble tatt.

Forstår godt påkjenningen med femmede folk på døren hver dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...