Gå til innhold

NHD - sak mot helsepersonell


Gjest håper på svar nå

Anbefalte innlegg

Gjest håper på svar nå

Når det gjelder å melde helsepersonell til Helsetilsynet pga grove overtramp (i dette tilfellet gjelder det seksuelle overskridelser bl.a) - hvorfor har ikke klager klagerett på vedtaket? Tenker ift at dette gjelder seksuelle overgrep. Det finnes ikke bevis for at noe skjedde under terapien. Men måten innklagede omtaler klager på er selvavslørende. Det finnes bevis i ettertid av terapien. Hvis dette ikke når frem i helsetilsynet, kan klager melde dette til politiet? Har helsetilsynet plikt på seg til å anmelde dette til politiet når det er snakk om seksuelle overgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvordan helsetilsynet opererer og er ikke Nils Håvard Dahl, men må si det er tøfft gjort av deg å gå videre. Ble selv utsatt for seksuelle overtramp da jeg var pasient, og selv om jeg tilslutt betrodde meg til avdelingen det gjaldt ble det aldri noen sak for helsetilsynet eller rettsapparatet. Da sykepleieren troppet opp å erklærte sin uskyld var det så og si alle med visse unntak som trodde på han.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

I vårt rettssystem er det ikke nok å HA rett, en må også FÅ rett i en rettssinstans. Dvs at en også må kunne bevise sin rett.

Når Helsetilsynet henlegger en sak, betyr ikke det nødvendigvis at de ikke tror deg, men at de vurderer at bevisene ikke holder. Dette igjen henger sammen med det vanligvis gode prinsipp om at alle er uskyldige inntil det er bevist at de er skyldige.

Helsetilsynet kan/vil anmelde en sak til Politiet om de mener det er begått en straffbar handling som skal etterforskes.

Du kan selv anmelde saken til Politiet. Du må være forberedt på at den kan henlegges selv om de tror deg dersom de ikke greier å fremskaffe nok bevis.

En ting som imidlertid skjer, er at overgripere har en tendens til å gjenta overgrep. Om de er flere anmeldelser på vedkommende fra før, kan din sak være det som gjør at sakene kommer opp igjen. Om det kommer flere anmeldelser senere, vil gamle sakerkunne tas opp igjen. Mange overgripere er dømt som følge av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper på svar nå

Jeg vet ikke hvordan helsetilsynet opererer og er ikke Nils Håvard Dahl, men må si det er tøfft gjort av deg å gå videre. Ble selv utsatt for seksuelle overtramp da jeg var pasient, og selv om jeg tilslutt betrodde meg til avdelingen det gjaldt ble det aldri noen sak for helsetilsynet eller rettsapparatet. Da sykepleieren troppet opp å erklærte sin uskyld var det så og si alle med visse unntak som trodde på han.

Lykke til :-)

Det må ha vært tøft for deg:(

Blir opprørt nå jeg hører folk i samme situasjon som ikke blir trodd. Stå på videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper på svar nå

I vårt rettssystem er det ikke nok å HA rett, en må også FÅ rett i en rettssinstans. Dvs at en også må kunne bevise sin rett.

Når Helsetilsynet henlegger en sak, betyr ikke det nødvendigvis at de ikke tror deg, men at de vurderer at bevisene ikke holder. Dette igjen henger sammen med det vanligvis gode prinsipp om at alle er uskyldige inntil det er bevist at de er skyldige.

Helsetilsynet kan/vil anmelde en sak til Politiet om de mener det er begått en straffbar handling som skal etterforskes.

Du kan selv anmelde saken til Politiet. Du må være forberedt på at den kan henlegges selv om de tror deg dersom de ikke greier å fremskaffe nok bevis.

En ting som imidlertid skjer, er at overgripere har en tendens til å gjenta overgrep. Om de er flere anmeldelser på vedkommende fra før, kan din sak være det som gjør at sakene kommer opp igjen. Om det kommer flere anmeldelser senere, vil gamle sakerkunne tas opp igjen. Mange overgripere er dømt som følge av dette.

Der finnes bevis på at noe har skjedd, men innklagede kan vri det til at det skjedde ETTER terapien. Det er ikke sant, det skjedde også UNDER terapien. Men det er vel også uansett ulovlig å gjøre overgrep i etterkant av terapien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdt å forsøke?

Der finnes bevis på at noe har skjedd, men innklagede kan vri det til at det skjedde ETTER terapien. Det er ikke sant, det skjedde også UNDER terapien. Men det er vel også uansett ulovlig å gjøre overgrep i etterkant av terapien?

Hvis det er bevis, fra etter terapien, synes jeg du skal forsøke å klage- hverken nhd eller andre kan gi deg svar på om du får medhold eller ikke.

Det er også et fagetisk råd i psykologforeningen, jeg vil tro du kan kontakte dem. De har rådgivningstelefon som er åpent onsdager fra 15.00 til 17.00 tlf: 48 05 87 23.

Jeg vet ikke helt hva de gjør- men det er sikkert verdt å ta en telefon dit.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest håper på svar nå

Hvis det er bevis, fra etter terapien, synes jeg du skal forsøke å klage- hverken nhd eller andre kan gi deg svar på om du får medhold eller ikke.

Det er også et fagetisk råd i psykologforeningen, jeg vil tro du kan kontakte dem. De har rådgivningstelefon som er åpent onsdager fra 15.00 til 17.00 tlf: 48 05 87 23.

Jeg vet ikke helt hva de gjør- men det er sikkert verdt å ta en telefon dit.

Lykke til.

Takk for råd. Skal gå videre med denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Der finnes bevis på at noe har skjedd, men innklagede kan vri det til at det skjedde ETTER terapien. Det er ikke sant, det skjedde også UNDER terapien. Men det er vel også uansett ulovlig å gjøre overgrep i etterkant av terapien?

Det er uansett ikke lov med overgrep. Etter en psykoterapi er det en lang karenstid der også frivillige forhold ikke skal finne sted.

Anbefaler at du snakker med Politiet. Der vil du kunne få en vurdering av om bevisene vil holde i en rettsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest håper på svar nå

Det er uansett ikke lov med overgrep. Etter en psykoterapi er det en lang karenstid der også frivillige forhold ikke skal finne sted.

Anbefaler at du snakker med Politiet. Der vil du kunne få en vurdering av om bevisene vil holde i en rettsak.

Ok - takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overgrep fra helsearbeider

Jeg vet ikke hvordan helsetilsynet opererer og er ikke Nils Håvard Dahl, men må si det er tøfft gjort av deg å gå videre. Ble selv utsatt for seksuelle overtramp da jeg var pasient, og selv om jeg tilslutt betrodde meg til avdelingen det gjaldt ble det aldri noen sak for helsetilsynet eller rettsapparatet. Da sykepleieren troppet opp å erklærte sin uskyld var det så og si alle med visse unntak som trodde på han.

Lykke til :-)

akkurat det har også jeg opplevd rose 23. Ble veldig oppfordret til å melde i fra, ble lovet støtte fra personalet, men få som holdt sitt ord da jeg faktisk meldte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...