Gå til innhold

Øvelser ved prolaps

Gjest Bens
 Del

Anbefalte innlegg

Gjest Bens

Jeg har så vidt kommet meg på bena etter en prolaps som akutt forverret seg for en uke siden. Har vært fra og til i tre år nå, men siden den ikke klemmer på noen vitale organer er det ikke aktuelt å operere sier legen. prolapsen sitter ganske langt ned. Midt mellom korsrygg og haleben.

Jeg har begynt å gå korte turer for å trene meg opp igjen. Men både nå og før er jeg veldig stiv i ryggen og klarer ikke å bøye meg. Denne stivheten har bare blitt værre og værre. Lurer nå på om det er noen øvelser jeg kan gjøre hjemme for å bli mykere igjen. Er det noen som har en link til bilder evt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tonette

Ei venninne av meg hadde prolaps i ryggen. Etter et halvt år i smertehelvete overtalte moren hennes henne til å gå til osteopat. Etter 2 behandlinger ble hun helt frisk. Hun kunne nesten ikke tro det. Hvis du bor i Bergen kan jeg anbefale deg han som hun gikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken

Synes du skal kontakte en fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi, disse trenger ikke lenger henvisning fra lege og har selv både viderehenvisningsrett og sykemeldingsrett. Manuelle terapeuter har som regel svært god kompetanse på ryggproblemer, og vil kunne hjelpe deg med å lage et fornuftig treningsopplegg.

Så kort tid etter et tilbakefall, er det forøvrig ikke så rart at du er stiv, og noe av det beste du kan gjøre er vel å gå turer på ujevnt underlag.

Det som anbefales mye for tiden, er trening med såkalt Redcord (terapimaster). Du kan lese mer om dette her: http://www.redcord.no/Default.aspx?m=39

For min egen del, så har jeg hatt stort utbytte av noe som kalles McKenzie. Lærte noen øvelser for en del år siden som jeg fortsatt bruker jevnlig. Tror ikke det er så mange fysioterapeuter som benytter denne teknikken, men du kan lese litt om metoden ved å google McKenzie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
 Del

• Opprett ny...